Manuel Espinar: «Tenim potencial per a ser la primera potència mundial de gastronomia»

Manuel Espinar, influent del turisme 2025, demana "promoure un pacte d'Estat en matèria de FP"

Manuel Espinar Gerente de Grupo Hispania Hostelería y presidente de la Confederación Empresarial de Hostelería y Turismo de la Comunidad Valenciana (CONHOSTUR) (Foto: Kike Taberner)

Manuel Espinar Gerente de Grupo Hispania Hostelería y presidente de la Confederación Empresarial de Hostelería y Turismo de la Comunidad Valenciana (CONHOSTUR) (Foto: Kike Taberner)

Manuel Espinar és un dels 25 influents del turisme a la Comunitat Valenciana. Empresari i dirigent del sector hostaler valencià, president de la Federació Empresarial d’Hostaleria de València (Hostaleria València) i, des de 2024, reelegit president de CONHOSTUR, la confederació que agrupa unes 34.000 empreses d’hostaleria de la Comunitat Valenciana. En aquests càrrecs ha liderat la defensa del sector —especialment durant i després de la pandèmia—, reclamant mesures de suport i una regulació d’horaris equilibrada, i ha impulsat la promoció gastronòmica en fires com Gastrònoma (Fira València). Dins del grup familiar Hispania és un referent de l’hostaleria i els esdeveniments.

Economia Digital realitza entrevistes als 25 influents del turisme a la Comunitat Valenciana per conèixer la seua visió del sector, els riscos i oportunitats i prendre nota de les aportacions que els empresaris i directius més rellevants realitzen sobre el turisme.

Quines són les principals fortaleses del turisme a la Comunitat Valenciana?

La nostra fortalesa és que som un territori incomparable, una terra privilegiada que va molt més enllà del sol i platja. Disposem d’una gastronomia espectacular, som la despensa del mediterrani. Tenim un paisatge divers i ampli, a més d’una riquesa cultural i social envejable amb tradicions profundament arrelades que caracteritzen i modelen la nostra terra i les nostres costums.

Quines debilitats ha de corregir i quins reptes té per davant?

Cal treballar cap a un turisme més sostenible. D’una banda, des del punt de vista ambiental, tema en el qual ja venim treballant, per exemple, aquest any hem publicat una guia divulgativa de bones pràctiques ambientals per a l’hostaleria valenciana. D’altra banda, des del punt de vista social, impulsant la convivència amb els veïns, sent vital la implementació de noves estratègies, com plans generals d’oci i la figura de l’Alcalde de Nit.

També hem de promoure una hostaleria més competitiva, perquè tenim el potencial de convertir-nos en la primera potència mundial en gastronomia. Portem anys experimentant una desacceleració en el consum per la inflació i l’augment del cost de vida. Per això resulta vital virar cap a un turisme que busque qualitat que quantitat respecte als turistes.

En aquesta missió resulta capital canviar la concepció de la professió a través de la formació i la professionalització. En ocasions ja hem plantejat la necessitat de promoure un pacte d’Estat en matèria de FP, ja que falta molta oferta educativa vinculada al turisme i la gastronomia en els instituts. Algo impensable en un país on aquest sector genera quasi un 30% del PIB directe i indirecte sense treballadors.

Com veu a la Comunitat Valenciana dins de 25 anys?

Veiem una comunitat que continuarà creixent a nivell turístic, i ja no solament pel potencial que tenim, que és infinit, sinó perquè el nostre sector és resilient, exemplar en els pitjors moments. Format per professionals que, com vam veure durant la DANA, són capaços d’oblidar-se del seu negoci i es posen a cuinar per ajudar.

Aquesta qualitat humana és segell de la nostra terra, que sumat a que el nostre destí és inigualable no podem imaginar un límit de creixement cap al futur. El que necessitem és que l’Administració reme en la nostra mateixa direcció, ajudant i fomentant la iniciativa empresarial per no perdre a eixos professionals que són capaços de llevar-se davant qualsevol situació.

Quina regulació i fiscalitat llastra amb major força a l’hostaleria valenciana?

L’Administració ha de conèixer i comprendre com funciona l’activitat hostalera i saber que en aquests moments el semàfor està en àmbar. La pressió fiscal cap als hostalers és cada vegada major, els costos empresarials pugen i som un sector en el qual això no es pot repercutir directament en el tiquet del client, amb el que els marges empresarials es redueixen. Concretament la rendibilitat ha baixat un 3.7%, lastrada principalment perquè els costos salarials han augmentat un 5,2%.

L’hostaleria és un pilar d’aquest país i no es pot legislar únicament des de l’oficina, parlant d’empresaris com si fórem els adversaris, enfrontant-nos amb els treballadors. Les empreses les formem persones. I els que assumim el risc d’emprendre un nou negoci, els que aixequem cada dia les nostres persianes, també som a més d’empresaris, persones treballadores.

Historias como esta, en su bandeja de entrada cada mañana.

O apúntese a nuestro  canal de Whatsapp

Leave a Reply

Ahora en portada
Palau de la Generalitat

La Generalitat avala a més de dos mil joves per a la compra de la seua primera vivenda.