Salutacions (Redit): «Donar per mort el motor de combustió i la hibridació va ser prematur»
L'experta en microelectrònica María Merced assegura que sense centrals nuclears "es posa en risc el nostre futur".

Fernando Saludes, presidente de Redit
Fernando Saludes, president de la xarxa d’instituts tecnològics de la Comunitat Valenciana, considera un error que Europa s’abocara en el vehicle elèctric mentre renunciava als vehicles propulsats per gasolina i dièsel. La xarxa de 11 instituts tecnològics va crear fa uns anys la marca Redit Mobility per a unir tots els desenvolupaments que guardaven relació amb la mobilitat.
En el marc de la V edició del Redit Summit, que és l’esdeveniment que juntament amb Ivace+i serveix per a la posada en valor de l’activitat dels instituts tecnològics, i amb el rerefons del retard de Ford en el llançament del seu pròxim vehicle multienergia, Saludes ha valorat l’estat de l’aposta ‘Redit Mobility’: “Quan vam donar el pas era més bé pensant en la mobilitat més que la automoció i ho continuem. Amb el conveni que tenim amb AVIA estem avançant en reptes de mobilitat”.
“Evidentment, si la indústria de l’automoció està passant una situació complicada, això afecta la capacitat de poder traccionar i visionar projectes de calat, però a nivell institucional i de poder treballar conjuntament, et diria que estem en el moment on més col·laborem entre la xarxa d’instituts tecnològics i el sector de l’automoció”, ha explicat.
Respecte a la situació de la indústria, el president de Redit ha incidit en que “estan havent uns moviments en l’àmbit de l’automoció on s’està qüestionant el model d’electrificació, diguem-ne, absolut. S’està tornant a reconsiderar”.
“Jo crec que donar per mort al motor de combustió i a la hibridació és molt prematur, encara que el vehicle elèctric és molt interessant i molt important, hi ha altres tecnologies que s’han d’habilitar per a poder ser competitius en l’àmbit global”, ha explicat Saludes.
Durant la cinquena edició del Redit Summit, una de les conferències més clarificadores va ser la que va pronunciar María Marced, enginyera de telecomunicació i directiva executiva especialitzada en microelectrònica, que va donar una explicació del que ha ocorregut en els cotxes. “La indústria de l’automòbil no estava preparada per al cotxe elèctric i això ha confós al consumidor. No sap que comprar i quan no sap, s’espera”.
L’experta va incidir en que la indústria de l’automòbil “s’ha paralitzat” mentre ha recordat que “s’esperava arribar fa dos anys als 100 milions de cotxes produïts al món i seguim entre els 80 i els 90 milions. Aquesta paralització ha perjudicat molt a la indústria espanyola”.
Després d’incidir en que les indústries tecnològiques i, especialment, els centres de dades necessiten garantir-se el subministrament d’energia, María Mercer va apuntar: “Si no apostem clarament per l’energia nuclear estem posant en risc el nostre futur. Les energies renovables no aporten la seguretat necessària”.
Xips i defensa, els sectors més pujants
Al marge de l’automoció, que especialment a València segueix a l’espera que es desbloquege l’adjudicació del nou model de Ford a Almussafes, els sectors que des del punt de vista de Redit tenen més marge de creixement és la indústria dels xips i el sector de la defensa.
“Estan ocorrent coses molt interessants entorn del xip, en el que és la comunitat valenciana i a nivell europeu. Estem tots els agents implicats des dels centres tecnològics, federacions com Femeval, la Universitat Politècnica de València… tots per a crear un clúster que siga un pol d’innovació i de transferència i un pol industrial en matèria de microelectrònica, que no és un tema menor”, explica Saludes
L’altre sector que “ens està canviant les coordenades a tots” és la defensa. “Hi ha moltes empreses que ja estan treballant amb defensa i els està reorientant i els centres tecnològics treballen molt intensivament amb defensa també. Per tant, això també ens està marcant el pas a noves tecnologies i també a una cosa que es diu l’ús dual de les tecnologies, tecnologies civils que poden tindre una aplicació a l’àmbit de defensa. Això és una capacitat que la xarxa té molta potència en aquest sentit, perquè treballen moltes tecnologies civils que poden tindre un reflex en l’àmbit de defensa i viceversa”, desvetlla Fernando Saludes.