Actualizado
Comunitat Valenciana, nou «paradís» per al comprador estranger d’habitatge que ja ocupa el 30% del mercat.
En termes absoluts, la Comunitat Valenciana es posiciona com la tercera regió amb major volum de transaccions totals per la seua densitat de població i atractiu turístic.
Habitatges en construcció. Foto: EFE/David Aguilar
Un altre titular: Comunitat Valenciana, “paradís” del comprador estranger de vivenda que ocupa el 30% del mercat
La Comunitat Valenciana continua destacant-se com una de les regions clau en el mercat immobiliari espanyol, especialment en el que respecta a la compra de vivendes per part d’estrangers. Segons l’informe “Tipologia de Comprador 2024”, presentat pel Consell General del Notariat (CGN), el 33,1% de les transaccions realitzades en territori valencià són per persones físiques estrangeres, la qual cosa la situa com el major atractiu peninsular per a residents internacionals, ja que Balears (38,3%) i Canàries (36,4%) són illes separades de la Península Ibèrica.
En termes absoluts, la Comunitat Valenciana es posiciona com la tercera regió amb major volum de transaccions totals, un fenomen impulsat tant per la alta densitat de població com pel seu atractiu turístic i residencial. Només Andalusia i Catalunya registren un major nombre d’operacions immobiliàries, encara que en aquestes regions la proporció de compradors estrangers és considerablement menor, amb el 16,7% i el 16,8%, respectivament.
El preu continua sent dels més “accessibles” del país
El preu mitjà per metre quadrat de les vivendes adquirides per persones físiques a la Comunitat Valenciana se situa entre els més accessibles del país, amb un promig que no arriba als valors de regions com País Basc o Balears, on el preu superava els 2.000 €/m². Aquesta diferència de cost, combinada amb el clima mediterrani i la qualitat de vida, ha sigut un dels factors clau per a atraure a compradors a eixe perfil més internacional.
Segons un altre anàlisi d’Inmobiliarias Encuentro, la proporció d’aquestes compres en el territori valencià ha passat del 26% en 2019 al percentatge actual en 2024, la qual cosa es tradueix en un augment notable respecte al 20,81% registrat en 2021, quan hi va haver una disminució general en el país a causa de la pandèmia i les restriccions, especialment en el mercat britànic.
Quant a la superfície de les vivendes, les persones que estan adquirint una propietat a la Comunitat Valenciana solen tindre una mida mitjana de 112 m², mentre que les persones jurídiques tendeixen a comprar immobles més amplis, amb una superfície mitjana de 142 m². Aquesta diferència de quasi el 27% reforça la idea que el mercat empresarial està orientat a inversions de major envergadura, mentre que els particulars busquen opcions més modestes i enfocades a la vivenda.
Encara que bé és cert que les persones físiques dominen el mercat immobiliari valencià, les transaccions realitzades per persones jurídiques també tenen un paper rellevant en aquesta regió, representant prop del 10% del total d’operacions en la regió. Entre aquestes, el 20,7% correspon a entitats estrangeres, xifra que destaca davant la mitjana nacional i reforça l’atractiu de la Comunitat Valenciana com destinació d’inversió per a empreses internacionals.
El sector immobiliari i de la vivenda a la Comunitat Valenciana reflecteix un creixement sostingut, impulsat pel dinamisme dels mercats nacional i internacional. Quant al perfil d’aquestes persones físiques, Maria Teresa Barea, portaveu del Cien, aclareix que “en 2024 la majoria dels compradors tenien entre 35 i 44 anys, i les xifres d’ homes i dones van estar equilibrades amb un 52% i 48% respectivament.
La firma d’hipoteques també puja tres mesos seguits
En consonància amb eixe volum de transaccions, el número d’hipoteques constituïdes sobre les vivendes també ha pujat un 29,1% en setembre respecte al mateix mes de l’any anterior (front a una pujada del 33,95% a nivell nacional), fins a sumar un total de 5.017 operacions i encadena tres mesos de creixement, segons dades publicades per l’Institut Nacional d’Estadística (INE).
A la Comunitat Valenciana es van prestar 568,51 milions d’euros per a la constitució d’hipoteques sobre vivendes en setembre, un 36,01% més del capital prestat que fa un any. Attenent al total de finques, es van constituir un total de 6.326 hipoteques en la regió, amb un desemborsament de capital de 826,9 milions d’euros. D’aquestes, 61 van ser sobre finques rústiques i 6.265 sobre urbanes, la tipologia més comuna.