El cercle virtuós de Mercadona, Consum i Masymas frena a Lidl i Carrefour a la Comunitat Valenciana.
L'acte d'Asedas a Alacant serveix per a reforçar els llaços d'unitat a través de la patronal autonòmica CEV amb Quintanilla parlant sota el lema "Unitat".
Javier Quiles (Consum), José Juan Fornés (Masymas) i Rafa Torres (Confecomerç)
La Comunitat Valenciana és l’única regió europea que té tres empreses locals en el pòdium de superfícies de distribució amb més metres al servei del client. A més de tindre al campió nacional, Mercadona, el segon actor més rellevant de la Comunitat Valenciana és la major cooperativa de distribució alimentària, és a dir, Consum, mentre que el tercer és la companyia alacantina Masymas, amb seu a Pedreguer. Les tres empreses de la Comunitat Valenciana superen a la resta de multinacionals que ocupen els pòdiums de la distribució com podria ser Lidl o Carrefour.
Aquesta va ser una de les conclusions de les que es va fer ressò ahir la jornada que va organitzar Asedas i Asucova a Alacant i de la qual es va fer ressò el president d’Asedas, Josep Antoni Duran i Lleida. Javier Quiles, de Consum, va incidir en l’èxit de les empreses valencianes en el pòdium de supermercats es deu al caràcter fenici propi de la Comunitat Valenciana.
“Ací ha entrat qui ha volgut, com ha pogut i quan ha volgut. No hi ha hagut cap limitació com sí va ocórrer a Catalunya”, va remarcar el de Consum, que va incidir com a característiques de la regió que “estem per damunt de la mitjana en franquícies respecte a la mitjana a Espanya” i que els supermercats amb seu a la Comunitat Valenciana es basen “en el model de la proximitat”. Un altre dels factors crítics del desenvolupament de les empreses valencianes, segons Consum, és tindre “un gran teixit productiu” que subministra productes de qualitat als supermercats.
José Juan Fornés, de Masymas, va assegurar que és la forta competència que ofereix Mercadona i Consum “el que m’ha fet créixer”. Amb aquests competidors, “només es pot créixer sí o sí”. “Si hi ha més metres de distribució, ens hem d’esforçar més i no hi ha altra manera de créixer que invertint”.
Aquest lideratge de les empreses valencianes es va exposar després de la presentació d’un informe en el qual s’indica que, en l’última dècada, el retail alimentari ha incrementat la seua superfície comercial un 18 per cent i supera les 2.419 unitats en 2024. Eixe any va registrar un nombre rècord de noves botigues, amb 106 establiments, mentre que en 2025 s’espera tancar amb unes 85. En el que portem de 2025, la superfície comercial roça els 2 milions de metres quadrats de superfície comercial, amb una evolució de l’1,25 per cent.
“Amb aquestes dades, els supermercats i autoserveis demostren la seua capacitat de donar resposta al creixement poblacional que, des de l’any 2015, ha experimentat la comunitat autònoma i que es xifra en un 8,7 per cent, un 1,8 per cent des de principis de 2025″, expliquen des d’Asedas i Asucova.
Tota aquesta activitat va aportar en 2024 una inversió a la Comunitat Valenciana d’uns 180 milions d’euros i una generació d’ocupació de més de 1.500 persones. En aquest sentit, el 40,5 per cent de la xarxa comercial ha sofert algun tipus de procés de modernització en els últims cinc anys, amb 473 noves botigues i 507 inversions entre adquisicions, adhesions a franquícies i reformes.
El supermercat es presenta com el format preferit pels valencians amb 1.290 botigues, encara que és significatiu l’increment d’establiments més xicotets -tipus autoservei-, que arriben al nombre de 1.075 i que serveixen fonamentalment als pobles i barris, sense comptar amb l’important aportació i presència de les botigues de barri i els mercats municipals. Destaca també que el 51 per cent de les botigues obertes des de 2020 ho van fer sota un contracte de franquícia o associació amb una cooperativa i més del 25 per cent de les mateixes es van produir en municipis de menys de 10.000 habitants.
La pertinença d’Alacant a la Comunitat Valenciana
La jornada d’Asedas i Asucova es va celebrar en la seu CEV Alacant, on es percep un canvi cap a la cohesió autonòmica. César Quintanilla, president de CEV Alacant, va realitzar l’obertura de l’acte en la sala que la patronal autonòmica té en el centre de la ciutat. En un racó, apartat, hi havia un atril amb els colors corporatius de la patronal i les lletres “CEV”, sense al·lusió a Alacant, mentre que el que es va utilitzar portava el missatge “CEV Alacant, UNITAT per a ser més” tenint l’èmfasi tipogràfic la paraula “Unitat”.

En el discurs de César Quintanilla, basat en que “la Comunitat Valenciana i, especialment, Alacant combinen una dispersió de la població gran, un gran pes flotant de la seua població pel turisme, una cadena agroalimentària forta i una distribució de municipis tan heterogènia”, el president de la CEV va unificar el diagnòstic i els valors del que ocorre en la província d’Alacant com a part del conjunt que suposa ser part de la Comunitat Valenciana.
Aquest aspecte també va tornar a eixir durant la taula de debat en la qual va participar Jose Juan Fornés, de Masymas, és a dir, del tercer supermercat del rànquing que competeix contra els que tenen seu a València (Mercadona i Consum) ja que va lloar (més d’una hora després d’haver-se pronunciat) el discurs de Quintanilla.
“La CEV és la casa de tots. He passat moltes hores amb César i abans amb Joaquín i en etapes anteriors”, va dir Fornés, que girant la cara per a mirar directament a Quintanilla va afirmar: “Són moltes hores que ens hem dedicat a unir als empresaris i m’ha encantat la introducció que has fet”.
La jornada també va servir per a llaurar asprors que abans de l’elecció de Vicente Lafuente, com a president de la CEV, s’afrontaven amb dosis d’hostilitat que ara semblen esvaïdes. L’acte va acabar i el primer que es va marxar va ser César Quintanilla, que ha vist com la seua agenda s’ha omplit des que és president de CEV Alacant. Duran i Lleida es va anar a conéixer amb José Juan Fornés la llotja de Dénia. Van ser quasi els últims en marxar perquè encara es van quedar matitzant, comentant i debatint Rafa Torres i Amparo Barroso, president i secretària general de Confecomerç, amb Mari Carmen Sánchez, secretària general de Facpyme. Diàlegs normals que abans no fluïen.