Ford canvia el cotxe d’Almussafes, retarda el seu llançament i deixa en suspens 1.000 llocs de treball.
Els canvis en el model per a Ford Almussafes demostren capacitat d'adaptació als canvis i mancança d'un pla ferm per a Europa, que és el primer que ha de decidir Jim Baubick, futur president de Ford Europa.

Jim Baubick, presidente de Ford Europa
Ford ha tornat a canviar els seus plans per a Almussafes. El vehicle multienergia que es va anunciar per a 2027 ja no serà com va ser concebut. El seu llançament s’allunya de 2027 i és cada vegada més factible en 2028. Pel camí, hi haurà 1.000 llocs de treball que es quedaran sense mecanisme ERTE Red en exhaurir-se el termini de reconversió cap al vehicle elèctric mentre la companyia americana segueix sense concretar quin vehicle fabricarà.
Tal com ha pogut saber Economia Digital de fonts tant de dins com de fora de la fàbrica de Ford Almussafes, el vehicle promès per a Almussafes està canviant. Hi ha una sèrie de peces que Ford ha comunicat als proveïdors que ara ja no les vol com les havia demanat anteriorment.
Les fonts consultades expliquen que han canviat les “RFQ” (request for quotation, petició de cotització) de manera que el model que finalment es pretén fabricar serà diferent. En modificar-se les peces, els proveïdors han de tornar a recalcular el preu pel qual vendran cadascuna de les peces i això porta a un retard amb el qual s’escuda Ford per a no iniciar el procés de fabricació del nou model.
Els pocs que mantenen l’optimisme sobre el futur d’Almussafes al·leguen que si hi ha canvis en el cotxe és perquè Ford demostra capacitat d’adaptació davant el complex context internacional en el qual els aranzels de Trump han colpejat els plans previstos. La resta de pessimistes veuen en aquest nou canvi un altre gir prova de la falta de decisió.
Més temps d’espera
“Hi ha peces que quan te les adjudiquen necessites encarregar una màquina que té un termini de lliurament d’un any. Poden voler escurçar els terminis però és molt difícil baixar dels dos anys perquè des que tots els proveïdors tenen tot el necessari cal fer la corba de llançament”, explica a Economia Digital un directiu del sector automobilístic.
“Ja estan dient que l’adjudicació de peces serà en gener o febrer de l’any que ve“, comenta un altre, que adverteix de la repercussió que això té. “En 2027 no hi haurà cotxe, caldrà esperar a 2028, si arriba”.
Altres fonts apunten que “no anirà tan llarg” i esperen que l’adjudicació es produïsca “al desembre”.
Amb aquests terminis, el que queda com a segur és que el mecanisme RED, que estalvia costos a Ford i els proveïdors que han acudit al sistema, i evita que els treballadors consumin prestació per desocupació, no durarà tot el temps en el qual Almussafes està mancat de producció. Portem 9 mesos i mig de 2025 consumits amb l’ERTE Red, que s’esgotarà a final d’any.
És possible, per tant, que la ministra de Treball, Yolanda Díaz, hagi de prendre la decisió de prolongar sis mesos l’ERTE Red de Ford Almussafes sense saber encara cap a quin model s’està reconvertint la fàbrica d’Almussafes.
Encara que es produïren les dues pròrrogues de sis mesos durant 2026, arribarà l’1 de gener de 2027 i els treballadors de Ford deixaran de tenir el mecanisme RED com a protecció i els plans que manegen els proveïdors és que per aleshores no estaran preparats per a muntar ni les primeres unitats. Hi haurà, per tant, 1.000 empleats que no tindran treball en 2027 i que hauran esgotat el mecanisme pel qual mantenien la seua prestació per desocupació.
Les reunions que s’estan produint aquesta setmana a Alemanya estan marcades com les últimes en les quals Ford continua sense president de la seua divisió a Europa. A partir de l’1 de novembre, Jim Baubick assumirà el repte d’executar el pla per a la fàbrica d’Almussafes.