Fòrum Empresarial d’Economia Digital: aliança mundial entre la IGP Jijona i Torró d’Alacant i les Denominacions d’Origen.
Federico Moncunill, secretari general del Consell Regulador de la IGP Xixona i Torró d'Alacant, anuncia una crida internacional per a reunir a Alacant totes les denominacions d'origen de Llatinoamèrica, Àfrica i Àsia.

El sector agroalimentari va ser el protagonista en l’última taula de debat de l’Trobada Empresarial d’Alacant, celebrat al MARQ, on Federico Moncunill va llançar un anunci d’abast internacional. El secretari general del Consell Regulador de la IGP Xixona i Torró d’Alacant va avançar que en 2026 se celebrarà a la seu de l’EUIPO, a Alacant, una cimera mundial de denominacions d’origen i indicacions geogràfiques, coincidint amb l’entrada en vigor en desembre de 2025 de la nova normativa europea per a productes artesanals i industrials.
“Amb el lideratge que hem consolidat en aquests anys i amb la col·laboració d’institucions com l’EUIPO i el Magister Lucentinus, hem segellat una aliança estratègica que ens permetrà fer una gran crida mundial. Volem que totes les DOs i GIs de Llatinoamèrica, Àfrica i Àsia es reuneixin a Alacant”, va afirmar Moncunill, que va recalcar el paper clau de la província com a capital europea i internacional de les denominacions d’origen.
Durant la Trobada Empresarial d’Alacant del passat 11 de setembre organitzada per Economia Digital en col·laboració amb Cambra Alacant, Hidraqua, Banc Sabadell, Diputació d’Alacant i Generalitat Valenciana, l’empresari va explicar que aquest lideratge no és casual. Alacant compta amb una doble fortalesa poc coneguda: d’una banda, l’EUIPO, que després de l’última reforma de la PAC ha assumit noves competències en matèria d’indicacions geogràfiques agroalimentàries i, ara també, artesanals i industrials.
D’altra banda, el prestigi del Magister Lucentinus, que forma a experts en propietat intel·lectual de tot el món, especialment de Llatinoamèrica. “Cada vegada que visite una oficina de propietat intel·lectual em trobe amb professionals que han sigut formats a Alacant. Aquest és un valor diferencial que ens situa en el mapa global”, va senyalar.
Moncunill va recordar a més el pes de la indústria del torró i el xocolata, que en conjunt produeix més de 45 milions de quilos a l’any a la província. Mentre que el sector del torró manté un volum estable d’uns 13 milions de quilos, la producció de xocolata continua creixent fins a arribar ja als 32 milions, consolidant a Alacant com a referent europeu en aquest àmbit.
A això s’hi sumen altres productes de gran valor reputacional com la raïm embossat del Vinalopó, els vins d’Alacant o la magrana mollar d’Elx, tots ells avalats per figures de qualitat diferenciada.
El secretari general de la IGP va insistir que aquestes indústries aporten no només valor econòmic, sinó també identitat i arrelament territorial, ja que “per definició, una denominació d’origen no és deslocalitzable”.
En aquest sentit, va defensar que l’agroalimentari és un sector estratègic que ha de situar-se entre les prioritats de les institucions: “No podem permetre que caiga en l’oblit mentre es parla només d’armes, aranzels o conflictes internacionals. La soberania alimentària és imprescindible, com va quedar demostrat durant la pandèmia”.
Moncunill també va criticar la càrrega regulatoria excessiva derivada de algunes polítiques europees en matèria de sostenibilitat, que, al seu judici, col·loquen als productors en desavantatge davant altres competidors globals: “Es corre el risc que l’empresari es convertisca en una oficina de paperassa en lloc d’una empresa productora”.
Per això, va reclamar als polítics un major compromís amb els sectors estratègics de la província i d’Espanya, evitant decisions que generen “incertesa brutal”, com els canvis sobtats en aranzels internacionals.
Federico va concloure posant en valor l’ADN familiar de la indústria del torró i del xocolata, formada per terceres, quartes i quintes generacions que han resistit a l’entrada de fons d’inversió. “Som un sector petit davant la sabateria o el turisme, però la nostra aportació reputacional i d’identitat és incalculable. I ara, amb el gran encontre de 2026, anem a situar a Alacant com a epicentre mundial de la protecció dels productes tradicionals i artesanals”, va destacar.