Aigua i talent qualificat, els grans reptes d’Alacant per a Realturf, Avincis i el sector del torró.
Es tracta d'un avançament dels assumptes que es debatran en la primera trobada empresarial d'Alacant organitzada per Economia Digital.

Museo Arqueológico de Alicante (MARQ)
Aconseguir un model productiu més competitiu, l’eterna problemàtica amb l’escassetat d’aigua i augmentar la disponibilitat de talent, especialment tecnològic, són alguns dels principals reptes als quals s’enfronta la província d’Alacant.
Aquest és el diagnòstic que fan des de les firmes Realturf i Avincis, així com el Consell Regulador de la Identificació Geogràfica Protegida (IGP) de Xixona i Torró d’Alacant en un avanç dels assumptes que se debatran en la primera trobada empresarial d’Alacant organitzada per Economia Digital, que va a congregar a referents empresarials dels principals sectors econòmics de la província.
La jornada, que ja compta amb una extensa llista d’inscrits, se celebrarà al MARQ el 11 de setembre a partir de les 17.30 hores. La inauguració correrà a càrrec de Juan García, CEO del Grup Economia Digital, que donarà pas a Carlos Baño, president de la Cambra de Comerç d’Alacant. La clausura la realitzarà Marián Cano, consellera d’Innovació, Indústria, Comerç i Turisme. La inscripció es pot realitzar des d’aquest enllaç.
Entre els empresaris i directius que participaran en la jornada estaran Cristina Baixauli, directora de transformació a la Comunitat Valenciana d’Hidraqua i directora de Dinapis València i Fernando Canós, director territorial a la Comunitat Valenciana i Múrcia de Banc Sabadell.
En la jornada que organitza Economia Digital juntament amb la Cambra de Comerç d’Alacant, Hidraqua, Banc Sabadell, Generalitat Valenciana i Diputació d’Alacant, també estarà Rosana Perán, vicepresidenta executiva del Grup Pikolinos, Jesús Navarro, director general de Carmencita, Javier García Cuenca, CEO de Magic Hotel Group, Germán Agulló, CEO de GDV Mobility, José Vicente Andreu, president d’Asaja Alacant, Javier Mira, CEO de la companyia cotitzada FacePhi, Antonio Candela, CEO de Realturf, Federico Moncunill, secretari general del Consell Regulador de la Identificació Geogràfica Protegida (IGP) de Xixona i Torró d’Alacant i Carlos Guerra, Group CIO de Avincis.
Abans de celebrar la jornada, tres dels ponents han avançat la seua visió sobre les fortaleses i reptes que té la província d’Alacant. En concret, Carlos Guerra, Group Chief Information Officer d’Avincis, destaca que Alacant compta amb una ubicació estratègica excepcional, amb un aeroport internacional, un port amb gran projecció i una xarxa viària que connecta de manera eficient amb Espanya i Europa. “És, en definitiva, una porta natural cap al Mediterrani i cap als mercats internacionals”, assenyala.
Destaca a més que la província disposa d’un ecosistema innovador en creixement: universitats, centres especialitzats i hubs que faciliten la transferència de coneixement, atrauen startups, inversors i empreses tecnològiques.
La qualitat de vida és, per a Guerra, una altra de les grans fortaleses, així com un teixit empresarial diversificat -turisme, construcció, calçat, agroindústria i tecnologia- i la vocació exportadora de la província, amb exemples de marques com Pikolinos, Valor o Carmencita, que han sabut projectar-se fora de les nostres fronteres. En el cas d’Avincis, també operen internacionalment des d’Alacant, demostrant com Alacant pot ser un punt de partida global.
Entre els reptes, el representant d’Avincis indica que un dels principals és incrementar la disponibilitat de talent STEM i perfils tècnics. Un altre repte és la col·laboració entre empresa i universitat, així com l’impuls a la formació dual. Per això, a Avincis ja col·laboran amb organismes com la Cambra de Comerç per impulsar centres de formació que ens permeten incorporar professionals, especialment en àrees clau com el manteniment d’aeronaus. Alacant també ha de millorar, en la seua opinió, l’accés a finançament per a scale-ups.
En matèria de sostenibilitat, la gestió hídrica i climàtica és clau: garantir aigua i infraestructures eficients serà fonamental per mantenir la competitivitat i la qualitat de vida a llarg termini. Finalment, la transformació digital de les pimes és un repte ineludible.
Indústria, logística i infraestructures
Per la seua part, Antonio Candela, CEO de Realturf, senyala que Alacant combina tres actius claus per al desenvolupament empresarial: un ecosistema industrial divers, un teixit empresarial dinàmic -amb pimes i multinacionals molt connectades al territori- i una excel·lent infraestructura logística.
També gaudeix d’una xarxa de pimes amb gran capacitat d’adaptació i una forta cultura emprenedora que impulsa el creixement des del local, bones connexions logístiques, talent i un entorn cada vegada més connectat a la innovació i la sostenibilitat.
“En Realturf som un exemple d’això: una empresa nascuda a Alacant que, amb esforç, ha creat la seua pròpia infraestructura per fabricar a Espanya i vendre per tot el món, recolzats per un ecosistema empresarial que ens afavoreix i que ens permet seguir progressant per aconseguir els nostres objectius d’expansió internaciona