La Generalitat gestiona el reciclatge de més de 30.000 pneumàtics recollits després de les riuades per a evitar el seu abocament
Aquesta actuació s’emmarca en el pla de gestió de residus de la Generalitat per a fer front a les conseqüències ambientals de les riuades

La Conselleria de Medio Ambiente, Infraestructuras y Territorio, junto con los Sistemas Colectivos de Responsabilidad Ampliada del Productor (SCRAP)
La Conselleria de Medi Ambient, Infraestructures i Territori, en col·laboració amb els Sistemes Col·lectius de Responsabilitat Ampliada del Productor (SCRAP) especialitzats, ha gestionat el reciclatge de més de 30.000 pneumàtics recuperats entre els residus generats per les inundacions de la passada tardor, amb l’objectiu d’evitar el seu abocament i facilitar la seua reutilització en condicions segures i amb un tractament adequat.
El director general de Qualitat i Educació Ambiental, Jorge Blanco, ha assenyalat que els pneumàtics usats “si no es gestionen de manera adequada representen un problema ambiental i, per això, estem duent a terme una separació prèvia d’aquests en els punts de transferència habilitats per a gestionar els residus de la DANA, la qual cosa està permetent la correcta gestió dels pneumàtics recuperats”.
Per a garantir el seu adequat tractament i reciclatge, el director general ha destacat la bona predisposició i el bon treball dels Sistemes Col·lectius de Responsabilitat Ampliada del Productor (SCRAP) Tractament de Pneumàtics Usats (TNU) i Sistema Col·lectiu de Gestió de Pneumàtics Fora d’Ús (SIGNUS), “que, conscients de l’extraordinarietat de la situació generada per les inundacions, estan participant activament en la gestió i tractament dels pneumàtics usats des del primer moment”, ha indicat el director general.
Jorge Blanco ha volgut agrair a aquestes entitats especialitzades l’extraordinari treball que han realitzat, ja que ha recordat que van ser desenes de milers de cotxes els afectats per les riuades. “La col·laboració per a gestionar components com els pneumàtics era imprescindible i gràcies a la col·laboració públic-privada podrem donar-los una segona vida”, ha remarcat Blanco.
Per la seua banda, el director general de SIGNUS, Carlos Prieto, ha volgut subratllar “el compromís de l’entitat per a col·laborar en la solució del problema generat per tots aquests pneumàtics al final de la seua vida útil, tant en l’àmbit social com ambiental, garantint-los un tractament adequat”.
Des de TNU, el seu director operatiu, Javier de Jesús Landesa, ha expressat que “TNU està especialment sensibilitzat amb les conseqüències d’aquesta catàstrofe natural. Per això, des del primer moment, hem oferit tota la nostra col·laboració i recursos tècnics per a facilitar una gestió eficient i segura d’aquests pneumàtics”.
Cal recordar que les inundacions van generar més de 800.000 tones de residus, l’equivalent als residus urbans d’un any complet a la Comunitat Valenciana o l’11 % del total anual generat a Espanya. Per a fer front a aquesta situació, “la Conselleria va posar en marxa un pla d’urgència per a retirar els residus de les zones urbanes, traslladar-los als punts de transferència habilitats i reduir el seu impacte ambiental i sanitari, en un pla dotat amb quasi 180 milions d’euros”, ha assenyalat Blanco.
En aquests punts es du a terme un procés de classificació i separació dels residus, on els pneumàtics, juntament amb altres elements com matalassos, bombones de butà, ferralla o terra, rebran un tractament específic. En el cas de la terra recollida, per exemple, es sotmet a un procés d’anàlisi per a confirmar que està lliure de contaminants i, en funció de les seues característiques, pot destinar-se a restaurar canteres, cobrir abocadors o fins i tot utilitzar-se en usos agrícoles o en la construcció, reduint així la quantitat de material que es diposita en abocador.
Dins del pla de gestió de residus de la Generalitat, també s’ha posat en marxa un servei específic de vigilància i control ambiental en els emplaçaments on s’acumulen temporalment els residus i fangs, amb actuacions com mostreigs, anàlisis, proves i sondejos del sòl i aigües subterrànies, per a descartar possibles afectacions derivades d’aquests acòpies.