Iceye, la firma finlandesa instal·lada a Paterna, suma un altre contracte espacial amb la Força Aèria de Portugal.
Portugal elevarà a quatre els satèl·lits SAR fabricats per l’empresa per a reforçar la seua vigilància marítima, defensa, seguretat i resposta davant de catàstrofes.
Imatge d’Iceye de Porto
Iceye, la companyia finlandesa de tecnologia espacial instal·lada a Paterna, suma un nou contracte a Europa vinculat a la defensa i la intel·ligència des de l’espai. La firma ha anunciat un acord amb CTI Aeroespacial, una societat conjunta entre la Força Aèria portuguesa i CEiiA, per a subministrar dosos nous satèl·lits radar SAR que seran operats per la Força Aèria Portuguesa.
L’operació eleva a quatre el nombre de satèl·lits fabricats per Iceye disponibles per a la Força Aèria de Portugal. El primer d’ells, considerat el primer satèl·lit SAR sobirà del país lusità, va ser llançat al març de 2026 i ja està donant suport a operacions nacionals, segons ha informat la companyia amb seu valenciana.
Els dos nous satèl·lits han estat inspeccionats per personal de la Força Aèria portuguesa a la planta de producció d’Iceye a Finlàndia abans de la seua entrega. Amb aquesta ampliació, Portugal busca reforçar la seua capacitat per a obtindre dades amb més rapidesa i convertir els seus actius espacials en una constel·lació orientada a la vigilància de l’Atlàntic, el domini marítim i la Zona Econòmica Exclusiva.
La tecnologia SAR (radar d’obertura sintètica) permet captar imatges de la superfície terrestre tant de dia com de nit i amb independència de les condicions meteorològiques. Iceye destaca que aquesta capacitat resulta útil tant per a missions de defensa i seguretat com per a aplicacions civils, entre elles la monitorització ambiental, la protecció de recursos naturals i la resposta davant catàstrofes.
“Qui veu amb claredat actua més ràpid i Portugal està construint la capacitat sobirana per a fer exactament això”, ha assenyalat Jordi Laguarda, vicepresident de Missions per a Espanya i Portugal d’Iceye. El directiu ha subratllat que la constel·lació ampliada donarà a la Força Aèria portuguesa majors taxes de revisita i temps de resposta per a missions modernes de defensa i protecció civil.
El cap de l’Estat Major de la Força Aèria portuguesa, el general Sérgio da Costa Pereira, ha defensat que l’adquisició “reforça la llibertat d’acció de Portugal”. Segons ha indicat, l’ampliació de la capacitat SAR millora la preparació del país per a missions de defensa i seguretat, alhora que contribueix a objectius més amplis, com la monitorització ambiental i la protecció dels recursos naturals.
Un centre d’I+D i fabricació a Paterna
El nou contracte arriba poc més d’un any després que Iceye anunciara l’obertura a Paterna d’un centre d’I+D i fabricació, el seu segon major hub d’investigació i desenvolupament. La companyia va presentar aleshores la instal·lació valenciana com una aposta per a reforçar el desenvolupament de tecnologies SAR, solucions multisensor i capacitats d’observació persistent de la Terra.
La empresa va explicar que el centre de València contribuiria al desenvolupament i fabricació de tecnologies i solucions “made in Spain”, amb impacte en sectors com defensa, intel·ligència, seguretat, vigilància marítima, assegurances i resposta davant catàstrofes naturals. Iceye també va avançar la seua intenció de superar els 100 empleats a València en un termini de tres anys.
La implantació d’Iceye a Paterna va ser presentada com un impuls a l’ecosistema aeroespacial valencià i a l’autonomia estratègica europea en tecnologies de doble ús. La companyia compta amb la que defineix com la major constel·lació mundial de satèl·lits SAR i treballa amb governs i empreses en àmbits com defensa, intel·ligència, emergències, assegurances, vigilància marítima i monitorització ambiental.
Iceye emmarca el contracte portugués dins d’una creixent demanda europea d’intel·ligència sobirana des de l’espai. La companyia sosté que l’observació satel·lital ha passat de ser una inversió estratègica a llarg termini a convertir-se en una necessitat operativa per a defensa, seguretat i protecció civil. Segons la firma, els seus sistemes sobirans d’intel·ligència espacial ja es lliuren a set països europeus, entre ells Portugal.