Pikolinos, Actiu, Realturf i Ripay reclamen talent, estabilitat política i alerten del relleu generacional.
La indústria alacantina coincideix: l'estratègia bifocal i la captació de talent entre les claus assenyalades pels ponents com a base de l'emprenedoria.

La primera taula rodona dedicada a la indústria en l’Encontre Empresarial d’Alacant, organitzat per Economía Digital, va reunir a referents de diferents sectors productius de la província: Rosana Perán (CEC, FICE i Grup Pikolinos), Joaquín Berbegal (CEO d’Actiu), Antonio Candela (CEO de Realturf) i Tomás Badías Requena (Ripay). Tots van coincidir en un diagnòstic comú: falta relleu generacional, talent qualificat i un marc polític estable que permeta a les empreses centrar-se en créixer.
Un dels punts més crítics que es va posar sobre la taula va ser el dèficit de talent professional. “No hi ha talent per a contractar, és igual que siga un alt directiu o un operari base”, van lamentar.
Una dada reveladora aportada pels ponents va encendre les alarmes: en una enquesta a més de 3.000 alumnes de la província, el 37% va assegurar voler ser ‘influencer’ mentre que només un 1,7% va mostrar interés en ser empresari. “El nostre gran problema és que la gent ve i no vol treballar, volen ser influencers o complir horaris a medias”, va apuntar Badías.
El debat també va posar en evidència la necessitat d’un canvi cultural en la relació dels joves amb el treball i l’empresa.
Els ponents van coincidir en que el futur de la indústria depén de recuperar la motivació per a aprendre oficis, formar-se en noves competències i apostar per carreres tècniques que donen resposta als reptes del mercat. Varen assenyalar que és difícil construir un futur competitiu si la majoria dels joves somia amb ser influencers en lloc d’enginyers, dissenyadors o emprenedors.
Rosana Perán va subratllar la importància de l’estratègia bifocal en els líders empresarials: “Hem de tindre un ull posat en el present, però l’altre en el futur. Ja no és una opció, és una obligació”.
En eixa mateixa línia, Berbegal va reclamar estabilitat política i econòmica: “Assumeixo que he d’invertir en digitalització, assumir riscos i vigilar la geopolítica, però el que no puc assumir és que cada tres mesos canviïn les regles del joc”.
Des de Realturf, Antonio Candela va destacar el procés de reconversió industrial que travessa la província, defenent la sostenibilitat com a palanca de competitivitat: “Estem transformant sectors tradicionals en indústries punteres i circulars, capaces d’estalviar milions de litres d’aigua i de purificar l’aire amb els nostres productes”.
La conclusió comuna va ser clara: la indústria alacantina té talent i capacitat d’innovació, però necessita atraure els joves cap a l’empresa, créixer en grandària i productivitat, i comptar amb estabilitat institucional i suport polític per a competir en un mercat global.
L’encontre, que va despertar un enorme interés i va desbordar expectatives amb més de 200 empresaris i directius reunits a Alacant, va comptar amb el patrocini de la Cambra d’Alacant, Hidraqua, Sabadell, Diputació d’Alacant i Generalitat Valenciana.