Un projecte de l’ITE aconsegueix reutilitzar els cotxes elèctrics perduts en la DANA per a noves bateries.
S'ha validat en laboratori que el grafit i els metalls extrets d'estos vehicles poden tornar a integrar-se en elèctrodes funcionals.
El Institut Tecnològic de l’Energia (ITE) ha aconseguit recuperar i reutilitzar materials de les bateries de cotxes elèctrics declarats sinistre després de la DANA per a fabricar nous components destinats a futures bateries de liti.
A través del projecte Recilion, desenvolupat juntament amb Aidimme i finançat per Ivace+i, s’ha validat en laboratori que el grafit i els metalls extrets d’aquests vehicles poden tornar a integrar-se en elèctrodes funcionals, obrint la porta al seu ús en bateries de vehicles elèctrics.
Els materials recuperats -principalment el grafit de l’ànode i els metalls del càtode- s’han transformat en nous components actius i s’han validat en cel·les de laboratori, demostrant que mantenen un rendiment òptim. Encara que encara no s’han integrat en bateries comercials completes, aquests resultats confirmen la seua viabilitat per a ser utilitzats en la fabricació de noves bateries de liti, amb potencial per a aplicar-se en bateries de vehicles elèctrics.
El projecte ha aconseguit recuperar de manera selectiva el grafit de l’ànode eliminant amb eficàcia l’aglutinant, la qual cosa ha permès obtenir un material més pur i de major qualitat. A més, ha dissenyat i construït un reactor versàtil basat en processos electroquímics selectius, capaç d’extreure els metalls del càtode amb eficiència i control del procés.
Paral·lelament, s’han establit protocols definits per a preparar i aprofitar les solucions del procés, de manera que eixos metalls puguen transformar-se i tornar a usar-se. Amb tot això, s’han sintetitzat de nou materials catòdics que, juntament amb el grafit reciclat, s’han validat experimentalment en cel·les a nivell de laboratori amb resultats prometedors.
“Recilion demostra que és possible reciclar la bateria quasi al complet, no sols els materials més valuosos. Hem recuperat grafit d’alta qualitat i metalls que ja hem usat per a crear de nou material catòdic i comprovar el seu bon desempeny”, ha assenyalat Laura Cebrián, investigadora de l’ITE.
Reutilització per a bateries noves
A més, ha subratllat que “el nou reactor i els protocols definits permeten extreure i condicionar metalls de forma flexible, pensant en la seua reutilització directa en la fabricació de materials per a bateries noves”.
Els resultats del projecte apunten a un menor impacte ambiental gràcies a processos més sostenibles, menor consum de recursos i major aprofitament de materials. També afavoreixen la autonomia industrial al possibilitar la reintroducció de grafit i metalls recuperats en la cadena local de subministrament de bateries. ITE i Aidimme han iniciat, a més, accions de transferència amb gestors de residus i agents industrials de la Comunitat Valenciana per a avaluar la seua implantació i escalat.
Durant 2024 es van donar els passos clau que van fer possibles els resultats actuals del projecte. Es va definir com recuperar el grafit de l’elèctrode negatiu de la bateria, buscant l’equilibri entre eficàcia, cost i impacte ambiental. Es va desenvolupar un procediment segur i controlat per al tractament de les cel·les, que permet la seua descàrrega, obertura i separació de les distintes fraccions de manera eficient. Amb això, es va obtenir grafit recuperat i llest per a les proves que van permetre validar el seu ús.
Per a la realització d’aquest projecte, l’ITE ha utilitzat les seues instal·lacions punteres com la seua planta pilot dedicada al reciclatge, Circular Carbon, i Battery Lab, amb el qual aborda tota la cadena de valor de les bateries.
Recilion ha comptat amb el suport de la Conselleria d’Innovació, Indústria, Comerç i Turisme de la Generalitat Valenciana, a través de l’Ivace, i està cofinançat per la Unió Europea mitjançant el Programa Feder Comunitat Valenciana 2021‑2027. Un projecte que marca un pas decisori cap a una economia circular de les bateries de liti en la Comunitat Valenciana.