Llorca s’obre a negociar el model de finançament del Govern, però exigeix un debat amb totes les comunitats.

El president valencià assegura que el ministre Arcadi Espanya li ha transmés la negativa a activar el fons d’igualació transitori.

El president de la Generalitat Valenciana, Juanfran Pérez Llorca, i el ministre d’Hisenda, Arcadi Espanya.

El president de la Generalitat Valenciana, Juanfran Pérez Llorca, ha anunciat que la Comunitat Valenciana s’obre a negociar el nou model de finançament plantejat pel Govern d’Espanya, però ha reclamat que aquesta negociació es duguera a terme en el marc del Consell de Política Fiscal i Financera (CPFF), on es puga abordar amb “tots junts en una taula” i amb “transparència”.

Així ho ha manifestat el president valencià, en una compareixença al Palau de la Generalitat, després de mantindre una reunió amb el ministre d’Hisenda, Arcadi Espanya, que s’ha allargat durant una hora, aproximadament. En aquesta trobada, el ministre li ha traslladat que la Comissió Delegada del Govern per a Assumptes Econòmics (CDGAE) d’aquesta vesprada aprovarà 4.000 milions per a la Comunitat Valenciana: 1.904 milions d’euros de l’ExtraFLA i altres 2.126 del FLA ordinari del tercer trimestre, segons fonts del Ministeri d’Hisenda.

En finalitzar la trobada, Llorca ha agraït el “to dialogant” del ministre i ha detallat que li ha transmés “clarament” a aquest que la Comunitat Valenciana està “oberta a negociar un nou model de finançament”, però ha demanat que aquesta negociació siga en el CPFF. “Per a ser més concret i que tothom ho entenga: sí a negociar model de finançament si convoquen ja el CPFF. Allí la Comunitat anirà amb la veu de tots els valencians per a demanar un sistema de finançament que siga just, equitatiu i igual per al conjunt de tots els espanyols”, ha exposat.

En aquest fòrum, ha detallat, cada autonomia “haurà de sol·licitar el que crega convenient”, però en conjunt tant comunitats autònomes com Govern d’Espanya podran “arribar a un acord que satisfaga les necessitats de tots, però que garantisca igualtat entre tots”. “Crec que hem d’establir aquest canal de negociació, però tots junts en una taula perquè és l’única manera de solucionar-ho”, ha argumentat el president de la Generalitat Valenciana.

Sobre la xifra dels 3.700 milions que el Govern assegura que suposaria el nou model per a la Comunitat Valenciana, Llorca ha preguntat al ministre “com es garanteix que aqueixos diners estan” i en quina llei orgànica queda regulat. “Ha d’anar en base a una llei i aqueixos diners no han de ser només una declaració d’intencions, sinó una realitat que es posarà sobre la taula”, ha indicat, alhora que ha assegurat que Espanya li ha transmés que “ni hi ha una llei orgànica preparada ni tampoc té uns pressupostos on està reflectida aqueixa quantitat”. “No es tracta de renunciar a res, sinó que primer han d’haver-hi unes garanties”, ha asseverat.

A més, Llorca ha indicat que li ha demanat al ministre Espanya l’activació del fons de nivellació transitori, a la qual cosa ell li ha contestat “que no a haver fons perquè considera que ja s’està en una fase de negociació del nou model de finançament”. “Em sembla un poc incongruent perquè a dia d’avui ni tan sols està convocat el Consell de Política Fiscal, ni tan sols hi ha un esborrany de llei orgànica que regule el nou model de finançament i tampoc hi ha cap consignació pressupostària”, ha replicat.

Fons per la DANA

El president també ha atribuït que el Govern d’Espanya “no haja realitzat cap entrega a compte a la Generalitat Valenciana” per a fer front a les conseqüències de la DANA, “i només ens haja permés endeutar-nos amb uns diners que cal tornar”. Per això, el ‘president’ ha exigit que “aquest crèdit es convertisca en una ajuda a fons perdut i siga un tema que s’aborde en el Consell de Política Fiscal i Financera”.

També ha fet referència al Fons de Solidaritat de la Unió Europea dotat amb 1.000 milions d’euros dels quals ha demanat explicacions perquè a la Generalitat “apenes ha arribat 100 milions”, així com els fons Next Generation per a la reconstrucció per un valor de 1.200 milions d’euros dels quals “no n’hem rebut cap”.

A més, s’ha centrat en altres reclamacions. Llorca ha reclamat al ministre d’Hisenda el pagament dels 5.000 milions d’euros que el Govern d’Espanya deu als valencians en sanitat i en dependència i una major inversió en les infraestructures clau per a la Comunitat Valenciana.

Després de la reunió mantinguda amb el ministre, el cap del Consell ha assenyalat que “hi ha un compromís legal pel qual el Govern d’Espanya ha d’abonar el 50% de les despeses derivades de la dependència i mai s’arriba a aqueixa xifra, per la qual cosa el deute de l’Executiu central amb la Generalitat ha assolit els 4.000 milions d’euros”.

De la mateixa manera, ha recordat que també es deuen 1.000 milions d’euros en despesa sanitària de desplaçats d’altres comunitats autònomes, per la qual cosa ha sol·licitat que es concrete quan es produirà el reemborsament d’ambdues quantitats.

Espanya anuncia 4.000 milions per a la Comunitat Valenciana

Per la seua banda, el ministre d’Hisenda ha traslladat al ‘president’ que la Comissió Delegada del Govern per a Assumptes Econòmics (Cdgae) d’aquest dilluns aprovarà 4.000 milions per a la Comunitat Valenciana: 1.904 milions d’euros de l’ExtraFLA i altres 2.126 del FLA ordinari del tercer trimestre, segons han informat a Europa Press fonts del Ministeri d’Hisenda.

Espanya també ha comunicat que la Generalitat comptarà amb 344 milions del Fons de Solidaritat de la UE per a mitigar els danys de la DANA. Són 52 milions més del previst perquè el Govern ha assignat a la Generalitat “els recursos que no han pogut ser absorbits per les entitats locals”, segons han indicat les mateixes fonts.

El ministre d’Hisenda ha convidat el ‘president’ de la Generalitat “a remar en la mateixa direcció” perquè la Comunitat Valenciana aconseguisca “els 3.669 milions que suposaria el nou model de finançament“. Arcadi Espanya ha recordat que aquesta quantitat “suposa més del doble” dels 1.782 milions que Llorca va reclamar al president del Govern, Pedro Sánchez, en una reunió del passat desembre.

Espanya també ha recordat l’”oportunitat” que la Comunitat Valenciana “reduïsca en 11.210 milions el seu deute amb l’aprovació de la quita que s’està tramitant al Congrés a proposta del Govern de Pedro Sánchez”.

El ministre d’Hisenda ha traslladat també que l’actualització de les entregues a compte contemplada en el Reial Decret Llei aprovat pel Govern suposaran una “xifra rècord” de 14.993 milions d’euros per a la Comunitat Valenciana.

Per això, ha demanat a Pérez Llorca que inste el PP “a no rebutjar per tercera vegada aquesta mesura”, després del vot en contra en gener i febrer, i en aquesta ocasió “done suport a la convalidació del RDL aquest dijous al Congrés”.

Historias como esta, en su bandeja de entrada cada mañana.

O apúntese a nuestro  canal de Whatsapp

Leave a Reply

Ahora en portada

SUSCRÍBETE A ECONOMÍA DIGITAL

Regístrate con tu email y recibe de forma totalmente gratuita las mejores informaciones de ECONOMÍA DIGITAL antes que el resto

También en nuestro canal de Whatsapp