Tànger Med, port clau de Marroc, destitueix al seu director després que Economia Digital revelara els seus negocis a València
Hassan Abkari, destituït per aquest 'error greu i inacceptable', ha acabat per liquidar l'empresa que va fundar al voltant del port valencià i que va portar a la seua caiguda

Hassan Akbari, ex director general del puerto marroquí de Tánger Med.
L’Autoritat Portuària de Tànger Med (TMPA), el port de Marroc líder d’Àfrica i principal rival dels principals ports espanyols, Algesires, València i Barcelona, ha destituït al que ha sigut el seu director general durant prop de quatre anys i alt executiu durant prop de 15 anys, Hassan Abkari, pel que han considerat un “error greu i inacceptable“: la creació d’una empresa de serveis portuaris a València revelada per Economia Digitial.
I és que, tal com va contar aquest diari, l’exdirector general del port emblema de Marroc va constituir a la capital valenciana, ubicació d’un dels principals ports competidors de Tànger Med, la societat New Port Consulting 2024, creada amb un únic soci, el propi Abkari.
La nova empresa de Hassan Abkari, amb domicili social al carrer Garrigues, adjunt a l’ajuntament de la capital de la Comunitat Valenciana, al centre de la ciutat, va néixer amb l’objecte social de prestar serveis d’assessorament tècnic en la gestió de serveis portuaris.
Després d’aquesta destitució fulminant, Idriss El Arabi ha sigut nomenat director general interí del port de Tànger Med. El substitut provisional de Abkari prové de la direcció del port de Tànger Med Passatgers, on ocupava el càrrec de principal responsable de la seua gestió.
Després d’aquest moviment per part de l’Autoritat Portuària de Tànger Med i del propi Abkari amb la dissolució de l’empresa fundada a València en el que sembla un mea culpa, alguns mitjans marroquins com Chamaly han decidit assenyalar al missatger: “Mentre que este moviment podria interpretar-se com una estratègia per consolidar la presència del port marroquí a nivell internacional, alguns mitjans han optat per presentar-lo com un fet controvertit, suggerint possibles dubtes sobre les seues veritables motivacions”.
“Alguns mitjans han intentat dramatitzar l’assumpte, insinuant que es tracta de una maniobra sospitosa“, diu aquest article sobre la informació publicada sobre Abkari, completament asèptica.
“Al capdavall, la controvèrsia al voltant de Hassan Abkari sembla estar motivada més per un intent de certs sectors a Espanya de desestabilitzar l’èxit de Tànger Med que per una irregularitat real. No obstant això, aquest episodi subratlla les tensions econòmiques i estratègiques al voltant de la creixent influència del port marroquí al Mediterrani“, diuen des de Marroc.
Tànger Med, competència dels ports d’Algesires, València i Barcelona
L’únic cert en tot això és que, indubtablement, per les seues capacitats, els seus baixos costos i la seua posició geoestratègica, Tànger Med és el gran port rival dels principals ports espanyols del Mediterrani: Algesires, València i Barcelona, en aquest ordre pel que fa a tràfic.
Segons les últimes xifres publicades d’un any complet, referents al 2024, el port marroquí consolida la seua posició com a líder al Mediterrani en superar per primera vegada la xifra de 10 milions de TEU moguts en un sol any. Segons aquesta Autoritat Portuària, durant 2024 es van manejar un total de 10.241.392 TEU, la qual cosa suposa un creixement d’un 18,8% respecte a 2023, tal com indica Anave, l’associació de navilers espanyols.
Tanger Med atribueix este èxit, “a la confiança dels operadors portuaris i les línies navilieres, així com al nivell alt de productivitat dels equips que operen al port”. A més, l’ampliació de les instal·lacions, la incorporació de nous equips i l’optimització de les escales marítimes han permès reduir significativament els temps d’espera i maniobra.
El toCERT_DE_TEUcelist”>Total de tonelatges de 10 milions de TEU movats durant l’any 2024.