Ampere, la filial de Renault que vol liderar el cotxe elèctric europeu i que farà els nous Ford.
Ford i Renault han tancat un acord per a la fabricació de dos nous models de la marca nord-americana que es basaran en la plataforma Ampere.
Renault 5 E-Tech Electric fabricats per Ampere
Ampere és la divisió de vehicles elèctrics i programari de Renault, concebuda per a ser un pure player europeu en mobilitat elèctrica. Va nàixer com a negoci autònom dins del grup francés en el marc del pla estratègic Renaulution i s’ha estructurat com una filial dedicada en exclusiva al disseny, enginyeria, fabricació i comercialització de turismes 100% elèctrics sota la marca Renault a Europa.
Aquest dimarts s’ha anunciat que Ford ha signat un acord amb Renault perquè al nord de França es fabriquen dos nous models amb la marca nord-americana que es basaran en la plataforma Ampere.
La companyia va ser anunciada en novembre de 2022 i va completar la seua segregació de la resta d’activitats de Renault l’1 de novembre de 2023, com a part de la tercera fase del pla de transformació del grup. Des de llavors opera com una empresa autònoma, encara que segueix sent una filial propietat de Renault. L’objectiu declarat és accelerar la transició del fabricant cap a una nova generació de cotxe elèctric i definit per programari, amb la seua pròpia organització, equip directiu i comptes separades.
En un principi, Renault va estudiar traure Ampere a borsa per a posar en valor el negoci i captar recursos addicionals, però en gener de 2024 va decidir cancel·lar l’operació per les condicions del mercat. El grup ha confirmat que continuarà finançant el desenvolupament de la filial fins a arribar al punt d’equilibri, sense alterar els seus objectius financers.
A què es dedica Ampere
Ampere es defineix com una companyia de vehicles elèctrics i “intel·ligents” (iEV), en la qual el programari té un pes central. La seua missió és dissenyar i fabricar cotxes elèctrics “tecnològics però assequibles”, amb especial èmfasi en l’experiència d’usuari (connectivitat, serveis digitals) i en la reducció de l’empremta de carboni. Els seus models es produeixen a França i es dirigeixen principalment al mercat europeu.
Sota el paraigua de Ampere s’encuadren els principals llançaments elèctrics recents de Renault, com el Mégane E-Tech 100% elèctric, el Scenic E-Tech i el nou Renault 5 E-Tech, que s’ha convertit en un dels pilars de l’ofensiva de la marca en el segment dels urbans elèctrics. El grup ha explicat que el model més econòmic del Renault 5, amb un preu per sota de 25.000 euros, arribarà al mercat en el segon trimestre, i ha avançat també un futur Twingo elèctric i el primer “vehicle definit per programari” (SDV) europeu a partir de 2026.
Aquest objectiu, vehicles per menys de 25.000 euros, és el mateix que s’ha marcat Volkswagen amb el Polo i el Cupra Raval, les bateries dels quals sortiran de la gigafactoria de PowerCo a Sagunt.
A més del disseny i la fabricació de vehicles, Ampere concentra el desenvolupament de programari embarcat, sistemes de connectivitat, funcions avançades d’assistència a la conducció i serveis digitals associats a l’automòbil. La companyia s’ha marcat com a objectiu reduir els costos dels seus vehicles elèctrics en un 40% d’ací a 2028 i arribar a la rendibilitat a finals de 2025, recolzada en una base industrial d’alta productivitat i en plataformes elèctriques específiques.
On té les seues plantes: el hub Ampere ElectriCity
El nucli industrial d’Ampere es concentra a França. Quan es va completar la segregació de la filial, Renault va transferir a la nova companyia l’operativa d’onze centres en territori francés, entre ells quatre plantes industrials clau: el cluster Ampere ElectriCity al nord del país -que agrupa les fàbriques de Douai, Maubeuge i Ruitz- i la planta de Cléon, especialitzada en cadenes cinemàtiques elèctriques.
Ampere ElectriCity, creat en 2021, es presenta com un ecosistema industrial “únic a França” per a la producció de vehicles elèctrics. Els tres centres de Douai, Maubeuge i Ruitz compten amb més de mig segle de presència industrial en la regió de Hauts-de-France i han estat reconvertits per a proveir la nova generació de models elèctrics. La planta de Cléon subministra motors i components de propulsió a aquests centres.
A Douai, un dels icones industrials de Renault, Ampere ha concentrat la producció dels seus nous turismes elèctrics sobre plataformes dedicades. Aquesta planta forma part del hub ElectriCity i recentment ha assolit el fita de 100.000 unitats del Renault 5 E-Tech muntades en només 15 mesos, amb uns 900 vehicles eixint de la línia de muntatge cada dia, dos terços d’ells corresponents al nou urbà elèctric.
La planta de Ruitz, també integrada en ElectriCity, s’ha especialitzat en components d’alt valor afegit per al cotxe elèctric. Gràcies a una ‘joint venture’ amb el grup xinés Minth, el centre opera línies d’ensamblatge de carcasses de bateria d’alta tecnologia per als vehicles d’Ampere, dins d’una cadena de valor que busca combinar eficiència industrial i tecnologia avançada.
Maubeuge completa el triangle industrial del nord de França com a tercera pota del hub ElectriCity, mentre que Cléon, més a l’oest, aporta els motors i sistemes de propulsió elèctrics. En conjunt, aquestes quatre plantes constitueixen el pol de fabricació d’Ampere, amb una capacitat inicial d’uns 400.000 vehicles a l’any, ampliable fins a al voltant de 620.000 unitats, segons ha detallat el grup.
A aquesta base s’afegeixen centres d’enginyeria, oficines i laboratoris en la regió de París i altres zones de França. Entre ells destaca un nou laboratori de bateries prop de la capital francesa, que Ampere ha inaugurat recentment com a part del seu esforç per guanyar autonomia tecnològica i reduir costos en el cor del vehicle elèctric.
Acord de Ford i Renault
Precisament aquest dimarts s’ha anunciat que Ford ha signat un acord amb Renault perquè al nord de França es fabriquen dos nous models amb la marca nord-americana. D’aquesta manera, s’utilitzarà la plataforma elèctrica de Renault i Ford accelerarà els terminis per a cobrir el forat que tenia en el seu portfoli de vehicles al mancar d’un substitut del Fiesta.
Un pilar d’aquesta col·laboració és un acord d’associació per al desenvolupament de dos vehicles elèctrics diferents amb la marca Ford. Els nous models es basaran en la plataforma Ampere, aprofitant els sòlids actius de vehicles elèctrics i la competitivitat de Renault Group, i seran produïts per Renault Group al nord de França, la qual cosa il·lustra les capacitats de fabricació d’última generació d’ElectriCity d’Ampere.