Stellantis Vigo, cas d’èxit: L’única fàbrica d’Espanya que millora previsions
La previsió de producció de la factoria de Vigo ha avançat un 7% mentre que en el conjunt de plantes d'Espanya hi ha una reducció del 13%.

Foto: Economía Digital
La fàbrica de Vigo de Stellantis és l’única instal·lada a Espanya que ha millorat les seues previsions de producció des que es va anunciar el Perte per al vehicle elèctric i connectat. Les negociacions entre les fàbriques de Saragossa i Vigo de Stellantis i el govern d’Espanya han sigut més que tensos en els últims quatre anys, però almenys la planta gallega preveu ara més producció que la que reflectien les previsions de IHS en 2021.
Stellantis ha sigut el fabricant més actiu en el Perte, rebent fons públics en totes les convocatòries. En la primera convocatòria es va emportar 67,5 milions pels seus projectes Tesis a Saragossa per a la producció de cotxes elèctrics i Aries, aplicat a Vigo i a Madrid, per a millorar els seus processos industrials.
En la segona convocatòria va sumar uns altres 147 milions d’euros per a les seues tres plantes, mentre que en la tercera convocatòria va tornar a captar encara més fons públics rebuts fins a assegurar-se més de 217 milions d’euros. En total: 432,1 milions d’euros.
La fàbrica de Vigo rivalitza amb Seat Martorell el lideratge a Espanya com a major fabricant d’automòbils després que instal·lacions com Ford Almussafes estiguen descafeïnades. El creixement que ha experimentat la factoria gallega en les seues previsions durant els últims quatre anys és més que notable.
Al juliol de 2021, quan el govern de Pedro Sánchez va anunciar el Perte del vehicle elèctric i connectat, la fàbrica de Vigo preveia produir en 2025 un total de 453.000 vehicles. Dos anys després, les expectatives avançaren fins als 490.000 cotxes, mentre que l’últim informe de juliol de 2025 preveu que enguany s’assemble en Galícia 533.000 vehicles.
Respecte a les previsions de 2026, l’avanç és significatiu. Al juliol de 2021 es preveia una producció de 438.000 vehicles, xifra que al juliol de 2023 es situà en 439.000. Mentre la resta de fàbriques han retallat expectatives de producció, Stellantis Vigo les ha elevat fins a les 469.000 unitats, la qual cosa suposa un avanç de quasi el 7%. Malgrat açò, la producció prevista en 2027 oscil·la des de les 414.000 unitats previstes en 2021 fins a les 407.000 que es contemplen en l’última projecció.
Mentre la planta de Stellantis Vigo és la que millor rendiment de producció té amb l’efecte Perte, la factoria de Figueruelas té un rellevant retall. En 2021, la previsió era de 295.000 unitats en 2025, 296.000 en 2026 i 291.000 en 2027. Dos anys després, les previsions pateixen un retall passant a 285.000, 279.000 i 274.000 respectivament.
La darrera projecció de IHS millora la dada prevista per a enguany, al situar-la en 296.000 unitats, mentre empitjora la de 2026 (249.000) i 2027 (264.000).