Sabadell, Hidraqua i Pikolinos coincidixen: Alacant triomfa amb el turisme i necessita talent i aigua.

Jesús Navarro, de Carmencita, també defén el potencial de la província i del país, de manera més espontània: "A Espanya la gent vol viure, no importa que estiga Pedro Sánchez o Feijóo, són igual de burros. Espanya i Alacant són un paradís"

Mesa de turismo en la jornada de Economía Digital en Alicante

Mesa de turismo en la jornada de Economía Digital en Alicante

Els representants de gegants de la província d’Alacant com Banc Sabadell, Hidraqua o Pikolinos, entre molts altres grans empresaris de la província, han coincidit en reivindicar l’enorme potencial i les grans possibilitats i fortaleses de la regió, al mateix temps que s’han repetit reivindicacions quasi unànimes: la falta de talent i la històrica mancança d’aigua.

Economia Digital ha reunit aquest dijous a l’elit empresarial de la província d’Alacant en una jornada en la qual s’han definit els reptes del futur per a l’economia de la província. Empresaris, directius i representants empresarials de tots els àmbits econòmics han participat en el primer encontre empresarial d’Alacant que organitza Economia Digital amb la col·laboració de Cambra Alacant, Hidraqua, Sabadell, Diputació d’Alacant i Generalitat Valenciana i que ha comptat amb un enorme interès que ha desbordat expectatives amb més de 200 empresaris i directius que han abarrotat el MARQ.

El diagnòstic inicial que han realitzat els ponents parteix de la posició privilegiada que té la província d’Alacant a nivell climàtic i geogràfic amb presència en una enorme quantitat de sectors. El turisme és el sector més reconegut mentre el sol també impulsa l’agricultura, palanca fonamental per a la palanca comercial.

L’encontre empresarial d’Alacant, que ha tingut lloc en el MARQ ha comptat per a la seva obertura amb Juan García, CEO del Grup Economia Digital, que ha donat pas a Carlos Baño, president de la Cambra de Comerç d’Alacant. Toni Pérez, president de la Diputació d’Alacant, ha exposat les perspectives econòmiques de la província i la clausura ha estat protagonitzada per Marián Cano, consellera d’Innovació, Indústria, Comerç i Turisme.

En la taula dedicada a Indústria han participat Rosana Perán, presidenta de la Confederació Europea del Calçat (CEC), presidenta de la Federació d’Indústries del Calçat d’Espanya (Fice) i vicepresidenta executiva Grup Pikolinos; Joaquín Berbegal, CEO de Actiu; Antonio Candela, CEO de Realturf y Tomás Badías Requena, adjunt a direcció en Ripay.

La vicepresidenta executiva de Pikolinos ha posat en valor que “estar a Alacant suma”: “Tant des de la costa com des de l’interior, tots mirem al mar”.

Per contra, entre els ‘deure’, ha lamentat que “no hi ha talent professional per contractar, tant se val que siga un alt directiu que un operari base”. Badías ha coincidit en aquesta problemàtica: “El nostre gran problema és que la gent ve i no vol treballar, volen ser influencers o no complir el seu horari”.

Tampoc ajuda al sector del calçat, ha afegit Perán, la política fiscal i, també, la situació geopolítica. “Quan va començar la guerra, els vaixells van passar de 35 a 65 dies de ruta i quan van arribar les sabates ja pràcticament no es podien vendre”, ha relatat.

El CEO de Actiu s’ha referit als inicis d’aquesta companyia, a Alacant, i ha recordat: “L’origen del nostre èxit ve de la crisi del joguet i a partir d’ací vam agafar i vam aprofitar tot el coneixement que hi ha a Alacant”.

El turisme, peça central de l’economia d’Alacant

En l’àmbit del turisme, Javier García Cuenca, CEO de Magic Hotel Group, també s’ha referit a les mancances de talent: “Falta talent perquè l’economia ha crescut molt més que la població. Si es treballa amb aquest territori, amb aquest clima, amb millors infraestructures, l’arribada del talent serà una conseqüència”.

Fernando Canós, director general adjunt de Banc Sabadell i director de la territorial Aquest de l’entitat, ha destacat que Alacant suposa un 10% del negoci de l’entitat financera i que tenen “una part d’especialització cap al sector turístic perquè ho veiem en creixement”.

Javier Beas, director de CDV, ha advertit que a Alacant i a tota Espanya, “per costos no podem lluitar amb altres països”, i ha posat com a exemple que Egipte per exemple està tornant a agafar força, pel que ha coincidit amb la majoria dels seus companys de jornada en que “innovació i talent són els dos grans reptes”.

Tecnologia, un altre punt de vista

En la taula dedicada al sector tecnològic, Cristina Baixauli, directora de Transformació CV de Hidraqua i directora de Dinapsis València, ha recordat que la pròpia Hidraqua va nàixer a la província d’Alacant, on, ha reivindicat, “la rellevància de l’aigua és enorme”.

“Serà complicat tindre una gran indústria o atraure a turistes si no tenim aigua. El repte és molt difícil, que és preservar el recurs”, ha reivindicat.

Per la seva part, Carlos Guerra, CIO en Avinci, ha incidit en la necessitat de talent, però s’ha mostrat optimista: “Alacant, per les seves característiques, és capaç d’atraure aquest talent perquè la destinació ja els sedueix independentment de l’activitat de l’empresa”.

Des de Facephi, Javier Mira ha enfocat la captació de talent des d’un altre punt de vista: “Els llocs de treball que oferim són d’alta qualitat. Tenim al voltant d’un 50% a Alacant i un altre 50% fora. Competim perquè oferim un projecte innovador, unes bones condicions, perquè som empresa cotitzada i podem oferir-los stock options, teletrabajo…”.

Jesús Navarro (Carmencita) i la reivindicació més original d’Alacant

Jesús Navarro, director general de Jesús Navarro S.A (Carmencita), ha estat sens dubte l’orador més díscol, en el millor dels sentits, de la jornada.

En la taula dedicada al sector agroalimentari, ha protagonitzat alguns dels moments més còmics de la vesprada, entre altres, amb la seva defensa d’Alacant i Espanya: “A Alacant, l’esperit emprenedor l’heretem de pares a fills. Funciona així des que va començar la nostra expansió comercial, fa 200 anys. És al·lucinant el que tenim a Alacant i els últims en donar-nos l’aigua. En el transatlàntic que és Espanya la gent vol viure, tant se val que estiga Pedro Sánchez o Feijóo, són igual de burros. Espanya i Alacant són un paradís”.

Per la seva part, Federico Moncunill, secretari General del Consell Regulador de la IGP Xixona i Torró d’Alacant, ha reivindicat que el seu sector “és molt particular perquè no han entrat els fons d’inversió, malgrat que ho han intentat, i les empreses familiars es mantenen. El Torró 1880 ha complert el seu 300 aniversari.

Historias como esta, en su bandeja de entrada cada mañana.

O apúntese a nuestro  canal de Whatsapp

Leave a Reply

Ahora en portada
Toni Pérez, presidente de la Diputación de Alicante, en el Encuentro Empresarial de Alicante organizado por Economía Digital
Toni Pérez reivindica la província d’Alacant en el fòrum d’Economia Digital: «Som la cinquena d’Espanya en PIB»