Hosbec adverteix a Maria José Català que té 2.900 lloguers d’habitacions compartides sancionables.

La patronal assegura que hi ha 10.967 propietats en lloguer en la ciutat de València de les quals 2.900 són "pràctica il·legal" que poden ser multades amb fins a 600.000 euros.

La alcaldesa de Valencia, María José Catalá.

L’alcaldessa de València, María José Catalá.

La patronal hotelera Hosbec li ha definit a Maria José Catalá, alcaldessa de València, la dimensió del problema de l’oferta il·legal d’allotjament que hi ha en la ciutat. La comercialització de pisos i habitacions compartides per a ús turístic, que són il·legals a la Comunitat Valenciana, roça les 2.900 unitats. Hosbec també envia un missatge a Luis Barcala, alcalde d’Alacant, ja que el volum de pràctiques il·legals a Alacant supera les 700 propietats.

Encara que no hi ha petició específica de multes, la patronal sí que recorda que la sanció més alta que es pot posar per lloguer pisos i habitacions compartits s’eleva fins als 600.000 euros per cas. Tenint en compte les quasi 2.900 potencials multes, la quantitat màxima a recaptar s’elevaria a l’entorn dels 1.700 milions d’euros. Per a dimensionar aquesta quantitat, el pressupost consolidat de l’Ajuntament de València de 2025 és de 1.338 milions d’euros.

Hosbec va realitzar ahir una anàlisi de les vivendes turístiques en la qual asseguren que “pujen preus, baixen ocupació, incrementen oferta i es evidencia la comercialització d’habitacions prohibida per la llei“. Expliquen que València és el principal actor en el mercat de la vivenda Turística amb una quota de mercat de més del 41% sobre el total de clients i del 34,5% sobre oferta comercialitzada. Torrevieja, Benidorm i Alacant els segueixen com a principals destinacions d’oferta i demanda de VUTs amb quotes entre el 13% i el 18%.

La patronal turística, la secretària general de la qual és Nuria Montes, ex consellera de Turisme, i artífex del decret que regula les vivendes turístiques a la Comunitat Valenciana (de fet, Mazón ho va anomenar ‘Decret Montes’), assegura que l’estada mitjana en quasi tots els destins està molt per sota dels 10 dies, per la qual cosa la major part del mercat de VUTs es subjecta a la regulació actual de la Generalitat Valenciana. Sobretot en la temporada alta d’estiu, quan es produeix la major part de la comercialització, aquesta estada mitjana se situa clarament per sota dels 10 dies. La tendència de l’estada mitjana és clarament descendent en tots els destins, llevat de L’Alfàs del Pi que creix però molt lleugerament (+0,1 dia).

Aquesta caiguda contrasta amb l’evolució de les tarifes. “Tots els destins de la Comunitat Valenciana han incrementat preus respecte a les tarifes mitjanes de 2023. La tarifa mitjana més elevada es registra a València amb 131,9 euros mentre que la més econòmica se situa a Torrevieja amb 89,4 euros.

Malgrat aquests increments de preu, Hosbec apunta que l’ocupació s’ha vist ressentida: només Guardamar creix en ocupació mitjana mentre que Benidorm i Torrevieja es mantenen en valors similars als de 2023. La resta de destinacions perden ocupació: destacable és la caiguda de 4 punts de València en ocupació mitjana anual, motivada sobretot per la DANA i els seus efectes: en els mesos de novembre i desembre es va deixar quasi 10 punts d’ocupació aquest sector de la vivenda turística.

Després d’aquesta anàlisi, des de la patronal autonòmica hotelera apunten que “un dels valors que més criden l’atenció és el gap existent entre les propietats oferides per les plataformes i les xifres de cases o pisos sencers. Aquesta diferència ofereix dades sobre la comercialització d’estades en habitacions en pisos o habitacions compartides, pràctica prohibida per la llei valenciana i que pot ser castigada amb multes de fins a 600.000 euros”.

Historias como esta, en su bandeja de entrada cada mañana.

O apúntese a nuestro  canal de Whatsapp

Leave a Reply

Ahora en portada
José Vicente Morata, presidente de Cámara Valencia. (Foto: Kike Taberner)

Cambra València insisteix a ampliar l’aeroport per a impulsar el creixement econòmic

SUSCRÍBETE A ECONOMÍA DIGITAL

Regístrate con tu email y recibe de forma totalmente gratuita las mejores informaciones de ECONOMÍA DIGITAL antes que el resto

También en nuestro canal de Whatsapp