Ford redueix a 80.000 vehicles elèctrics anuals la producció a Colònia i posa en alerta Almussafes

Ford preveia fabricar el triple d'Explorer i el doble de Capri dels que ixen de les línies de muntatge de la seua fàbrica a Alemanya

Eric Cantona con un Ford Capri

Eric Cantona con un Ford Capri

La divisió de Ford a Europa no va bé. La producció dels vehicles elèctrics a la fàbrica alemanya de Colònia s’ha enfonsat i, amb això, les expectatives a Almussafes, on la falta de volum de treball fa que no es puga complir ni amb un torn de producció. L’esperança és el nou model Bronco mentre els dos últims llançaments de Ford a Europa, l’Explorer i el Capri, que s’assemblen a Colònia, estan molt lluny del que s’esperava d’ells.

Hi va haver un temps, fa una dècada, en què Almussafes, Colònia i Saarlouis fabricaven més d’un milió de cotxes a l’any. Ara les previsions no arriben ni a 200.000, una barrera que ha de superar àmpliament cada fàbrica per a ser viable la seua continuïtat. El problema no és Saarlouis, que tanca, ni Almussafes, que amb el mecanisme RED està en un ‘impasse’ de dos anys a l’espera de l’arribada del Bronco, és que Colònia, seu de Ford Europa, està languint.

Segons les fonts consultades per Economia Digital, Colònia té actualment en producció dos vehicles elèctrics, una adjudicació que va ser precedida d’una inversió de més de 1.800 milions d’euros. Es tracta de l’Explorer i el Capri, ambdós models 100% elèctrics.

En el cas de l’Explorer, la primera previsió de producció anual era de 160.000 vehicles a l’any. “Ara estem entre 30.000 i 50.000 a l’any“, asseguren. L’enfonsament ha generat una enorme preocupació entre els proveïdors perquè les inversions realitzades per al subministrament de peces han vist com no estan acompanyades del volum (facturació) que esperaven.

Presentació del Ford Explorer
Presentació del Ford Explorer

L’Explorer és un vehicle que es va presentar en 2023, és a dir, té dos anys de vida. En termes comercials, el model ja ha passat el boom inicial que té tot llançament i ha passat a la “producció de creuer”, que depèn de l’èxit del model. No és elevat. S’ha passat d’una estimació de 160.000 cotxes a l’any a la forquilla actual entre 30.000 i 50.000.

En el model Capri les diferències no són tan abruptes. El cotxe, també 100% elèctric, té un any de vida i va néixer amb unes expectatives menors. En principi es va planificar una producció de 60.000 unitats a l’any. El ritme de producció actual, segons expliquen a Economia Digital, és de 35.000 unitats a l’any.

Ford Capri
Ford Capri

D’aquesta manera, la producció estimada de Ford a Colònia quan els seus models encara són “joves” es situa en l’entorn dels 80.000 unitats a l’any. En aquest sentit, cal recordar que Ford Almussafes va superar tímidament les 100.000 unitats del Kuga produïdes en 2024, un any en què es va llançar el restyling del model, entrant en la seua segona meitat de vida útil del model, que previsiblement finalitzarà en 2028.

Previament a la fi del Kuga a Almussafes està anunciat que es llançarà un nou model (Bronco) sobre el qual en principi es preveien produir 300.000 unitats a l’any. Aquesta previsió s’ha anat reduint fins a les 209.000 actuals.

També es va assumir entre els proveïdors que en maig o juny d’aquest any es començarien a conèixer les adjudicacions de peces per als proveïdors però aquests contractes no s’han formalitzat i ara la previsió és que se coneguen en setembre.

El que els proveïdors donen per fet, tot i que no siga una qüestió certa al 100% i capguen excepcions, que quan Ford adjudica peces s’activa el procés de llançament i, per exemple, es fixa amb fermesa la data de llançament. A priori, es va anunciar 2027. “Cal dos anys per a llançar un model encara que ara es puguen reduir el termini”, afirma un proveïdor que, encara que els comptes li segueixen eixint, comença a témer que el llançament acabe retardant-se fins a 2028.

Existeixen notables diferències entre la gamma elèctrica de Colònia, amb l’Explorer i el Capri, respecte al “multienergia” Bronco que està previst per a Almussafes però el temor que el nou model tinga una producció reduïda davant el que ara posa en els papers corre pel polígon Juan Carlos I d’Almussafes i dóna què pensar en les oficines centrals dels proveïdors de l’automoció.

La dràstica caiguda de la producció i la constatació que el mercat no ha reaccionat a les expectatives de Ford és un problema per a la fàbrica de Colònia, té un impacte rellevant en l’exportació de peces que des de la Comunitat Valenciana es fa per a aquella planta i, sobretot, és una advertència que la incertesa que nuvola el futur de Ford Almussafes és, de moment, notablement densa.

Historias como esta, en su bandeja de entrada cada mañana.

O apúntese a nuestro  canal de Whatsapp

Leave a Reply

Ahora en portada
Vicente Nomdedeu, presidente de ASCER.
Nomdedeu, el patró del taulell, entra en concurs i col·lapsa la patronal Ascer