El turisme valencià afronta un altre estiu rècord amb preus a l’alça i un 92 % d’ocupació a l’agost
Hosbec confirma un primer semestre per damunt de 2025 i preveu pics de tarifa de 215,5 euros aquest estiu
Núria Montes, secretària general d’Hosbec; Felipe Pulido, director comercial de CaixaBank a la Comunitat Valenciana; David Heymann, economista de CaixaBank Research; i Joni Leal Tennberg, director d’Expedia Group per a Espanya i Portugal, durant la jornada sobre turisme i perspectives futures celebrada a la seu social de CaixaBank a València.
El turisme de la Comunitat Valenciana afronta un altre estiu rècord. Hosbec preveu que l’ocupació hotelera arribe al 92 % a l’agost, un punt més que en 2025, mentre que els preus mitjans continuaran a l’alça fins a tocar un pic de 215,5 euros durant el mes central de la temporada alta.
La patronal hotelera ha presentat a València les seues previsions per al segon semestre de 2026 i el balanç dels sis primers mesos de l’any, en una jornada celebrada a la seu social de CaixaBank a València juntament amb Expedia Group i recolzada en les dades de la plataforma d’intel·ligència artificial turística Biontrend.
L’encontre ha comptat amb la intervenció de Núria Montes, secretària general d’Hosbec; Felipe Pulido, director comercial de CaixaBank a la Comunitat Valenciana; David Heymann, economista de CaixaBank Research; i Joni Leal Tennberg, director d’Expedia Group per a Espanya i Portugal.
Montes ha defensat el caràcter pioner de l’eina impulsada per Hosbec. “Biontrend és un projecte que ix de la ment hotelera fa ja 15 anys, quan ningú parlava de tecnologia o IA”, ha assenyalat la secretària general de la patronal. Segons ha explicat, es tracta d’“un model predictiu de com es comportarà el mercat basant-nos en dades prèvies reals”.
La secretària general d’Hosbec ha subratllat a més que aquesta tecnologia nascuda a la Comunitat Valenciana comença a estendre’s a altres destinacions turístiques espanyoles. “Aquest model nascut a la Comunitat Valenciana ja està en projecte pilot a Barcelona, Màlaga o Canàries. S’està adaptant a la resta del sector hoteler espanyol”, ha afegit.
Segons les dades exposades per Hosbec, l’ocupació hotelera a la Comunitat Valenciana va començar l’any per davall de 2025, però va anar recuperant ritme fins a situar-se, des de maig, dos punts per damunt de l’any anterior. Els indicadors econòmics també acompanyen aquesta evolució: el preu mitjà de reserva es va situar en 106,2 euros, amb un creixement del 6,6 %, mentre que els ingressos per habitació disponible van créixer en una proporció similar fins a fregar els 79 euros.
El mercat internacional manté el major pes en la demanda hotelera de la Comunitat Valenciana, amb el 56,7 % del total, davant del 43,3 % del mercat nacional. Per països, el turisme britànic continua com a principal origen estranger, amb el 30,1 %, seguit per holandesos i belgues, amb el 3,6 % cadascun; Irlanda, amb el 2,3 %; França i Alemanya, amb el 1,9 %; Itàlia, amb el 1,7 %; Noruega i Polònia, amb el 1,4 %; i Portugal, amb l’1,1 %.
Els turistes nord-americans guanyen quota a València
A la ciutat de València, Hosbec destaca el pes del mercat nord-americà, que ja suposa el 7,4 % del total, molt a prop del britànic, que arriba al 7,9 %. La capital valenciana presenta a més el preu mitjà per habitació més elevat de tota la Comunitat Valenciana, per damunt dels 150 euros, amb una recuperació substancial de l’ocupació hotelera i un pes destacat de les plataformes en línia, que concentren més del 40 % de la comercialització.
L’informe també subratlla la rendibilitat creixent del canal directe. Segons Hosbec, aquest canal suposa ja el 18,3 % de les reserves i es situa com el segon en importància, darrere de la turoperació, que arriba al 25 %, i per davant de les plataformes en línia, amb el 16,4 %. El seu pes econòmic és major perquè registra el preu mitjà per reserva més elevat, fregant els 137 euros, davant dels 102,5 euros de la turoperació i els 118,7 euros de les plataformes en línia.
Per destinacions, la Costa Blanca incrementa un 4 % els seus preus i un 8,7 % els seus ingressos, mentre que Benidorm manté una forta presència de la turoperació, amb el 35 % del mercat, i del tot inclòs, amb el 29 %, recolzat en una quota de mercat britànica superior al 46 %. A Castelló, el preu mitjà de reserva semestral es situa en 97,6 euros, amb un canal directe que representa el 35 % i eleva la seua tarifa mitjana per damunt dels 200 euros.
De cara a l’estiu, Hosbec preveu que la Comunitat Valenciana supere els registres de 2025 tant en ocupació com en preu mitjà en pràcticament tots els mesos del segon semestre. L’agost marcarà el màxim, amb una ocupació estimada del 92 %, mentre que setembre torna a situar-se com un mes amb “gran expectativa”, amb una previsió propera al 90 % i preus més moderats per als turistes que opten per la part final de l’estiu.
La ciutat de València mantindrà ocupacions per damunt del 93 % durant juliol, agost i setembre, encara que els preus repuntaran especialment a l’octubre per la reactivació del mercat professional. La Costa Blanca pot registrar dos punts menys d’ocupació a l’agost, segons el model predictiu d’Hosbec, però la patronal no preveu conseqüències econòmiques per la pujada de preus respecte a 2025. Benidorm repetirà pràcticament el patró d’ocupació de l’any passat i fregarà els 200 euros per habitació reservada durant l’agost.
Hosbec matisa, no obstant això, que encara queda volum de reserves per formalitzar. La patronal adverteix que el ritme de reserves és inferior al de l’estiu passat per la incertesa internacional i per un mercat domèstic debilitat per l’increment generalitzat dels preus.
La presentació es recolza en Biontrend, l’eina tecnològica desenvolupada per Hosbec amb la col·laboració de Turisme Comunitat Valenciana. La plataforma connecta ja 140 establiments hotelers, 18 PMS i 29 destinacions turístiques, amb informació en temps real i prediccions a 365 dies vista basades en intel·ligència artificial i anàlisi de variables passades i futures.