El tràfic de vehicles cau un 20% en el Port de València amb Ford Almussafes en l’aire.
La conversió del port de Sagunt en hub logístic intermodal de Toyota i punt de distribució de la marca per a destinacions com Portugal, França o Itàlia poden suposar una taula de salvació.
APM Terminals, en el Port de València.
El tràfic d’automòbils en el Port de València continua a la baixa en un context d’incertesa sobre el futur de Ford Almussafes. Entre gener i octubre, el recinte valencià ha mogut 273.196 automòbils, enfront dels 330.903 del mateix període de 2024, la qual cosa suposa un descens del 17,44%. La taxa anual mòbil que calcula l’Autoritat Portuària de València (APV) eleva la caiguda al 18,97%, la qual cosa situa la pèrdua d’activitat al voltant del 20% si es té en compte, a més, l’ensorrament del tràfic ferroviari lligat a aquest sector.
En el conjunt de Valenciaport (València, Sagunt i Gandia), el tràfic d’automòbils baixa de 476.755 a 419.581 unitats fins a octubre, un 11,99% menys que un any abans. Només en el mes d’octubre s’han mogut 47.357 vehicles, amb una caiguda interanual del 7,8%.
El retrocés es concentra en el Port de València, mentre que Sagunt manté pràcticament estables les seues xifres, amb 146.385 automòbils enfront dels 145.852 del mateix període de l’any anterior (+0,37%).
Quant al tràfic traslladat en ferrocarril, els vehicles moguts per tren en Valenciaport passen de 38.551 a 21.856 unitats entre gener i octubre, un retall del 43,31%. La combinació de menys cotxes en les terminals i menys vehicles que entren o ixen per ferrocarril confirma una caiguda rellevant del pes de l’automòbil en l’activitat del port, malgrat que el tràfic ro-ro total (automòbils, UTIs i altres mercaderies rodades) a penes cedeix un 0,32%, fins a 11,68 milions de tones.
En paral·lel, el contenidor mostra una evolució oposada. Valenciaport ha canalitzat 4.779.759 TEU en els deu primers mesos de l’any, un 3,74% més que en el mateix període de 2024. En octubre s’han mogut 492.722 TEU, un 4,46% més interanual.
El creixement del contenidor i d’altres segments -com determinats productes químics o materials de construcció– ajuda a sostenir el tràfic total, que se situa en 67,17 milions de tones (-1,12%), però no compensa la pèrdua específica del negoci de l’automòbil.
La situació del port està estretament vinculada a la de Ford Almussafes, principal generador de tràfic de vehicles en l’àrea. La factoria opera en volums molt inferiors als de fa una dècada i encadena diversos anys de mínims de producció.
Aquesta situació d’indefinició ha portat a la companyia nord-americana a plantejar una rebaixa dels tràfics mínims compromesos en la seua concessió portuària, petició que el consell d’administració de l’APV ha rebutjat. A l’espera que es concrete el nou model multienergia adjudicat a la planta i els seus volums associats, tant Almussafes com el Port de València romanen en un escenari de transició.
I és que el cotxe multienergia de Ford Almussafes està gripat. Està dissenyat i preparat per a començar el llarg procés de quasi dos anys que requereix un llançament del vehicle però no comença. El consens dels proveïdors consultats per Economia Digital és que fins a febrer no s’iniciaran les adjudicacions de peces i, amb el calendari en la mà, això significa que la producció de 2027 està en risc.
El Port de Sagunt i Toyota, possible taula de salvació
En contraposició amb aquesta situació, la passada setmana es va encendre una llum alternativa. El Consell d’Administració de l’APV va acordar atorgar una concessió administrativa a Toyota Logistics Services Espanya, per a l’explotació d’una terminal logística de mercaderies dedicada a les operacions d’embarcament, desembarcament, dipòsit i emmagatzematge, ordenació, control, custòdia i trasllat de vehicles nous de les marques Lexus i Toyota en el moll sud del Port de Sagunt, un dels tres molls que gestiona l’Autoritat Portuària de València.
Aquesta concessió converteix a Sagunt en un hub logístic intermodal de Toyota, en el qual es rebran vehicles de les seues diferents fàbriques per a la seua distribució nacional i internacional, i on el ferrocarril jugarà un paper molt rellevant gràcies a la proximitat del Corredor Mediterrani.
Llegir més: Inditex es fa amb una parcel·la de 382.000 m² en Sagunt per 61 milions d’euros
Des de les instal·lacions de Sagunt es distribuirà tant al mercat espanyol, com a altres destinacions europees i mediterrànies, com Portugal, França, Itàlia i Malta.