De l’impuls de Juan Roig al suport de Repsol: Gana Energia creix amb la mirada posada sobre el triunvirat d’Iberdrola, Endesa i Naturgy.
Quan es compleix una dècada des de la seua fundació, la companyia valenciana ja ha crescut fins als 400.000 clients i 200 treballadors.

Antonio Picazo, socio fundador y CEO de Gana Energía.
“L’objectiu compartit de tots els socis és intentar arribar a un milió de clients”
Gana Energía, una de les principals comercialitzadores independents del mercat espanyol, sorgeix de la idea de dos comercials de grans companyies de telecomunicacions. Van treballar per a Vodafone, Orange i Jazztel, entre altres. Així ha sigut el camí d’esta empresa la publicitat disruptiva de la qual podries haver-te creuat en una marquesina o en una gran plataforma d’entreteniment.
Des de baix, com els seus socis fundadors, Antonio Picazo i Ricardo Margalejo, fins a treballar costat a costat primer amb Juan Roig i el seu vehicle d’inversió, Angels, i BeWater Funds, creadora d’Indexa Capital i, després de la sortida d’estos gegants, amb un altre colós com Repsol.
“Vam vore una oportunitat perquè es creaven noves comercialitzadores en el mercat i vam dir “bé, doncs del negoci de la comercialització d’energia no sabem absolutament res, però al final el client és igual i el vam a poder vendre. I així vam muntar Gana Energía, al 50% amb Ricardo i amb una estratègia exclusivament de captació en línia”, explica sobre l’origen de la companyia Antonio Picazo, CEO a més de soci fundador, en esta entrevista amb Economia Digital.
Com continueu creixent des d’estos primers passos?
Així vam estar els primers anys fins que aproximadament en l’any 19 o 20, que participàrem en el programa d’acceleració de Lanzadera -en aqueix moment teníem uns 12.000 clients- i a partir d’ací sorgeix l’interés. Nosaltres mai busquèrem activament socis perquè sempre tinguérem clar que havíem de ser finance rament sostenibles, però ací sorgeix la possibilitat de diversos potencials inversors. Un és BeWater Funds, que són els creadors d’Indexa Capital, després està Angels Capital, el vehicle d’inversió de Juan Roig i són els nostres primers inversors.
“Començàrem amb zero clients i zero empleats i ara estem al voltant dels 400.000 clients actius i 200 treballadors”
A partir d’ací, hi ha més exposició pública i un creixement important també en el nombre de clients. I sorgeix l’interès per part de Repsol, que tenia i segueix tenint la necessitat i l’ambició de seguir escalant posicions perquè no està molt lluny en este mercat de ser el número un, el dos o el tres. Ens realitzaren una oferta de participació en la companyia amb la qual es convertiren en el soci majoritari i sortiren els altres dos inversors perquè consideraren que el cicle d’inversió per a ells havia acabat.
A partir d’ací hi ha una cohabitació amb un soci majoritari, i a més un soci industrial gran, que no persegueix simplement una rendibilitat financera, sinó que el que vol és créixer en un mercat amb una estratègia multimarca. Ens dona una estabilitat pel que fa al funcionament operatiu de la companyia des de l’any 21 fins hui en dia. Començàrem amb zero clients i zero empleats en octubre de l’any 2015 i ara estem al voltant dels 400.000 clients actius i 200 empleats directes.
De 12.000 a 400.000 clients… Quins són ara els objectius?
400.000 clients no deixa de ser l’1,5% del nostre mercat potencial, que són 29 milions de subministraments residencials que hi ha a Espanya. És a dir, seguim tenint una quota de mercat residual. El nostre enfoc principal és el client residencial. De moment, no estem focalitzats ni en client pime, ni en client industrial, ni en client electrointensiu.
Al principi ‘li tiràvem a tot’ i ens adonàrem que si volíem tindre èxit havíem de ser molt bons en un únic tipus de client i en este cas ens centrem en el que jo denomine en Manolo i la del tercer B. Eixe és el meu client.
“L’objectiu compartit de tots els socis és intentar arribar a un milió de clients”