FVET abandona Sitval davant el «col·lapse» de la ITV a la Comunitat Valenciana i exigeix canviar el model.
La Federació denuncia la falta de resposta institucional als problemes que arrossega el servei d'ITV des de la seua reversió a la gestió pública.
30/09/2020 Una ITV en la provincia de Valencia COMUNIDAD VALENCIANA ESPAÑA EUROPA VALENCIA ECONOMIA ITV LEVANTE
La Federació Valenciana d’Empresaris del Transport i la Logística (FVET) ha anunciat la sortida de Carlos Prades, president de l’organització, del consell d’administració de Sitval, la Societat Valenciana d’Inspecció Tècnica de Vehicles, davant “la falta de solucions al col·lapse del sistema ITV a la Comunitat Valenciana”.
La decisió es produeix, expliquen des de la federació, després de “més d’un any d’advertències, propostes i reclamacions del sector davant la paràlisi del servei i l’agravi que suposa per a les empreses de transport“. “Una situació que, lluny de resoldre’s després de la reversió a la gestió pública, s’ha agreujat amb esperes que superen les vuit setmanes per aconseguir cita, especialment en el cas de vehicles pesats”, han assenyalat.
“El malestar del sector és generalitzat. Les organitzacions vénen advertint des de fa més d’un any dels perjudicis que genera l’actual sistema d’inspecció tècnica: col·lapse de cites, restriccions incoherents, falta de personal especialitzat i preus desproporcionats. Les estacions valencianes han deixat de ser una opció real per a moltes empreses, que opten per deslocalitzar les seues revisions a comunitats limítrofes”, han apuntat des de FVET.
Des de la federació s’alerta que “cada setmana es paralitzen vehicles per no poder passar la revisió tècnica, la qual cosa implica perjudicis econòmics, retards en les rutes i exposició a sancions”.
“El sistema no està preparat per atendre els vehicles industrials. No podem seguir depenent d’altres comunitats autònomes per a un servei bàsic que hauríem de tindre operatiu en el nostre territori”, ha assenyalat Carlos Prades, president de FVET.
Falta de personal i línies específiques per a transport pesat
Una de les principals queixes del sector és “la falta d’estacions de revisió i de personal qualificat per revisar vehicles pesats, així com la escassa presència de línies tècniques específiques per a aquest tipus de flota”. A això se suma “l’eliminació d’horaris adaptats, com la franja de 6:00 a 7:00 hores, i la imposició del sistema de cita prèvia tancada, que no s’adapta a l’operativa real del transport professional, especialment en internacional”.
“Moltes estacions no tenen ni tan sols infraestructura per a vehicles pesats o la mantenen de forma residual. Això obliga els transportistes a desplaçar-se a estacions en Múrcia, Castella-La Manxa o Aragó, perquè ací no troben servei”, ha afegit Prades.
Preus desproporcionats i servei ineficient en les ITV
FVET també denuncia que la Comunitat Valenciana manté un dels preus més elevats d’Espanya en la revisió ITV per a vehicles pesats, situant-se només per darrere d’Andalusia. Malgrat això, denuncien, “la prestació del servei és deficient i careix de criteris tècnics adequats per valorar correctament elements específics del vehicle industrial, com la prova de frenada en càrrega”.
“Paguem més que en altres comunitats per un servei menys eficaç, més lent i que genera incertesa. No es pot exigir compliment a un sector si no es garanteix un accés àgil al sistema”, ha destacat el president de FVET.
Propostes del sector: un “model realista”
Des de FVET es reclama l’adopció d’un “model realista i operatiu”, com el que apliquen comunitats autònomes veïnes com Múrcia o Castella-La Manxa, on el sistema de concessió o gestió privada permet “una major agilitat, adaptació horària i disponibilitat per a vehicles industrials”.
“El model actual a la Comunitat Valenciana, revertit a la gestió pública, no ha aconseguit resoldre els problemes heretats ni atendre adequadament les particularitats del transport professional”, han apuntat. Per això, la federació considera imprescindible “una reforma en profunditat que tinga en compte l’operativa real del sector”.