El lobby de Bill Gates i BBVA reclama a Espanya i Portugal 250.000 milions d’inversió en polítiques ‘eco’
La coalició veu en estos desemborsos l'oportunitat per a situar la regió en el cor del futur industrial d'Europa.

El presidente del Gobierno, Pedro Sánchez (d) y el magnate empresarial, Bill Gates (i).(Foto de archivo)
La coalició per al desenvolupament de les tecnologies netes a la Península Ibèrica Cleantech for Iberia, impulsada per la fundació Breakthrough Energy, creada i financiada per Bill Gates, per Zubi Group, fundada per l’emprenedor i inversor valencià Iker Marcaide, i per BBVA, entre altres, ha elaborat un informe que destaca que la regió necessita fins a 50.000 milions d’euros addicionals a l’any en inversió pública i privada fins a 2030 per a assolir els objectius de transició ecològica, és a dir, fins a 250.000 milions d’euros.
La coalició per al desenvolupament de les tecnologies netes a la Península Ibèrica ha elaborat l’informe ‘Com mobilitzar les inversions en tecnologies netes a la Península Ibèrica’ amb l’objectiu de comprendre i millorar el panorama de les inversions i mecanismes de finançament cleantech públics i privats disponibles a la Península Ibèrica.
L’anàlisi, basat en l’informe Draghi sobre la competitivitat europea, abasta instruments des de presemilla fins a capital de creixement, incloent finançament no dilutiu (subvencions, préstecs respaldats per l’Estat) i capital dilutiu (capital risc, capital de creixement).
Dins d’aquestes necessitats d’inversió, l’estudi assenyala que, encara que la inversió en tecnologies netes a la regió haja incrementat un 38% l’any passat i s’haja multiplicat per sis en el segon trimestre de 2025 comparat amb l’any anterior, l’escassetat de capital risc per a cleantech resulta especialment preocupant perquè Espanya i Portugal puguen assolir eixos objectius.
En 2024, la península ibèrica va invertir 426 milions d’euros en capital risc cleantech, molt per darrere de països com Alemanya (2.460 milions d’euros o sis vegades més). Comparant indicadors com el PIB, la població i les emissions de CO2 d’aquests països, la regió necessitaria almenys 4.000 milions d’euros addicionals només en capital risc entre 2025 i 2030 per a posar-se al dia.
Què falta per a tancar la bretxa d’inversió
El sector cleantech a Iberia travessa importants bretxes de finançament al llarg del seu desenvolupament. En fases inicials existeix cert suport mitjançant subvencions públiques, universitats i capital risc primerenc, però els processos per a accedir a aquests fons públics són lents i complexos.
En l’etapa de creixement, exposa la coalició impulsada per Bill Gates, moltes empreses es veuen limitades per a escalar prototips, validar els seus models de negoci i adaptar-se al mercat, ja que no hi ha esquemes integrats que combinen ajudes públiques amb capital privat. Això genera un buit en moments clau per a la consolidació de les startups.
El major desafiament apareix en la fase d’escalat: passar de projectes pilot a desplegaments comercials a gran escala. Aquesta bretxa reflecteix l’absència de mecanismes financers adaptats a les necessitats de les cleantech en fases avançades, on es requereix un capital significatiu per a ampliar capacitat productiva i expandir-se internacionalment. La percepció d’alt risc per part dels inversors, juntament amb l’escassa oferta d’instruments com garanties, blended finance o venture debt, agreuja el problema.
Sense una acció urgent per a reforçar l’accés a capital privat i eines de mitigació de risc a la inversió privada, moltes innovacions a Iberia corren el risc de quedar atrapades en la fase de demostració, perdent competitivitat i impacte climàtic.
En aquest sentit, Bianca Dragomir, directora de Cleantech for Iberia, ha afirmat: “Alliberar el capital cleantech de la península ibèrica no és un repte financer sinó una oportunitat estratègica. Per als inversors, significa tindre accés amb risc mitigat a un dels mercats de tecnologia neta de més ràpid creixement a Europa. Per als innovadors, obri un camí més clar cap a l’escalat. I per als responsables polítics, brinda l’oportunitat de situar a la regió en el cor del futur industrial d’Europa”.
Deu recomanacions per a reforçar l’estructura de capital cleantech
Davant aquesta situació, Cleantech for Iberia proposa un pla centrat en mitigar riscos i coordinar i escalar inversions que requereix una estructura financera que supere el model tradicional basat en subvencions, incorporant instruments diversos; simplificar els procediments administratius i reduir la burocràcia, amb finestretes úniques i estabilitat regulatoria; impulsar una estratègia financera unificada entre ministeris, com l’articulació de la Llei d’Indústria Espanyola i el Fons de Descarbonització i crear i escalar instruments de finançament combinada (blended finance) que integren subvencions, capital i deute per a mitigar riscos d’inversió.
També, desbloquejar capital privat mitjançant garanties públiques; impulsar fons especialitzats en tecnologies netes centrats en etapa de creixement, com un Fons Ibèric de Creixement Cleantech i aplicar incentius fiscals específics, com exempcions en impostos sobre guanys de capital, reduccions en l’impost de societats, crèdits fiscals per a fons cleantech, o avantatges fiscals a inversors institucionals.
Igualment, la plataforma respaldada per Bill Gates insta a garantir un entorn regulatori clar i previsible pot incrementar la inversió estrangera directa i fortalecer la seua posició competitiva en el mercat internacional; impulsar la demanda mitjançant polítiques públiques per a crear mercats tractor i generar senyals de demanda clares i duradores; un Pla Estratègic d’Inversions Cleantech per a alinear la seua política industrial amb els objectius de transició ecològica que integre prioritats de finançament, diversificar instruments de capital i acompanyar la reindustrialització verda amb mecanismes coherents i a llarg termini.
L’informe, amb autoria de Luís Rebelo, Ana Campos i Bianca Dragomir, de Cleantech for Iberia, ha comptat amb la col·laboració d’institucions i companyies reconegudes pel seu caràcter innovador i pel seu compromís amb la transició energètica, com Breakthrough Energy Ventures (creada i financiada per Bill Gates), Rondo, BBVA, European Climate Foundation, 1S1 Energy, GNE Finance, Suma Capital, Aitana, Malta Inc, HCapital, Kira Ventures, Andersen, Matteco (liderada per l’emprenedor afincat a València Iker Marcaide) i Climate Strategy.