Grupotec seduïx fons d’inversió amb major eficiència de les plaques fotovoltaiques en muntanyes
L’empresa amb 700 empleats i més de 300 milions d’euros de facturació preveu un creixement del 7% enguany gràcies a l’avanç de la divisió de renovables.
Carlos Sanchis, Jorge Aleix i Conrado García, de Grupotec
L’escenari ideal d’un parc fotovoltaic és una superfície plana en la qual no existeix cap risc d’ombres. D’aquesta manera, el càlcul de l’energia captada i, per tant, de la rendibilitat és més senzill. Grupotec ha desenvolupat una investigació amb doctorands industrials de la Universitat Politècnica de València, que determinen com posar i mesurar les plaques fotovoltaiques podent garantir una major precisió de la rendibilitat que tindrà la inversió en energia solar sobre terrenys irregulars com pot ser entre muntanyes.
“Els nostres clients solen ser fons d’inversió”, explica Jorge Aleix, responsable d’enginyeria a Grupotec Renovables, que té tres reptes en el desenvolupament de parcs solars. El primer objectiu és “reduir el cost” en la mesura que un menor ús de Capex redunda en major rendibilitat. El segon objectiu és “reduir la incertesa”, que es tradueix en què el rendiment de l’explotació coincideix amb la previsió de producció. El tercer objectiu és “millorar la generació”.
Amb aquests tres objectius, l’equip d’enginyeria de Grupotec ha incorporat doctorands industrials que duen a terme projectes que augmenten l’atractiu dels projectes “clau en mà” que realitza l’empresa.
El projecte de Conrado García adapta el disseny d’instal·lacions fotovoltaiques a terrenys amb orografia complexa i així aprofitar espais, fins ara descartats, per a la generació energètica, optimitzar costos associats a aquests treballs civils i estimar l’impacte de la topografia en la producció energètica. L’estudi de García comprén la influència del terreny en el projecte des de diversos angles: l’optimització de la irradiància rebuda, el disseny intel·ligent d’obra civil i el comportament davant esdeveniments meteorològics extrems.
El projecte de Carlos Sanchis analitza els voltatges màxims als quals està sotmesa una planta fotovoltaica en condicions extremes per a minimitzar els danys i pèrdues de rendiment que aquestes condicions poden provocar. En quantificar i minimitzar els riscos mentre s’optimitzen els costos de les instal·lacions, es maximitza l’eficiència de la instal·lació i, per tant, la rendibilitat de la inversió.
Grupotec té 700 empleats i va tancar l’exercici 2025 amb 306 milions de facturació, la qual cosa va suposar un creixement del 7% gràcies a l’impuls de la divisió de Renovables i el creixement en les altres dues grans àrees de negoci: la divisió d’Enginyeria i la divisió de Real Estate.
Durant l’any 2025, Grupotec ha inaugurat la seua nova seu corporativa en l’edifici Ikon de València, la qual cosa ha suposat un esdeveniment important en la història de l’empresa d’enginyeria, renovables, arquitectura i construcció. El nou espai està pensat i construït sota el seu compromís amb l’excel·lència tècnica, la sostenibilitat i el benestar del seu equip humà.
La nova seu, amb més de 5.000 metres quadrats distribuïts en tres plantes, està dissenyada per a acollir a més de 400 professionals i facilitar el treball col·laboratiu entre les diferents disciplines del grup. Els espais incorporen tecnologia avançada, zones creatives i sales equipades per a reunions i formació, promovent l’intercanvi d’idees entre les gairebé 700 persones que integren l’equip de l’empresa a tot el món.