De Ramón Esteve en Vondom a les goteres de Fira València: Hàbitat obri tard i amb presses per vendre
Les grans marques actuen de palanca per a les xicotetes en un certamen que eleva la qualitat mitjana del seu disseny en un recinte que acumula dèficit de manteniment i inversió.

Presentación de Ramón Esteve en Vondom
Fira València va viure ahir una jornada accelerada. El certamen Hàbitat València porta anys creixent i superant expectatives. Aquesta edició havia de continuar aquest camí fins que l’alerta roja va coincidir amb els 11 mesos del tràgic 29 d’octubre. I es va aturar en sec aquesta inèrcia. Ahir va obrir les portes tard, un dia després del previst i es va respirar una pressa per veure, per negociar, per conèixer, per vendre, per comprar. I per embenar els problemes que té amb l’aigua, que no es prenen seriosament mentre es protesta per la pluja.
Hi va haver empreses que van desbordar les seues expectatives acumulant èxits. Vondom, que és un dels referents de Hàbitat València amb un espai privilegiat en el certamen, va demostrar capacitat d’acceleració i va triomfar amb les presentacions de dos dels seus dissenyadors de bandera: Ramón Esteve i Eugeni Quitllet. Com si l’alerta roja no haguera existit per a ells.
En un certamen com Hàbitat, que ha quedat com el líder indiscutible de Fira València després de l’absorció de Cevisama per a l’any que ve, sorprèn la capacitat que té aquesta marca valenciana per a realitzar presentacions mundials de producte, com el que va fer ahir amb Ramón Esteve, mentre per la vesprada-nit la mateixa companyia fleta tres autobusos perquè els seus principals clients visiten el seu showroom a poc més de mitja hora de Fira València.
Vondom és exemple del que les rajoleres no han sigut capaces d’arrossegar. A més, lluny de la fama que té Vondom, Hàbitat València ha anat impulsant empreses valencianes que cada vegada brillen més en disseny. Un exemple és Teulat, empresa de Sollana, que després d’emergir en Fira València després de la pandèmia ara puja al nivell 3 de Fira València i es codea amb els grans referents del moble modern valencià.
Aquest nivell, que fa dècades va ser titllat amb despreci de “modern”, és el que cada edició de Fira València demostra una major qualitat i sorpresa en la seua presentació. Les exposicions s’abarrotan de clients i prescriptors creant un espai amb enorme intensitat comercial. Cada edició té líders que són més influents (com Andreu World, Point, Actiu…) que arrosseguen al creixement d’empreses més modestes en comparació però ara són molt més rellevants que en els seus inicis.
El patinatge de Fira València
Aquest ritme es produeix malgrat el notable entrebanc que la meteorologia ha provocat en la fira. Han demostrat no estar preparats i se’ls està escapant negoci entre els dits. En l’edició de l’any passat, els hotels es van perfilar com els grans compradors del certamen i l’alerta roja per pluges amb la suspensió de la primera jornada prevista per al passat dilluns ha deslluït les expectatives. La junta directiva de l’Institut Tecnològic Hoteler es reuniria a Fira València amb ocasió d’Hàbitat València però la cita s’ha cancel·lat. La cancel·lació de la jornada del dilluns no ha afectat només a actes del dilluns. També a part del programa d’ahir.
No són les dels hotels les úniques absències ni són poques les cancel·lacions que ha provocat la pluja, un aspecte que els expositors ahir no van poder mesurar perquè el dimarts sol ser el dia amb més afluència i el que hi havia ja era molt com per aturar-se en distraccions.
Amb el focus posat en el negoci es va passar per alt ahir la lamentable imatge d’instal·lació deteriorada que té Fira València cada vegada que plou. S’han corregit les goteres dins dels pavellons però els passadissos són reguers d’aigua amb la lamentable estampa de cubells de brossa acumulant l’aigua descontrolada en el recinte.
Encara que no hi ha posicionament oficial al respecte, la sensació que es destil·la l’entorn de Fira València és que la Generalitat Valenciana no va fer tot el possible per mantenir l’activitat econòmica quan va arribar l’alerta roja. El palpable és que no hi va haver cap reivindicació per abordar el greu problema de deteriorament del recinte firal per part dels seus gestors i usuaris i que el govern valencià no ha executat inversions suficients com perquè la primera mostra de resistència a les pluges per part de Fira València, que seria no tindre desenes de goteres, es solucione.
Anterior a la DANA del 29 d’octubre de 2024 va ser el certamen d’Hàbitat Valenciana de setembre de 2023, el primer en el que Carlos Mazón va assistir com a president de la Generalitat Valenciana. Llavors va prometre inversions perquè unes pluges torrencials el divendres anterior al dilluns d’inici de la fira va posar en risc la celebració del certamen. El fet ha demostrat ser insuficient.
Mai es va plantejar en aquella ocasió una suspensió de certamen però sí que es va lamentar (pel que es va viure ahir, es va fer amb molt poca força) que s’haguera de omplir Fira València de cubells de brossa per recollir l’aigua de les goteres.
Davant aquesta situació, resulta hipnòtic l’exposició de Mydel. Té un sofà blanc de tela sobre el qual no para de caure aigua. El missatge que vol transmetre és que han aconseguit, mitjançant innovació, que la tela no es malmeti. Si en aquesta zona hi haguera goteres, no seria un problema. Tampoc si plogués a bots i barrals. Però això és només un expositor. És previsible que torne a ploure en les dates en què se celebra Hàbitat València per la qual cosa tenir la capacitat de respondre en aquest context s’ha convertit en necessari. Múscul empresarial per mantenir i fer créixer el certamen hi ha. Inversió i manteniment en el recinte firal, no.