CMA CGM construeix una terminal a Marroc per a competir amb la de MSC en el Port de València.

La nova infraestructura, denominada Western Container Terminal, serà operada per una societat mixta participada en un 51% per Marsa Maroc i en un 49% per CMA Terminals.

Nueva terminal de CMA CGM en el puerto de Nador, en Marruecos.

Nueva terminal de CMA CGM en el puerto de Nador, en Marruecos.

La batalla per al control del tràfic marítim al Mediterrani occidental suma un nou capítol. La naviliera francesa CMA CGM, la tercera naviliera per tràfic del món, ha segellat un acord amb Marsa Maroc per a construir i operar una nova terminal de contenidors al port de Nador West Med, al nord de Marroc.

La nova infraestructura, denominada Western Container Terminal, serà operada per una societat mixta participada en un 51% per Marsa Maroc i en un 49% per CMA Terminals, filial del grup francés especialitzada en la gestió portuària.

El projecte s’emmarca en l’acord marc signat en octubre de 2024 entre el grup Tànger Med i CMA CGM, que reforça la cooperació entre ambdós actors en l’àmbit marítim i logístic.

La nova terminal de Nador comptarà amb 900 metres de línia d’atracament, un calat de 18 metres i una superfície total de 60 hectàrees, de les quals 37,5 hectàrees estaran destinades al pati de contenidors. Una vegada equipada, disposarà de vuit grues pòrtic tipus STS i assolirà una capacitat de manipulació de fins a 1,8 milions de TEU anuals.

Sa posada en servei es preveu de forma progressiva a partir de 2027, i l’objectiu és dotar a este port de Marroc marroquí d’una instal·lació d’última generació adaptada als estàndards internacionals d’eficiència, connectivitat i sostenibilitat.

CMA CGM es posiciona en l’estret de Gibraltar

La nova infraestructura aprofitarà la posició estratègica de Nador West Med, situat a la badia de Betoya, prop de l’estret de Gibraltar, en la desembocadura del riu Kert, un emplaçament que reforça el seu paper com a punt de connexió entre Àfrica, Europa i les rutes de l’Atlàntic.

CMA CGM gestiona i participa en terminals portuàries en diferents enclavaments del Mediterrani occidental, entre ells el Port de València, on des de 2023 posseeix un 49% de CSP Iberian València Terminal, operada per la xinesa Cosco Shipping Ports (CSP Spain). En aquest cas, la naviliera francesa actua com a soci accionista, mentre que la gestió operativa segueix en mans del gegant asiàtic.

La situació és diferent en el cas de Nador, on CMA CGM serà coconcessionària i cooperadora juntament amb Marsa Maroc. La joint venture assumirà tant la inversió inicial com l’explotació del terminal, que forma part del pla de desenvolupament portuari de Marroc i complementarà les instal·lacions del complex Tànger Med, actualment un dels majors hubs de transbordament del món.

MSC construeix la terminal nord del Port de València

La nova terminal de CMA CGM a Marroc es desenvoluparà en paral·lel al projecte de la Terminal Nord del Port de València, promogut per la naviliera italo-suïssa MSC a través de sa filial TIL (Terminals Investment Limited). Aquesta infraestructura, que compta amb una concessió administrativa de 50 anys atorgada en setembre de 2024, ocuparà una superfície de 137 hectàrees, amb una línia de moll de 1.970 metres i una capacitat prevista de fins a 5 milions de TEU anuals.

La Terminal Nord del Port de València està concebuda com un projecte de nova generació, totalment electrificat i automatitzat, amb connexió ferroviària directa i equips preparats per a operar sense emissions en el moll. L’Autoritat Portuària de València (APV) estima un termini d’obres d’aproximadament 58 mesos per a l’execució completa del moll i l’urbanització de l’àrea concessionada.

Ambdós desenvolupaments -el de CMA CGM en Nador West Med i el de MSC en València– reforcen el paper del Mediterrani occidental com una de les zones més dinàmiques del comerç marítim global. Encara que difereixen en grandària i objectius, els dos projectes apunten a augmentar la capacitat de transbordament i distribució regional en l’eix que connecta Europa, Àfrica i Amèrica, i confirmen la intensa competència entre les grans navilieres internacionals per consolidar les seues xarxes logístiques i terminals en la regió.

El grup CMA CGM, amb seu a Marsella (França), és el tercer major operador mundial de transport marítim de contenidors, darrere de MSC (Suïssa) i Maersk (Dinamarca). Amb presència en més de 420 ports i 160 països, la companyia combina activitats de transport marítim, gestió portuària i logística terrestre.

D’altra banda, MSC, amb seu a Ginebra, lidera el mercat global per capacitat operativa i desenvolupa sa xarxa de terminals portuàries a través de TIL, sa divisió d’inversions en infraestructures.

Historias como esta, en su bandeja de entrada cada mañana.

O apúntese a nuestro  canal de Whatsapp

Leave a Reply

Ahora en portada