Este és el veritable origen del nom de Mercadona, el supermercat de Juan Roig.

Al contrari del que molta gent pensa, el nom de Mercadona no es basa en el llenguatge valencià, sinó en un producte italià.

Una tienda de la cadena de supermercados Mercadona. Foto: Mercadona.

Una tienda de la cadena de supermercados Mercadona. Foto: Mercadona.

Mercadona no sols és des de fa ja diversos anys la cadena de supermercats líder a Espanya, sinó també un cas d’èxit empresarial que ha transformat completament el sector de la distribució alimentària. Segons les últimes dades de Worldpanel by Numerator, l’ensenyament presidit per Juan Roig arriba ja a una quota de mercat del 27,3%, la qual cosa suposa un augment de 0,7 punts respecte a l’any anterior.

Un lloc que, no obstant això, no ha aconseguit fruit de la casualitat. I és que amb el pas del temps, mentre que altres grans plataformes s’han quedat ancorades a formats obsolets, Mercadona ha sabut adaptar-se a les noves demandes dels consumidors, impulsant àrees com els productes frescos, els plats preparats o les seccions especialitzades en mariscs i ous. Però, ¿on es troba el seu origen?

Una carnisseria familiar que va acabar convertint-se en el supermercat més exitós d’Espanya

Però per a comprendre el seu desenvolupament i, sobretot, per a comprendre el fenomen Mercadona, és necessari retrocedir quasi mig segle. La història comença en 1977, quan Francisco Roig Ballester i la seua esposa, Trinidad Alfonso Mocholí, van fundar l’empresa dins del Grup Càrniques Roig. En els seus inicis, es tractava de petites carnisseries familiars que, poc a poc, van evolucionar cap a un model d’ultramarins.

Pocs anys més tard, els seus fills, Juan, Fernando, Trinidad i Amparo Roig, van decidir comprar la companyia al seu pare i emprendre un camí empresarial propi. Aquella decisió marcaria l’inici d’una transformació que canviaria la distribució alimentària a Espanya, en el que menys de tres dècades després acabaria convertint-se en la cadena del retail líder a Espanya.

I és que a començaments dels anys vuitanta, Mercadona només comptava amb vuit botigues d’uns 300 metres quadrats cadascuna. No obstant això, la visió empresarial de Juan Roig va ser determinant, ja que, entre els quatre germans, va ser el seu paper el que va resultar preponderant entre els quatre germans a l’hora de fer de Mercadona la cadena que coneixem avui dia.

En 1990, ell i la seua esposa, Hortensia Herrero, es van fer amb la majoria del capital, i tan sols dos anys després, l’empresa ja comptava amb 150 supermercats i 10.000 empleats. Va ser en aquella època quan van nàixer les marques blanques que avui formen part de la vida quotidiana de milions d’espanyols: Hacendado, Bosque Verde, Deliplus i Compy.

Un origen que no es troba en l’etimologia valenciana… sinó en el comerç italià

Ara bé, ¿d’on ve el nom Mercadona? Durant anys, molts espanyols van creure que el nom Mercadona era una fusió de les paraules valencianes “mercat” (mercat) i “dona” (dona), interpretant que al·ludia a les dones que tradicionalment acudien al mercat a fer la compra, sent aquesta una d’aquestes teories que s’estén de forma comuna.

I és que el cert és que resultava una teoria lògica, especialment considerant que l’empresa va nàixer a València i que el seu president ha destacat en múltiples ocasions el paper fonamental de la dona, i en particular, de la seua esposa, Hortensia Herrero, en l’èxit del projecte.

No obstant això, la realitat és molt diferent. Tal com ha revelat El Confidencial, i segons la pròpia informació facilitada per la companyia, el nom de Mercadona té un origen italià. Va ser Francisco Roig, germà de Juan Roig, qui es va inspirar en una marca de pastes italiana anomenada Mercadonna. Els va agradar tant la sonoritat del nom que van decidir adaptar-lo a l’espanyol, eliminant una “n” per a simplificar-lo, donant lloc a Mercadona, el nom que avui identifica a una de les empreses més importants del país.

Un nom que, d’altra banda, no sempre ha estat així. En els seus primers anys, la cadena es presentava al públic sota el nom “Super Mercadona”. El logotip original mostrava una cistella de la compra acompanyada de les paraules “merca” i “dona” separades, un disseny molt més rudimentari que l’actual identitat visual de la marca.

Amb el pas dels anys, el terme “super” va desaparèixer, però l’essència visual es va mantenir intacta: la icònica cesta de la compra circular amb fruites, verdures i aliments bàsics, acompanyada pel característic color verd que avui identifica a l’ensenyament. Aquest símbol s’ha convertit en un dels logotips més reconeixibles del país, emblema de la confiança i la proximitat que la marca ha aconseguit construir amb els consumidors.

Per tot això, i amb una història que va començar amb una simple inspiració italiana i unes quantes carnisseries familiars, Mercadona ha arribat a convertir-se en el referent indiscutible del gran consum a Espanya, amb una identitat sòlida, un lideratge incontestable i una marca que forma part de la vida quotidiana de milions de llars.

Historias como esta, en su bandeja de entrada cada mañana.

O apúntese a nuestro  canal de Whatsapp

Leave a Reply

Ahora en portada