Sánchez fracassa amb el Perte de l’automoció: La producció cau un 13%.

Quatre anys després d'anunciar-se l'impuls de Pedro Sánchez a l'automoció, les fàbriques a Espanya preveuen fabricar 327.000 vehicles menys.

Pedro Sánchez fracasa

Foto: Economía Digital

La indústria de l’automoció ha empitjorat en els últims quatre anys. Després de la pandèmia del Coronavirus, la indústria va col·lapsar. La causa conjuntural va ser la falta de microxips, mentre que el problema estructural que no s’havia abordat era la disrupció de les bateries i la tecnologia en els cotxes. La reacció de Pedro Sánchez va ser anunciar el Perte del vehicle elèctric i connectat i vincular el futur de l’automoció a l’execució dels fons Next Generation. El resultat ha sigut decebedor: la indústria de l’automoció ha reduït les seves perspectives després del pla del govern d’Espanya.

Segons les dades a les quals ha tingut accés Economia Digital de IHS, consultora de referència en la indústria de l’automoció a nivell global, Espanya tindrà un 13% menys de producció d’automòbils del que es preveia en 2021. L’efecte del Perte en les previsions de producció és que per a 2026 es fabricaran 327.000 cotxes menys que els que estaven calendaritzats abans de que Pedro Sánchez desplegara la seva aposta pel vehicle a bateria.

El Consell de Ministres va aprovar el 13 de juliol de 2021 el Projecte Estratègic per la Recuperació i Transformació Econòmica (PERTE) del Vehicle Elèctric i Connectat, “un projecte basat en la col·laboració públic-privada i centrat en el fortaleciment de les cadenes de valor de la indústria de l’automoció espanyola, un sector estratègic per a Espanya”. L’efecte que es perseguida no és el que s’ha aconseguit.

Les dades de producció prevista, no obstant això, no han tingut el creixement que haurien de portar aparellats aquests projectes. Al contrari, les fàbriques han frenat la seva producció.

Les previsions d’IHS al juliol de 2021 pronosticaven que en 2026 hi hauria una producció de vehicles a Espanya de 2.459.000 unitats. Aquest és el punt de partida que es pretenia millorar.

Després de l’anunci del Perte VEC, que originalment no es plantejava que tinguera diverses edicions, va arribar el Perte VEC II, però l’impuls del Govern de Pedro Sánchez no va tenir efecte en els fabricants. Les previsions al juliol de 2023 per a les fàbriques a Espanya en 2026 es situaren en 2.143.000 unitats.

Posteriorment, va arribar la convocatòria de Perte VEC III i el debat sobre l’adaptació de la indústria espanyola de l’automoció a la nova realitat del mercat ha quedat fora dels temes recurrents del debat polític. Així, les últimes previsions d’IHS, datades al juliol d’enguany, estimen que les fàbriques espanyoles muntaran l’any que ve 2.132.000 unitats.

Les dades que maneja el sector no milloren durant aquest exercici 2025 ni està previst que ho facen en 2027. Les previsions de producció per a 2025 eren de 2.302.000 unitats anuals quan va nàixer el Perte. Ara, la consultora IHS estima que la producció a Espanya es quedarà aquest any en 2.175.000 unitats.

Les previsions per a 2027 també tenen retalls. Al juliol de 2021, l’estimació de producció per a 2027 era de 2.346.000 mentre que dos anys després, al juliol de 2023, la previsió s’havia quedat molt tímidament per damunt de la barrera psicològica dels dos milions de vehicles produïts.

No obstant això, l’última previsió de la consultora de referència de tots els fabricants i proveïdors vislumbra una millora pel seu informe de juliol de 2025. Ara preveu que la producció acumulada es quede en 2.196.000 unitats, la qual cosa suposa una xifra intermèdia entre el que es preveia en 2021 i en 2023. El balanç entre quan va començar el pla de Govern per l’automoció i les previsions que hi ha ara per a 2027 és de una pèrdua de 150.000 unitats a l’any.

Entre els grans fitons i fracassos del Perte, la Comunitat Valenciana ha sigut una de les grans protagonistes. Per la part positiva, l’arribada de la gigafactoria de PowerCo, filial de Volkswagen a Sagunt, obri la porta a que el subministrament de bateries permeti a les fàbriques de Seat Martorell i Volkswagen Pamplona recuperar les seues xifres rècord de producció.

La gigafactoria manté els seus plans i a la tornada de l’estiu començarà amb la contractació massiva de personal però, atenent a les xifres d’IHS, no ha aconseguit relançar la producció per damunt del que ja estava previst en 2021.

El gran fracàs del Perte, com ja va desvetllar Economia Digital, va ser la renúncia en agost de 2022 de Ford Almussafes a l’ajuda que tenia concedida de 106 milions d’euros. Abans i després d’aquest fitó, el Ministeri d’Indústria va modificar terminis i condicions per a poder accedir a les ajudes del Perte amb l’objectiu de trobar la fórmula que permetés relançar les inversions en l’automoció.

En el balanç positiu de les ajudes del Perte està l’aposta de Stellantis, erràtica al principi del procés, però que finalment sí que ha suposat un suport, especialment, cap a la seua productiva fàbrica de Vigo, que continua postulant-se com la major productora d’automòbils d’Espanya, en pugna amb la fàbrica de Martorell, on històricament han muntat vehicles Seat i on el pes de Cupra en les línies de muntatge no para de créixer.

Historias como esta, en su bandeja de entrada cada mañana.

O apúntese a nuestro  canal de Whatsapp

Leave a Reply

Ahora en portada
La UPV y Mercavalencia reducen el desperdicio alimentario con una plataforma solidaria
Naix Redona, la plataforma solidària per a reduir el malbaratament alimentari.