La empresària d’Alacant que parla de talent: «Estem acostumats a premiar els mandrosos»
Rosana Perán (Pikolinos) ressalta la necessitat d'una estratègia bifocal per a sobreviure en el sector del calçat.

Rosana Perán, presidente de la patronal europea del calzado y vicepresidenta ejecutiva de Grupo Pikolinos
Rosana Perán, presidenta de la Confederació Europea del Calçat, de la Confederació Espanyola del calçat i vicepresidenta executiva del Grup Pikolinos, ha llançat un missatge clar sobre el futur del sector del calçat en el Trobada Empresarial celebrat a Alacant per Economia Digital: urgeix un relleu generacional i una major motivació en el mercat laboral.
La empresària alacantina adverteix que “cada vegada costa més trobar gent que vullga treballar” una situació que compromet la competitivitat de una de les indústries més rellevants de la Comunitat Valenciana.
Perán ha posat el focus en la importància del talent i el relleu generacional, criticant que en massa ocasions la societat “està acostumada a premiar als mandrosos”.
Per a la directiva, un dels grans reptes que enfronta el calçat és precisament la falta de perfils amb vocació, ganes i constància, tant en la base de la producció com en els nivells directius.
Durant la seva intervenció en el trobada empresarial d’Alacant, que ha comptat amb la col·laboració de Cambra Alacant, Hidraqua, Banc Sabadell, Diputació d’Alacant i Generalitat Valenciana, Rosana Perán ha subratllat que el gran desafiament actual no recau únicament en els empresaris, sinó en tots els agents implicats, al marge que formen part o no de l’àmbit estrictament empresarial.
“El nostre repte és transformar les empreses, transformar el negoci i obrir-nos a una gestió i un diàleg en un camp completament diferent”, declarava. Per a la presidenta de la Confederació Europea del Calçat, la clau està en desenvolupar una estratègia enfocada i bifocal, capaç de portar les idees a la pràctica diària en les companyies i obtenir resultats tangibles. “Si tinc una idea, el repte és preguntar-me com puc implantar-la en el negoci i que genere un petit resultat”, assenyala Rosana.
La empresària recorda que el calçat no és només una indústria tradicional, sinó també un sector lligat a la moda, on els productes “es fan vells en qüestió de mesos”.
Eixa característica obliga a les companyies a treballar amb una estratègia bifocal: atendre a les necessitats immediates del mercat, mentre es planifiquen les tendències i els desenvolupaments a mitjà i llarg termini.
La urgència del relleu generacional
Un dels aspectes en els que més insisteix la presidenta de la CEC és la falta de relleu generacional. No solament en els despatxos, sinó també en la base de les fàbriques.
Hi ha llocs vacants en tots els nivells perquè la gent no vol treballar en aquest sector, alerta Perán, que considera fonamental que les noves generacions entenguen que el calçat és una indústria amb recorregut, innovació i enorme projecció internacional.
Per a la directiva de Pikolinos, recuperar el prestigi del treball ben fet i reforçar l’atractiu del sector davant els joves serà clau per garantir la seua supervivència i mantenir el lideratge d’Espanya en la indústria del calçat europeu.
Perán també ha enviat un missatge directe als responsables polítics: “El millor que poden fer els polítics és deixar treballar a les empreses”.
En la seua opinió, les companyies necessiten estabilitat, seguretat jurídica i un marc que incentive la inversió i la contractació, en lloc d’obstacles administratius o canvis normatius constants.