Una de cada dues persones fumen i el percentatge de la població de classe mitjana-alta que viu a les grans ciutats i capitals són els que més abusen del tabac
Fumar és la causa de moltes malalties mortals, danya gairebé tots els òrgans del cos i redueix el temps de vida del fumador.
S'estima que a Espanya fuma aproximadament una de cada tres persones, i entre la població major de 40 anys fuma una de cada dues persones. També se sap que fumen més les persones de classe mitjana-alta (entorn el 45%) i les que viuen a les grans ciutats.
Avui dia és inqüestionable que el tabaquisme és la causa evitable més freqüent de mort prematura als països desenvolupats. A Espanya moren cada any unes 40.000 persones per malalties relacionades directament amb el tabac.
Entre les quals destaquen la cardiopatia isquémica o malaltia per obstrucció de les artèries coronàries, que són les que reguen el múscul cardíac, el càncer de pulmó, la malaltia obstructiva crònica dels bronquis i la malaltia dels vasos sanguinis del cervell.
S'ha comprovat que el grau de coneixement de la població sobre els efectes nocius del tabac és baix. Deixar de fumar és, per tant, una de les principals activitats de prevenció de les malalties cardiovasculars, causants, com s'ha dit, d'un gran nombre de morts a Espanya.
Oblidar aquest hàbit requereix molta força de voluntat i això es deu al fet que la nicotina és una droga molt adictiva i per a algunes persones pot arribar a ser tan adictiva com les drogues més fortes.
Si el fumador no se sent capaç de deixar de fumar, hi ha molts sistemes que podran ajudar a perdre aquest hàbit. Els adhesius de nicotina són un mètode però hi ha diferents tipus de medicina natural que també poden servir, ja sigui l'acupuntura o la medicina homeopática. A més, hi ha metges especialitzats en el tabaquisme i l'addicció.
L'abandonament del hàbit del tabac suposa grans beneficis pel cos i la ment. La capacitat física i pulmonar millora; es redueix un nombre molt elevat de risc a tot tipus de malalties; el sistema immunològic es reforça; està demostrat l'augment de la seguretat en un mateix que genera el saber que sí es pot vèncer al tabac; entre moltes altres.