El xicotet comerç carrega contra Shein i Temu i enalteix a Mercadona i a Inditex.
Rafa Torres assegura que Mercadona i Consum són "molt lleials" i que Inditex "ens pren quota de mercat però és respectable"

Rafa Torres, en la presentación de la campaña: “Grandes males, pequeño comercio”
Rafael Torres, president de la Confecomerç (patronal valenciana del xicotet comerç) va assenyalar ahir com a enemics a Shein i Temu mentre lloava la manera de competir de Mercadona i Inditex en la mesura que creen valor i enriqueixen la societat en la qual competeixen.
Des del punt de vista del xicotet comerç, el que fa Juan Roig en Mercadona i Amancio Ortega en Inditex no té res a veure amb la contaminació per transport i embalatge que provoca Shein i Temu. A més, van posar en valor el “factor de proximitat” que té tant la cadena de supermercats valenciana com les marques de l’empresari gallec.
Aquesta comparació es va produir en el marc de la presentació d’una campanya de promoció del comerç local sota el lema “A grans mals, petit comerç”, amb la qual busquen conscienciar del benefici de comprar en el comerç de barri i les externalitats que suposa la compra en grans plataformes digitals sense arrelament local.
La campanya de publicitat incideix que “com més petit és el comandament, més gran és el vaixell”, per a fer reflexionar sobre el cost mediambiental que tenen les petites compres per internet i en la roba “ultra barata”, a la qual relacionen amb “un lloc horrible en un país remot” i unes imatges d’explotació laboral.
Des de Confecomerç assenyalen que l’acció busca despertar la consciència i provocar una reflexió de que el comerç de proximitat no és una alternativa, sinó la resposta a un model de consum que cuida i preserva l’entorn, impulsa l’economia local, promou la sostenibilitat i fa que els clients es senten com persones, no com a números.
La campanya sorgeix en un context marcat per el creixement accelerat del comerç electrònic, especialment de les grans plataformes, algunes de les quals han rebut aquest any sancions per part del Ministeri per pràctiques com descomptes fraudulents durant campanyes comercials com el Black Friday.
“Shein i Temu tenen molts productes que perjudiquen. No es controlen les importacions dels productes inferiors a 150 euros i estan important moda ràpida de la qual no sabem on es produeix, amb quin nivell d’ocupació ni amb quins nivells de seguretat”, va assegurar Rafael Torres.
La diferència entre aquests models de venda exclusiva per internet i la resta de competidors, tant xicotets com grans, és el compliment de la legislació espanyola. “No pot ser que hàgem de complir més de 3.000 normes, que ixga una mitjana de 3,2 normes cada dia i alguns no les hagen de complir”, va afegir.
Encara que el comerç local, on s’inclouen els mercats municipals, sempre ha lluitat contra els supermercats, Rafa Torres els va diferenciar de les plataformes online. “Treballem de manera molt lleial tant amb Mercadona com amb Consum. Ambdós presenten un model de negoci que és de proximitat. De proximitat amb gran superfície però de proximitat pel que hi ha moltes polítiques en les quals estem d’acord”, va assegurar el president de la patronal del comerç.
En la mateixa línia es va pronunciar en parlar de l’imperi d’Amancio Ortega. “El que ven Inditex en les seues plataformes és estupend, no és criticable, ens treu quota de mercat però és respectable“, va concloure Rafa Torres.