El fabricant de iogurts de Mercadona pateix la seua primera caiguda de vendes en cinc anys.

Schreiber Foods ha tancat l'exercici de 2024 amb un retrocés del 2,5% en la seua facturació, però ha millorat els seus marges de rendibilitat.

Una tienda de Mercadona

Schreiber Foods, la multinacional estatunidenca responsable de la producció dels iogurts Hacendado que es venen en els supermercats Mercadona, ha tancat l’exercici 2024 amb un retrocés del 2,5% en la seua facturació, situant la seua xifra de negocis en 473,2 milions d’euros. D’aquesta manera, després de cinc anys de creixement sostingut en els quals havien elevat els seus ingressos prop d’un 50% des de 2019, es tracta d’una caiguda que assolix unes xifres de la seua primera caiguda en aquest període.

L’empresa d’iogurts passa d’anys de creixement a un frenada en 2024

Un fet certament sorprenent, ja que el descens de vendes de 2024 contrasta amb els exercicis precedents, marcats per un fort augment dels preus a causa de la inflació i l’increment dels costos energètics i de matèries primeres. En 2022 i 2023, Schreiber Foods havia aconseguit creixements del 19% i del 17%, respectivament, impulsats per les pujades de preus aplicades per a compensar els costos.

No obstant això, l’any passat va suposar un punt d’inflexió. Amb la normalització de la inflació i l’estabilització del mercat de matèries primeres, la companyia va reduir els seus preus de venda, la qual cosa es va traduir en menors ingressos totals malgrat mantenir nivells similars de producció. Aquest ajust, encara que moderat, ha frenat la ratxa expansiva dels últims anys, que, no obstant això, no suposen un problema greu per a l’empresa.

I és que, malgrat el retrocés en la facturació, Schreiber Foods va aconseguir millorar els seus marges de rendibilitat. L’empresa va reduir la seua despesa en aprovisionaments un 5,2%, beneficiant-se de la baixada en els costos de matèries primeres i energia. Aquest estalvi va permetre augmentar el marge brut fins al 28,7% de les vendes, enfront del 27% de l’any anterior i del 20,3% registrat en 2022, en plena crisi inflacionària.

Gràcies a aquesta millora, el resultat net va tancar amb un lleuger avanç del 2%, assolint 34,2 milions d’euros de benefici. En un context de menor facturació, aquest increment en la rendibilitat reflecteix una gestió eficient dels costos operatius, encara que l’empresa continua mostrant una forta dependència del seu principal client.

Schreiber Foods segueix trobant en Mercadona el gran pilar del seu negoci

És un fet que Schreiber Foods manté una estrecha vinculació comercial amb Mercadona, que representa la pràctica totalitat del seu volum de negoci a Espanya. Segons les dades dipositades en el Registre Mercantil, en 2024 el 94% de les vendes de la companyia van provenir de la cadena valenciana, i el 87% dels saldos comercials corresponien a operacions amb el mateix client.

Aquestes xifres, encara que lleugerament inferiors a les de l’any anterior, representant un 95% i 90%, respectivament, posen de manifest una alta concentració del risc comercial entorn d’un únic comprador. En la pràctica, qualsevol variació en la política de compres o preus de Mercadona pot tindre un impacte directe i immediat en els resultats de Schreiber Foods.

L’empresa subratlla que manté “relacions comercials estables” amb el seu principal client, encara que reconeix que aquesta concentració limita la seua capacitat de diversificació i exposició a altres mercats. En termes de producte, l’iogurt representa el 80% de la facturació total, sent també la categoria que més va reduir les seues vendes durant 2024.

En relació amb Mercadona i els seus establiments, la filial espanyola de Schreiber Foods opera amb tres centres de producció, ubicats en Noblejas i Talavera de la Reina, a Toledo i a Santa Cruz de Tenerife, a més d’una oficina central a Madrid. La seua seu principal es troba en la planta de Noblejas, des d’on coordina les operacions logístiques i de producció que abasteixen als més de 1.600 supermercats Mercadona repartits per Espanya i Portugal.

El model operatiu de la companyia s’ha recolzat durant els últims anys en l’eficiència industrial i l’especialització en productes làctics de marca blanca, factors que li han permès consolidar-se com un dels principals fabricants d’iogurts i postres làctics del país. No obstant això, aquesta especialització també reforça la seua dependència estructural d’un client únic, la qual cosa limita el seu marge de maniobra davant fluctuacions del mercat o canvis en l’estratègia de Mercadona.

Malgrat aquests ‘mals resultats’, de cara a 2025, Schreiber Foods es mostra moderadament optimista, encara que sense perdre de vista el context econòmic i geopolític actual. En el seu informe de gestió, l’empresa preveu que els resultats del pròxim exercici es mantinguen “alineats amb els dels últims anys” sempre que no es produïsquen alteracions significatives en els preus de l’energia o en els hàbits de consum.

Historias como esta, en su bandeja de entrada cada mañana.

O apúntese a nuestro  canal de Whatsapp

Leave a Reply

Ahora en portada
La Comunidad Valenciana lidera la creación de empresas en junio. Imagen: Archivo -GVA

El Interim Management com a motor de canvi i transformació