Power Electronics canvia d’opinió: ara allunya el fantasma del seu trasllat als EUA.
Daniel Soler, director financer de la companyia valenciana, estima que la facturació de l'any arribarà als 1.400 milions d'euros, un 60% als EE.UU.
Instal·lacions de Power Electronics
Power Electronics refreda la hipòtesi d’un trasllat de la seua activitat als Estats Units. Si fa uns mesos la companyia amenaçava amb portar-se el 60% de la producció de la seua planta valenciana al país nord-americà si s’aplicaven aranzels, ara el discurs és ben diferent. En referència a la situació econòmica i comercial actual, amb els continus vaivens de Donald Trump, Daniel Soler, CFO de la companyia valenciana, ha afirmat: “El nostre projecte d’expansió dels Estats Units venia ja d’abans i la situació que ha succeït en 2025 l’ha parat un poc”.
Així ho ha manifestat Soler en el marc d’una taula rodona en el Fòrum Empresarial Espanya–EEUU, celebrat en Cambra València. ‘Des de l’experiència: Estratègies per a invertir en EEUU’ ha comptat, a més de amb el CFO de Power Electronics, amb el director comercial de Zummo, Carlos Castejón, el CEO de Das Audio, Manuel Peris, el president d’Importaco, Toño Pons, i ha estat moderada per la directora executiva de la Spain-U.S. Chamber of Commerce, Gemma Cortijo.
El director financer de Power Electronics ha recordat que l’aposta pels Estats Units no és nova. “Som exportadors. Ens vam implantar en EE.UU. en 2014, sobretot a Califòrnia i Arizona, amb grans inversions en grans plantes fotovoltaiques”, ha explicat. “Els Estats Units representen el 60% de la nostra facturació i anem a tancar l’any en 1.400 milions d’euros. Tenim uns 560 empleats allí”, ha detallat.
Soler ha subratllat que el mercat nord-americà encaixa molt bé amb l’ADN de l’empresa. “És un mercat molt competitiu, però valora qualitats que encaixen molt bé amb la nostra organització. Hem invertit sempre molt en I+D, no copiar, i ser pioners en el mercat. També hem fet una gran inversió”, ha destacat.
No obstant això, el context recent ha canviat les prioritats. El directiu ha reconegut que el que fa uns anys es veia com l’evolució natural -reforçar la presència industrial en EE.UU. per a acompanyar el pes de les vendes- hui es contempla amb més cautela. “El major desafiament en EE.UU. ha sigut cultural. Amb els aranzels tot ha sigut molt difícil. Vam accelerar exportacions sense saber el que anava a passar després… Ha sigut molt complicat i ho hem absorbit internament”, ha admès.
A això s’afegeix el diferencial de costos. “A més, el cost laboral allí és moltíssim més car que a Espanya. Amb el qual, pensem que ni tot ací ni tot allí. Cal triar molt bé on està l’equilibri”, ha assenyalat.
Soler ha explicat que el projecte d’expansió industrial als Estats Units venia d’abans, però la situació viscuda en 2025 i la incertesa regulatoria han frenat els plans. “El projecte d’expansió als Estats Units venia d’abans i tot això l’ha parat un poc. Aquesta visió de curt termini que no se sap cap a on aniran fa que hàgem parat un poc la part d’inversió en capex. Aquesta situació ho canvia tot. No veiem que estiguen preparats perquè invertim allí, estan canviant el seu model industrial”, ha afirmat.
El CFO ha remarcat que Power Electronics no pren decisions estratègiques només per una ajuda puntual o per una conjuntura concreta. “Nosaltres tampoc fem inversions o preses de decisions per una situació molt concreta o per una subvenció. Has de prendre decisions que tinguen sentit en el llarg termini, sobretot en inversions als Estats Units”, ha argumentat.
En aquest context, la companyia ha decidit modular la seua fulla de ruta. “Aquesta visió tan de curt que no saps per on es mourà ens ha fet parar un poc. Seguim avançant amb el nostre projecte, sabem que hem de continuar amb eixos processos d’automatització i sí que estem llançant algunes inversions per a poder portar allí i començar a donar els nostres primers passos”, ha explicat Soler.
El gran condicionant està en la cadena de subministrament i en l’ocupació associada. “Per a produir allí, desenvolupar una cadena de subministrament per a eixe increment és brutal. Aleshores, al final, els nostres llocs de treball indirectes són més de 30.000 persones, que la majoria estan a Espanya. Desenvolupar i tindre això als Estats Units… No estan preparats. Estan empentant cap a una direcció que en el nostre sector no veiem que estiguen preparats perquè nosaltres avancem allí”, ha advertit.
Els data centers, una gran oportunitat per a Power Electronics
Malgrat això, el mercat nord-americà continua sent clau per al creixement futur de Power Electronics. “Hi ha una necessitat d’expansió en energies renovables i està creixent molt la necessitat de desenvolupar emmagatzematge per a data centers. Això ens obri una porta a seguir creixent en el sector”, ha subratllat Soler.
En canvi, una de les grans apostes inicials està hui en pausa. “En la part del vehicle elèctric tènien bastantes expectatives als EE.UU., però està bastant parat”, ha reconegut.
La guerra d’aranzels colpeja a Importaco
Per la seua banda, Toño Pons, president d’Importaco, proveïdor de Mercadona, ha recordat que l’acostament de l’empresa al mercat nord-americà va arribar de la mà de l’ampliació del seu catàleg. “Vam conéixer els Estats Units quan vam començar a estendre la nostra gamma de productes. Portem de Califòrnia nous, ametles, pistatxos…”, ha assenyalat.
El directiu ha subratllat que el desafiament ja no és només importar matèria primera, sinó adaptar-la a les necessitats dels mercats on venen. “El nostre repte és que des de Califòrnia ens adapten els productes per als mercats en els quals venem, especialment a Europa”, ha explicat.
La guerra comercial entre Washington i Brussel·les els ha passat factura: “En la guerra d’aranzels vam patir bastant perquè en el cas de les ametles era un dels productes amb els quals Europa anava a contestar. Cada vegada que Trump comenta alguna cosa afecta, i a nosaltres ens afecta sobretot en el tipus de canvi. És una muntanya russa”, ha advertit.
En el cas de Zummo, especialitzada en solucions d’espremut de suc fresc, l’aposta pel mercat nord-americà també és de llarg recorregut. “Ens vam implantar en EE.UU. en 2005, fa 20 anys. Actualment, el mercat dels Estats Units representa entre un 20 i un 25% de la facturació de l’empresa”, ha indicat Carlos Castejón, director comercial de la companyia.
Castejón ha explicat que la reacció de Zummo a la imposició d’aranzels va ser anticipar-se amb estoc per a garantir el subministrament. “Quan vam veure el que succeïa amb els aranzels, vam ser de les empreses que vam començar a enviar inventari per allà. Qualsevol contenidor que poguérem enviar era poc”, ha relatat. Amb el pas del temps, l’impacte ha sigut més moderat del que temien en un principi: “Amb el pas dels mesos, hem vist que no ha sigut tan negatiu. Hem pujat preus, però no tenim pensat pujar-los més”, ha apuntat.
DAS Audio, per la seua part, ha convertit els Estats Units en un dels seus principals mercats estratègics dins del sector del so professional. “Els Estats Units representen aproximadament un 33% del nostre negoci. Vam obrir fa 25 anys a Miami. En el nostre cas, va ser com a porta d’accés també al mercat llatinoamericà”, ha explicat Manuel Peris, CEO de la companyia.