Mercadona imparable malgrat l’augment del preu dels ous: ven el 28% dels ous a Espanya.
Un estudi de Worldpanel by Numerator ha revelat que Mercadona ha registrat una pujada de 2,4 punts percentuals en el mercat dels ous a Espanya.
Mercadona s’ha convertit en el gran guanyador de la batalla comercial de l’ou, un producte afectat per una forta escalada de preus que està reconfigurant el comportament del consumidor i el repartiment del mercat. Una batalla general en la qual, tal com informa El Economista, Mercadona s’ha consolidat com el gran líder d’aquest sector, a una distància sideral del segon.
Segons un estudi elaborat per Worldpanel by Numerator, la cadena valenciana va assolir en octubre una quota del 28,1% del valor de mercat, la qual cosa suposa 2,4 punts percentuals més que en el mateix mes de l’any passat. Aquest creixement situa a Mercadona en una posició de força sense precedents dins d’una categoria essencial per al gran consum.
Mercadona regna en l’àmbit de l’ou en un panorama d’inflació imparable
Un avanç que, lluny d’oferir una simple xifra, és particularment rellevant en un context en què la inflació dels ous accelera sense fre, assolint el passat mes d’octubre un increment del 2,17%, el major en el que va d’any. Amb una pujada acumulada del 15%, l’encariment del producte ha provocat un reajustament d’hàbits que ha beneficiat clarament a Mercadona.
Ara bé, dins de tots els dades, alguns impacten més que altres. I el més cridaner és el que confirma que Mercadona ven més ous que Carrefour, Lidl, Consum i Dia combinats, és a dir, més que els quatre següents operadors amb major quota de mercat. Mentre la cadena valenciana no deixa de créixer, els seus competidors retrocedeixen o romanen estancats en un mercat cada vegada més tensionat per l’oferta.
Carrefour, el seu rival més directe, perd 0,7 punts percentuals, situant-se en un 7,5% del mercat. Lidl, tercer en la categoria, a penes aconsegueix créixer un 0,2%, reflectint un estancament general en la resta de cadenes. Eroski i Alcampo també retrocedeixen, mentre que Dia no aconsegueix avançar.
Una hegemonia a la qual pràcticament ningú sobreviu, veient-se gairebé totes les cadenes assolades pel gran èxit de Mercadona, deixant només a tres operadors amb creixements significatius: bonÀrea, que guanya 0,7 punts i ja acapara el 4,1% del mercat; Aldi, que encara que manté una quota reduïda del 2,2%, avança igualment 0,7 punts i Consum, que suma mig punt i arriba a un 4,1%.
El comportament de bonÀrea és especialment cridaner: malgrat comptar amb només un 1,3% de quota en el conjunt del gran consum, en el mercat de l’ou multiplica el seu pes fins al 4,1%, demostrant una especial fortalesa en aquesta categoria. No obstant això, la forta posició que manté Mercadona en aquest sector impossibilita un creixement més en alça.
Lidl acompanya a Mercadona com a cadena amb major pes dins del gran consum
Més enllà del relatiu al sector de l’ou, l’esmentat estudi també assenyala un fet rellevant: Mercadona i Lidl tenen més quota en ous que en el total del gran consum. En el cas de Mercadona, la seva participació en el mercat alimentari global és del 27,3%, gairebé un punt menys que en ous, on roça el 28,1%. Lidl també mostra aquesta tendència, amb mig punt més en ous respecte a la seva presència del 6,9% en el conjunt del sector.
Carrefour, en canvi, perd força específica en aquesta categoria, situant-se un punt i mig per sota de la seva quota total del 9,5% en gran consum. Aquest desfasament confirma que la categoria de l’ou és una palanca estratègica on Mercadona està imposant la seva fortalesa comercial.
Una notícia que, més enllà del positiu per a Mercadona, demostra que, malgrat la inflació, la bona notícia per al sector és que el consum d’ous en els llars espanyoles ha crescut un 17% des de 2019, assolint xifres rècord quan s’exclou l’excepcional any 2020. L’ou es consolida així com una proteïna assequible enfront d’altres més afectades per l’encariment, com la carn de boví.
A això s’afegeix la major demanda del nord d’Europa, on els brots de grip aviària han reduït la producció local, impulsant les exportacions espanyoles. Segons Federovo, el sector va produir en 2023 1.169 milions de dotzenes, de les quals el 80% es consumeixen a Espanya i el 20% es destina a mercats europeus.
Precisament per tot això, l’avanç de Mercadona no només evidencia una estratègia encertada en preus, assortiment i disponibilitat, sinó que consolida el seu lideratge en un producte que s’ha tornat clau per als consumidors. Amb una quota del 28,1% i un creixement molt per sobre dels seus competidors, la cadena valenciana es posiciona com l’actor dominant en un mercat cada vegada més competitiu i pressionat per la conjuntura internacional.