Llorca prioritza l’ampliació en el Port de València i ajorna per als «pròxims dies» els canvis interns.
MSC ja va pressionar a Mazón i a Catalá si no tenia les seues inversions i això està present a l'hora d'executar l'eixida de Mar Chao de la presidència del Port de València.
Andrés Martínez, alcalde de Peníscola, Fede Fuster, president de Hosbec, Juanfran Pérez Llorca, president de la Generalitat, Marián Cano, consellera d’Indústria i Javier Gallego, vicepresident de Hosbec.
El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, s’ha pronunciat sobre el futur del Port de València. La seua declaració deixa clara la seua prioritat, que està alineada amb la principal reivindicació del sector empresarial de la Comunitat Valenciana en termes portuaris. El focus és l’ampliació nord del recinte que té adjudicada MSC. Res ha d’afectar al projecte.
En segon lloc, però sense dilatar-se ni guardar-se en el calaix, estan les decisions que es prendran sobre els membres que formaran el consell d’administració de l’Autoritat Portuària de València. És potestat de Juanfran Pérez Llorca determinar qui ocuparà la presidència i quines quatre persones ocuparan els llocs que té la Generalitat Valenciana en l’òrgan màxim de representació del Port de València.
Economia Digital va preguntar al president de la Generalitat en un acte ahir a Castelló sobre si hi ha previst algun canvi en el consell d’administració de l’Autoritat Portuària de València tenint en compte les publicacions que aquest mitjà ha publicat els últims dies, és a dir, que Mar Chao va aprovar com a tècnic la terminal de Baleària que ara vet en el Port de València i que Mar Chao va oferir la terminal de Ford en el Port de València a marques desconegudes de cotxes xinesos.
Pérez Llorca va contestar: “Per a mi el més important en el Port de València és que es treballe en l’ampliació del port. I aquesta línia està continuant sense cap tipus de problema. És cert que han aparegut algunes qüestions, jo crec que més d’índole interna i que els pròxims dies espere afrontar”.
L’apreciació coincideix amb l’opinió d’altres consellers empresarials del Port de València que remarquen que l’ampliació nord és l’obra prioritària i que, de moment, no es coneixen que les discrepàncies internes que es repeteixen des que Mar Chao ha implantat el seu estil tinguen efectes definitius sobre els terminis de l’ampliació nord del recinte portuari. Des de fora del Port de València, no obstant això, són alts els temors sobre que els problemes de gestió encara ocults sí que siguen rellevants.
L’ampliació de la terminal nord és la prioritat per a MSC. En aquest sentit, convé recordar que Francisco Lorente va pressionar tant a Carlos Mazón, president de la Generalitat, com a Maria José Catalá, alcaldessa de València, amb la necessitat d’accelerar les seues inversions abans que s’arribara a l’acord amb Óscar Puente, ministre de Transports, per a l’ampliació de la terminal nord. Francisco Lorente, líder de MSC a Espanya, va amenaçar amb abandonar les seues inversions en la ZAL per la falta d’agilitat administrativa.
Els canvis que es realitzaran en el consell d’administració de l’Autoritat Portuària de València no poden, en cap dels escenaris provocar conflictes que retarden les obres del port. I això necessita pactes. Acords per, per exemple, conéixer si Vicente Boluda, soci de Francisco Lorente, segueix com a conseller del port. Ara ocupa el lloc que li correspon a la CEV, és a dir, ara a Vicente Lafuente, mentre l’anterior president de la patronal, Salvador Navarro, segueix nomenat per la Generalitat Valenciana.
Aquests nusos són els que han de desfer-se abans d’arribar a la presidència de l’Autoritat Portuària de València, on la continuïtat de Mar Chao està en entredit, segons han confirmat a Economia Digital des de diverses fonts amb influència en la decisió.
L’avís temporal de Pérez Llorca també és orientatiu. “En els pròxims dies”, assegura. Demà divendres, 12 de desembre, hi ha un acte que té tots els ingredients perquè es mostren senyals al respecte. L’amfitrió és Adolfo Utor, president de Baleària, que presenta amb els presidents de les autoritats portuàries de València i Balears la seua ruta entre ambdós ports amb un “corredor marítim verd”.
Per part del Govern d’Espanya estarà Joan Groizard, secretari d’Estat d’Energia del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, i Benito Núñez, secretari general de Transports Aeri i Marítim, Ministeri de Transport i Mobilitat Sostenible. No hi ha confirmat en la convocatòria de premsa presència de càrrecs de la Generalitat Valenciana ni de l’Ajuntament de València.