Actualització en la fira Alacant Gastronòmica: Roça el ple tècnic com a referent de la dieta mediterrània

Paco Torreblanca inicia la internacionalització del seu concurs de tarta de xocolata fent eliminatòries prèvies a Sud-amèrica i a Mèxic.

Feria Alicante Gastronómica 2025

Feria Alicante Gastronómica 2025

La fira Alacant Gastronòmica va començar ahir la seua setena edició apropant-se al ple tècnic. La proposta ha escalat en públic, metres i qualitat fins a acostar-se al màxim de la capacitat de Fira Alacant. Més de 36.000 metres quadrats on poques cantonades es poden aprofitar més per a set grans escenaris de cuina en directe amb cuiners que acumulen 130 estrelles i sols Michelin que es junten amb 260 expositors que reuneixen l’oferta gastronòmica de cada racó de la província d’Alacant.

L’èxit de públic, ja que la previsió és arribar als 80.000 visitants en quatre dies i des de primera hora els expositors van notar increment substancial de visites respecte a edicions anteriors, s’acosta al certamen al seu límit de capacitat, de manera que el seu marge de creixement se centra en ampliar la geografia de la seua oferta.

La presència de regions com Múrcia o Burgos són píndoles prèvies cap a la internacionalització en la qual treballa Alacant Gastronòmica, que s’ha convertit en referent perquè els seus guardons de millor tarta de xocolata o millor truita de patates adquireixen un reconeixement que transcendeix de la frontera. No són meres premis sinó generació d’expectatives que han portat a que el certamen impulsat per Paco Torreblanca incloga eliminatòries prèvies en diferents països sud-americans i Mèxic.

Aquesta barreja de producte local amb projecció internacional consolida el projecte ideat per Carlos Baño, president de Cambra Alacant, i presidit per Gema Amor, amb la fira referent de la dieta mediterrània. El president de la Generalitat, Carlos Mazón, va dir en la presentació: “La província d’Alacant segueix més viva que mai perquè és punta de llança de la gastronomia de la Comunitat Valenciana perquè no només exporta sinó que atrau, i ho estem veient”.

La vicepresidenta primera de la Diputació d’Alacant, Ana Serna, va incidir en que la gastronomia s’ha convertit en un “important pol d’atracció turístic cap a la Costa Blanca, per la qualitat i professionalitat del sector i per la varietat de productes que tenim en la nostra terra”.

Alacant Gastronòmica és una fira de públic no professional on igual es fan sessions de divulgació per a col·legis que demostracions en anglès d’utensilis de cuina per a britànics àvids de consumir dieta mediterrània. La gastronomia mediterrània ha expandit el seu valor més enllà de la dietètica escalant el seu valor cap a ser palanca econòmica com argument turístic i plaer intrínsec a la cultura que genera felicitat.

I tot això dins d’una normalitat i respecte institucional que s’ha perdut a València i que es manté a Alacant. Mentre Diana Morant, ministra de Pedro Sánchez i número 1 del PSPV, qualificava de “provocació” la participació de Mazón en la processó cívica del 9 d’Octubre en un clar intent de crispació, el president de la Generalitat es donava un bany de masses amb besos i abraçades durant la inauguració, el dinar i les visites a estands durant més de sis hores en un dels punts amb major concentració de públic de la província. Mazón va declinar en l’atenció a mitjans de comunicació contestar a Diana Morant, la qual cosa va provocar un unànime aplaudiment.

L’estratègia del concurs per a implicar a l’empresari

L’èxit del certamen es basa en implicar a empresaris referents de la gastronomia en un esdeveniment on el públic gaudeix de l’objecte del seu negoci. Per això, la II Edició del Premi Internacional d’Alta Pastisseria Paco Torreblanca a la Millor Tarta de Xocolata compta com a jurat amb Martín Berasategui, Jordi Roca, Oriol Balaguer, Frédéric Bau, Carles Mampel, Rafael García Santos, Jacob Torreblanca, a més de Paco Torreblanca.

El III Concurs Professional Caldo amb Pilotes va tenir en el jurat a José María García (La Finca), Miguel García (El Cantó), Rafael Poveda (enòleg), Francisco Oliva, president de la DO Granada Mollar d’Elx; i Ana Belén Toribio, directora Gastrostyle.

La V edició de la Tapa Creativa amb Salazó va congregar per a la votació a Cristina Figueira (El Xato), Pablo Montoro (Espai Montoro), Carolina Álvarez (Quique Dacosta), Camila Lechín (Restaurant Hapo), Pedro García Moncholí (crític en Gastrocope), Belén Arias (presidenta de l’Acadèmia de Gastronomia de la Comunitat Valenciana) i Rosalía Mayor (presidenta de l’Associació de Periodistes de la Província d’Alacant).

Aquesta estratègia d’incorporar cada any més qualitat té com a amenaça que el recinte no ho puga suportar. El creixement d’Alacant Gastronòmica està coartat per les deficientes infraestructures que té el recinte. Als pocs minuts d’obrir les seues portes Fira Alacant, com va poder comprovar Economia Digital, els accessos es van omplir de vehicles en la vorera perquè el recinte, que està al costat de l’aeroport (18,4 milions de viatgers) però que no es pot accedir amb transport públic. L’única forma d’accés és el vehicle privat i l’accés és totalment insuficient.

Historias como esta, en su bandeja de entrada cada mañana.

O apúntese a nuestro  canal de Whatsapp

Leave a Reply

Ahora en portada