Guerra laboral a Maersk: els treballadors es revolten contra la fi del teletreball
La companyia posa el focus sobre la incoherència amb els compromisos públics adquirits en matèria de sostenibilitat i seguretat.
Una embarcació de Maersk. Marcos Morenos/ Europa Press
La decisió d’eliminar completament el teletreball ha provocat el descontent entre els treballadors de Maersk, ja que suposa una modificació “substancial” de les condicions laborals. Així ho ha denunciat CCOO, que també ha posat el focus sobre el deteriorament en la qualitat de vida de la plantilla i la incoherència amb els compromisos públics de l’empresa en matèria de sostenibilitat i seguretat, amb els quals xoca frontalment.
“Mentre Maersk encapçala a nivell global una estricta política de reducció d’emissions de CO2, la direcció imposa ara un retorn a la presencialitat total que obligarà el personal a utilitzar diàriament els seus vehicles privats per desplaçar-se als seus llocs de treball”, ha assenyalat el sindicat, que també ha considerat un increment massiu de la petjada de carboni que contradiu el discurs verd de l’empresa.
CCOO ha criticat que la decisió s’haja anunciat de manera global “sense cap referència” a l’obligatorietat per a les empreses espanyoles d’aprovar un Pla de Mobilitat Sostenible abans de final d’any.
El sindicat també ha advertit sobre la pujada exponencial del risc de patir accidents en el trajecte d’anada o tornada al treball, als ulls del sindicat, “un perill innecessari que el teletreball havia aconseguit mitigar amb èxit”.
Sense la capacitat per a acollir la plantilla
“Els centres de treball actuals no compten amb la capacitat física suficient per a acollir tota la plantilla de manera simultània garantint unes condicions òptimes de treball”, ha lamentat CCOO.
A la seua vista, es tracta d’una “flagrant” falta de previsió. “No hi ha taules per a tots i, el que és més greu, les oficines manquen dels espais adequats per a realitzar les pauses obligatòries per llei”, ha fet èmfasi.
“La massificació dels centres i la falta d’infraestructura probablement comportaran trasllats de centres de treball, afegint més canvis a la logística diària del personal”, ha incidit.
Afectació a la conciliació
Per al personal aquesta decisió representa un retrocés d’anys en matèria de drets laborals i afegeix més pressió econòmica en un context en què la inflació ja retalla el nivell de vida.
“Famílies senceres veuran trencada la seua organització diària, afectant directament la cura de menors i persones dependents, empitjorant el clima laboral d’una plantilla que ja ha demostrat mantenir la productivitat sota el model híbrid o a distància”, ha recordat.
En aquest context, ha demanat a la direcció de Maersk una rectificació immediata, l’obertura d’una taula de negociació real i el manteniment d’un model de treball flexible que respecte la salut, la conciliació i el medi ambient.
“La plantilla estudiarà les mesures necessàries per a salvaguardar el manteniment de les seues condicions laborals i del dret a la conciliació”, ha conclòs el sindicat.