La Cambra dispara les previsions a Alacant: més consum amb el turisme i l’habitatge en rècord.

L'informe de la Cambra de Comerç d'Alacant amb Caixabank assegura que les "perspectives per a 2025 són positives" perquè s'espera que les famílies acceleren el seu consum.

Carlos Baño, presidente de Cámara de Comercio de Alicante, y Olga Ruiz, directora territorial de Caixabank

Carlos Baño, president de la Cambra de Comerç d’Alacant, i Olga Ruiz, directora territorial de Caixabank.

La Cambra de Comerç d’Alacant i Caixabank han realitzat un diagnòstic de la província d’Alacant on es posa de manifest el moment dolç que viu la seua economia. Amb el turisme marcant rècords i l’habitatge en registres que s’acosten al pic de 2007, el consum rega els creixements de les empreses de tots els sectors.

Les conclusions de l’estudi ‘Panoràmica Alacant’ mostren un avanç en dades d’ocupació, creació d’empresa i sectorials. Al finalitzar l’any, el nombre d’afiliats a la Seguretat Social a la província d’Alacant ascendia a 747.736, 17.720 més que en 2023. En mitjana anual, l’afiliació va créixer un 2,8% en 2024, 0,4 punts més que la mitjana nacional. El creixement de l’ocupació ha estat impulsat pels treballadors de nacionalitat estrangera, que ja suposen el 17% del total. La taxa d’atur es va situar en el 13,3%, el nivell més baix des de 2008, encara que superior en 3,7 punts a la mitjana de l’economia espanyola.

A més, en el conjunt de 2024 es van constituir 6.246 societats mercantils, un 12,5% més que en l’any anterior. El capital subscrit
va registrar un important creixement, arribant a un total de 307 milions d’euros, la qual cosa va provocar un augment substancial del capital mitjà subscrit (49.156 euros). D’altra banda, van ampliar capital algo més de 1.000 societats, un 3,6% més que en 2023. El capital subscrit en les ampliacions va augmentar un 3%, fins als 339 milions d’euros.

El sector turístic va experimentar un important creixement en 2024, assolint màxims històrics en els diferents indicadors d’afluència i despesa. El bon comportament de l’activitat turística es va traslladar a l’ocupació, que va continuar creixent per damunt de la mitjana del conjunt de l’economia.

En 2024, es van vendre més de 56.000 habitatges, la meitat d’ells a estrangers, assolint-se el tercer registre més alt des de 2007. La fortalesa de la demanda i l’escassetat de l’oferta ha seguit pressionant a l’alça els preus. Malgrat això, l’informe afig: “L’activitat constructora segueix limitada per factors estructurals, per l’escassetat de mà d’obra, i pels elevats costos dels materials de construcció que, encara que s’han desaccelerat, continuen sent molt superiors als de 2019. La producció d’habitatge nova continua per davall de la creació neta de llars”.

Perspectives per a 2025

La Cambra de Comerç d’Alacant, presidida per Carlos Baño, assenyala que “les perspectives per a 2025 són positives“. Assegura que es espera que el consum de les famílies accelere el seu ritme de creixement recolzat per la creació sostinguda de l’ocupació, l’augment dels salaris i la caiguda de la inflació. La sòlida situació financera dels llars, el descens esperat de la taxa d’estalvi, i els menors tipus d’interès, també propiciaràn un major avanç del consum.

Les previsions d’inflació apunten a una moderació gradual de les pressions inflacionistes. S’espera que la taxa d’inflació general inicie una senda descendent cap a taxes properes al 2%, després de l’augment dels primers mesos de l’any, i que la inflació subjacent descenda fins al 2,2%.

“L’augment de la renda disponible de les famílies, el descens dels tipus d’interès i el dinamisme de la demanda estrangera tindran un efecte positiu en la demanda d’habitatge que també serà impulsada per factors demogràfics“, assenyala l’informe. L’oferta d’habitatge seguirà limitada per factors estructurals i per uns costos de construcció que, encara que s’han reduït en l’últim any, continuen sent molt superiors als registrats en 2019. El desequilibri entre l’oferta i la demanda seguirà impulsant a l’alça els preus.

La activitat turística continuarà creixent en 2025, després d’un any en què s’han batut tots els rècords. La millora esperada de la renda disponible dels llars espanyoles i europees i la recuperació del poder adquisitiu, per la caiguda de la inflació, juntament amb l’augment de les connexions aèries a l’Aeroport d’Alacant afavoriran l’augment de la demanda turística.

Conveni de col·laboració Cambra Alacant i Caixabank

D’altra banda, la directora territorial de CaixaBank a la Comunitat Valenciana i Regió de Múrcia, Olga García, i el president de Cambra Alacant, Carlos Baño, van renovar ahir l’acord de col·laboració que mantenen ambdues institucions amb l’objectiu de promoure l’activitat econòmica i empresarial i fomentar la internacionalització, la competitivitat i la formació, mitjançant productes i serveis de suport de les empreses, autònoms i emprenedors de la província d’Alacant.

Aquest compromís de col·laboració es renova un any més incidint en facilitar el finançament a les empreses alacantines, apostar per la creació de noves companyies i la formació, donar suport a la petita i mitjana empresa i impulsar la internacionalització, ajudant a iniciar-se als que no exporten, així com consolidar-se als que ja mantenen relacions amb l’exterior. Per a això, es desenvoluparan activitats com els encontres empresarials amb representants diplomàtics en el marc de les jornades oportunitat-país, missions inverses i encontres de cooperació, jornades tècniques, així com un cicle de conferències per a directius.

A més, a través d’aquest conveni es seguiran impulsant les activitats relacionades amb el Pla de Recuperació per a Europa Next Generation, donat que Cambra Alacant està desenvolupant una intensa labor d’informació, impuls i recopilació de projectes empresarials a la província d’Alacant susceptibles d’optar a aquests fons. CaixaBank es constitueix, així com entitat de referència també per a totes les activitats desenvolupades per la Cambra en aquesta matèria.

CaixaBank i Cambra Alacant col·laboren també en l’elaboració i publicació de diferents estudis, com l’informe ‘Alacant en xifres’ o la publicació sobre conjuntura econòmica ‘Panoràmica Alacant’ que es va presentar ahir.

Durant la signatura de l’acord Olga García, ha assenyalat que “en CaixaBank som conscients de la importància del teixit empresarial com a motor del desenvolupament econòmic i social, i per això assumim el compromís de ser un element clau de suport a les empreses amb tots els nostres mitjans. Gràcies al nostre model d’especialització, amb una proposta de valor de productes i serveis adaptada per a cada segment, CaixaBank és una referència tant per al sector empresarial, com per a comerços, negocis, autònoms i emprenedors”.

Historias como esta, en su bandeja de entrada cada mañana.

O apúntese a nuestro  canal de Whatsapp

Leave a Reply

Ahora en portada

SUSCRÍBETE A ECONOMÍA DIGITAL

Regístrate con tu email y recibe de forma totalmente gratuita las mejores informaciones de ECONOMÍA DIGITAL antes que el resto

También en nuestro canal de Whatsapp