Consum presumeix de ‘made in Spain’: «El 96% de les nostres compres són d’origen nacional»
El director general de la cooperativa valenciana ve en l'absentisme "el principal problema de les empreses i de l'economia espanyola"
(Foto de ARCHIVO) El director general de Consum, Antonio Rodríguez Lázaro. Rober Solsona / Europa Press
Antonio Rodríguez Lázaro, director general de Consum, es mostra orgullós en un dels punts de fricció i debat habituals en la distribució alimentària. En una intervenció en la qual ha desenvolupat el model de la cooperativa valenciana sobre els seus treballadors -la majoria, a més, socis-, Rodríguez Lázaro ha afirmat que “prioritzen les compres a Espanya i en les comunitats on estan presents”.
Ha destacat en aquest aspecte la seua aposta pel “desenvolupament local” i ha presumit: “El 96% de les nostres compres són d’origen nacional. Donem molta importància al producte fresc, d’origen local i km zero”.
Així ho ha exposat durant el Congrés de l’Associació de Fabricants i Distribuïdors (Aecoc) celebrat a València, en el Roig Arena, on ha explicat que Consum integra socis treballadors i socis clients (més de cinc milions), que “participen en la presa de decisions i en la presa de resultats”. “Som la cooperativa més gran d’Espanya“, ha reivindicat.
Rodríguez Lázaro ha desgranat les polítiques de la cooperativa valenciana sobre els seus treballadors: “L’estratègia de persones i benestar de Consum recull les prioritats estratègiques apalancades en dos pilars: què fem (polítiques de persones i benestar) i com ho fem (model d’excel·lència en el servei). Ho desenvolupem amb la Proposta de Valor al Treballador (PVT), que és la promesa que té la cooperativa amb els seus socis treballadors, que es compromet a reconèixer-los, cuidar-los i escoltar-los”.
La “missió” de Consum i “assessors” en lloc de “caps”
En aquesta línia, ha apuntat que “la Missió de la cooperativa sempre parla de persones”. “Entenem el benestar en el sentit més ampli: benestar personal, necessitats de caràcter més individual; benestar professional, relacionat amb el seu lloc de treball a Consum i les seues aspiracions i el benestar amb l’organització, relacionat amb el model cooperatiu, que estiguen còmodes i satisfets”.
Les comparatives en aquest cas són inevitables. El llenguatge utilitzat en el cas de Consum té certs paral·lelismes i notables diferències amb el de Mercadona, el gran competidor i també d’origen valencià. En el vocabulari de l’empresa de Juan Roig, els ‘Caps’ són els clients. No obstant això, Consum centra gran part del seu discurs en els seus treballadors i el seu benestar.
En aquest sentit, Rodríguez Lázaro s’ha referit al que denominen el seu “Model d’Excel·lència en el Servei”, en el qual “els càrrecs dels col·laboradors no són caps, són assessors“. Aquests, ha desenvolupat, “faciliten l’aplicació de les polítiques de les persones a través dels diferents càrrecs (assessors) i els seus equips en el dia a dia”.
“Estem evolucionant cap al concepte de benestar. En una organització tan gran tenim a les persones tan distribuïdes que la comunicació interna i les eines per a prendre decisions són fonamentals”, ha afegit.
A més, el director general de Consum ha explicat que compten amb una xarxa social interna. En ella, compten amb “escolta activa, fòrums oberts, qualsevol treballador pot escriure qualsevol suggeriment…”. “Rebem entre 15.000 i 20.000 suggeriments a l’any en el model de millora contínua i les analitzem totes i contestem a cada persona”, ha posat de relleu.
L’absentisme, “un problemàs molt seriós”
També s’ha referit Rodríguez Lázaro a una de les qüestions més repetides en aquest congrés de la gran distribució espanyola. Ha assegurat que “l’absentisme és el principal problema de les empreses i de l’economia espanyola“.
“Hem vist que la incidència en els últims anys no ha variat significativament, però sí la durada, que s’ha multiplicat per quatre, per cinc o per sis. Nosaltres tenim un absentisme sobre el 7%. És un problemàs molt seriós, ens hem d’unir per a canviar-ho, no podem continuar així”, ha dit davant els grans empresaris de la distribució del país.
Ha explicat a aquest respecte que estan tractant d’accelerar els processos de curació i sortida de la baixa portant els seus treballadors pels canals interns de Consum perquè “es perd molt de temps en fer les proves mèdiques” a través de la sanitat pública.
“Nosaltres tenim l’avantatge de la gran implicació dels nostres socis treballadors. Als sis mesos d’entrar, fem socis als treballadors”, ha afegit.
A això, ha sumat un altre dels grans problemes més mencionats, la falta de personal: “En oficis no trobem gent”, ha lamentat Rodríguez Lázaro.