El rival espanyol de Musk, PLD Space, signa el seu primer gran contracte amb l’Agència Espacial Europea.
El contracte, amb un pressupost total de 995.705 euros, serà cofinançat a parts iguals per l'ESA i PLD Space, que retindrà la propietat del desenvolupament final.

Así será el Miura 5, el último cohete de PLD Space (Imagen: PLD Space)
L’empresa aeroespacial il·licitana PLD Space, considerada el rival espanyol de SpaceX, l’empresa aeroespacial del magnat Elon Musk, ha sigut seleccionada oficialment pel Centre Europeu d’Investigació i Tecnologia Espacial (Estec), part de l’Agència Espacial Europea (ESA), per al seu primer contracte de Guiat, Navegació i Control (GNC).
Dins del marc d’aquest acord, la companyia desenvoluparà Falcó (Hybridization Algorithms and Low-cost Components for Optimized Navigation), un nou programari híbrid de navegació per a llançadors reutilitzables.
El projecte ha sigut aprovat sota Navisp / Element 2, una iniciativa clau de l’ESA per a reforçar la competitivitat europea en tecnologies de Posicionament, Navegació i Cronometratge (PNT). El contracte, amb un pressupost total de 995.705 euros, serà cofinançat a parts iguals per l’ESA i PLD Space, que retindrà la propietat del desenvolupament final.
Un sistema de navegació clau per a la reutilització i l’autonomia europea
El projecte Falcó té com a objectiu desenvolupar un programari avançat que combine les dades d’unitats de mesura inercial (IMU) amb senyals de sistemes globals de navegació per satèl·lit (GNSS) per a aconseguir una navegació precisa durant el llançament i aterratge de coets, una capacitat crítica per a llançadors reutilitzables com Miura 5 i Miura Next.
Tradicionalment, els sistemes basats únicament en IMU han sigut costosos, menys accessibles i menys precisos en operacions prolongades. En integrar senyals GNSS (com Galileo o GPS), PLD Space desenvoluparà un sistema propi, més assequible i precís, optimitzat per a aterratges controlats, un pas essencial per a avançar en la reutilització de vehicles espacials.
“Aquest projecte representa un pas estratègic en el desenvolupament de les nostres capacitats de navegació pròpies. Gràcies al suport de l’ESA, podrem millorar la precisió en maniobres d’aterratge, reduir la dependència de sistemes externs i avançar cap a la futura incorporació de tecnologies autònomes de terminació de vol a Europa”, ha destacat Raúl Verdú, cofundador i director de Desenvolupament de Negoci de PLD Space.
La proposta va ser seleccionada en la convocatòria espanyola de Navisp, llançada en novembre de 2024 per l’Agència Espacial Espanyola (AEE) i l’ESA. La convocatòria convidava a la indústria nacional a proposar projectes innovadors en l’àmbit del PNT. El contracte de PLD Space és el resultat d’una rigorosa avaluació tècnica i comercial, i ha sigut valorat molt positivament per la seua alineació amb la demanda de mercat, la competitivitat de la solució i la solidesa de la seua estratègia de comercialització.
Fundament tecnològic per al futur accés europeu a l’espai
El sistema Falcó oferirà precisió de posicionament a nivell de centímetres, millorant tant la seguretat com l’eficiència operativa. Està basat en components COTS (Commercial Off-The-Shelf), la qual cosa redueix significativament els costos de desenvolupament enfront de les solucions tradicionals d’alta gamma.
Aquesta tecnologia no solament millorarà la fiabilitat i sostenibilitat del transport espacial, sinó que també obrirà el camí a futures capacitats com un Sistema Europeu Autònom de Terminació de Vol (AFTS), encara no autoritzat al continent. Aquesta capacitat és crítica per a incrementar l’autonomia de vol i la seguretat de les missions en escenaris complexos, al temps que posiciona a Espanya com a referent en llançadors de nova generació.
El desenvolupament serà realitzat íntegrament per l’equip d’enginyeria de PLD Space, amb el suport tècnic de l’ESA, i s’integrarà en la fulla de ruta tecnològica de la companyia, alineada amb els seus plans de reutilització i autonomia operativa de cara a 2030.