Baleària pressiona a Mar Chao després de revocar-li la terminal: «Espere anuncis en el primer semestre»
Adolfo Utor prefereix que la seua terminal en el Port de València siga només de passatgers i dedicada en lloc de pública i per a acollir també creuers.
Adolfo Utor, president de Baleària, en la presentació del corredor verd entre València i Palma.
Adolfo Utor, president de Baleària, ha pressionat a Mar Chao, presidenta de l’Autoritat Portuària de València, perquè en el termini de sis mesos presente una solució per a la terminal de passatgers que li va revocar en l’últim consell d’administració. “Espere anuncis en el primer semestre”, ha dit Utor durant la presentació del corredor verd entre València i Palma que té com a inversió prevista, precisament, una terminal com la que Mar Chao va aprovar quan era directora comercial i li va revocar sent presidenta.
Durant l’atenció als mitjans de comunicació després de l’acte, el president de Baleària ha explicat que en l’acord signat amb les autoritats portuàries de València i Balears “es fan referència a les terminals” així com a aspectes com l’electrificació.
Sobre com hauria de ser la terminal, Utor ha sigut especialment prudent incidint en diverses ocasions que estan en negociacions sobre com hauria de ser. Entre les opcions que hi ha està que la terminal siga pública i, per tant, haja de donar servei a tots els operadors o que s’opte per una terminal dedicada. El president de Baleària ha dit que prefereix la segona opció.
“Nosaltres el que volem és una terminal per a treballar i donar bon servei als nostres clients”, ha explicat el president de Baleària. La negociació al respecte va continuar ahir a la nit en el tradicional sopar de Nadal de AVE, el lobby de Juan Roig presidit per Vicente Boluda, que va asseure a la mateixa taula a Mar Chao, Adolfo Utor i Francisco Lorente, president de MSC Espanya.
Gest a Catalá i sense enfrontament amb Chao
Una altra de les qüestions que ha puntualitzat Adolfo Utor és que va ser el Port de València el que en el seu concurs original va unir la terminal de passatgers amb la terminal de creuers. I ahí ha puntualitzat. “Volien una terminal de creuers. Jo no tinc creuers ni tinc vocació de diversificar“, ha explicat.
Un dels punts de fricció en el Port de València és el tema dels creuers, entre Mar Chao i creueristes com MSC, i l’alcaldessa de València, Maria José Catalá, que recela d’aquest tipus de turisme. “Si es pot anar per una altra via més ràpida, jo estaria encantat d’anar”, va assegurar Utor per a indicar que si es posa solució als passatgers en primer terme i al marge dels creuers seria una opció operativa per a Baleària.
L’altre gest que ha tingut Adolfo Utor ha sigut amb els clients, especialment, amb els camions que utilitzen els seus vaixells per a la distribució de productes a les illes Balears. “Són empreses valencianes les que abasteixen diàriament a les illes i el port de València és el seu principal port per a proveir-se”, ha posat en valor.
Encara que el seu discurs va ser llarg (més de mitja hora) i l’atenció als mitjans de comunicació també es va prolongar (un quart d’hora), Adolfo Utor no va tindre ni el més mínim atisbo d’enfrontament o crítica cap a Mar Chao o cap a l’Autoritat Portuària de València que li acaba de revocar la concessió que necessita el seu treball i que, precisament, és necessària per al corredor verd que s’estava presentant.
Inversions previstes per Baleària
Utor ha detallat que les “inversions mínimes” en els ports de València i Palma de Mallorca per a realitzar el corredor verd seran de 50 milions d’euros més entre 10 i 20 milions d’euros per a les bateries en terra que necessitaran els dos vaixells que cobriran aquesta ruta. “El més important, i per al que esperem comptar amb suport institucional”, ha explicat que són les plantes de biogàs. Aí la inversió, que està planificada amb un període de retorn de 25 o 30 anys, ascendeix a 300 milions d’euros per als dos vaixells.
Segons s’ha explicat en la presentació del corredor verd, a Espanya hi ha un potencial de fer biogàs de més de 160 TW/any quan ara hi ha un consum que ronda els 300 TW/h. Baleària, que és la naviliera del món amb major percentatge de vaixells que es pot propulsar amb gas, té un potencial de consum actual de 2 TW, que s’ampliarà a 5 TW quan s’integre la flota de Canàries.
El president de Baleària ha matisat que “no sóc integrista de la sostenibilitat” i que el seu pas cap a la descarbonització evita el pagament d’ETS. A més, ha deixat clar que “el metà és més perjudicial que el gas quan es crema”.
Com, de moment, no hi ha producció de biogàs suficients a Espanya, Utor ha incidit en que “fa falta inversió en plantes perquè actualment Espanya produeix a l’any la mateixa quantitat de biometà que la que hem adquirit a Dinamarca per a tres mesos“.