El rival espanyol d’Elon Musk, PLD Space, despega: ronda de 130 milions i primers vols en 2026
La firma il·licitana ja ha obtingut fins al moment al voltant de 170 milions d'euros de finançament i compta amb una cartera de 980 milions d'euros en comandes precomercials.

Así será el Miura 5, el último cohete de PLD Space (Imagen: PLD Space)
L’empresa aeroespacial il·licitana PLD Space, considerada el rival espanyol de SpaceX, l’empresa aeroespacial del magnat Elon Musk, tancarà a finals d’enguany una ronda de finançament en la qual captarà al voltant de 130 milions d’euros i preveu assolir el ‘break even’, és a dir, que el seu negoci comence a ser rendible, a finals de 2027.
A més, l’objectiu de la companyia és comptar amb el primer llançador Miura 5 completament integrat abans de finalitzar 2025, per a iniciar els vols de demostració en 2026. L’empresa ja ha començat la fase de comercialització del vehicle, amb diverses reserves de llançament tancades.
“L’objectiu és que la companyia assolisca el ‘break even’ a finals de 2027. És a dir, que estem molt propers al mercat. La major part del difícil ja l’hem passat (…) Estem ja molt propers al mercat i és cert que en el moment en què assolixes el mercat tens escalabilitat i molt volum”, ha subratllat aquest dimarts el president executiu de PLD Space, Ezequiel Sánchez.
La firma il·licitana, que es troba en l’última fase de validació del seu coet Miura 5, ja ha obtingut fins al moment al voltant de 170 milions d’euros de finançament i compta amb una cartera de 980 milions d’euros en comandes precomercials, és a dir, de potencials clients que han manifestat el seu interès en tancar un possible contracte en el futur.
L’objectiu de PLD Space: 30 llançaments anuals en 2030
En aquest sentit, els plans de l’empresa passen per iniciar la fase d’industrialització del projecte en el primer trimestre de 2026 i escalar la seua producció amb la mira posada en assolir els 30 llançaments anuals en 2030.
Encara que el seu model de negoci és dual, és a dir, pot captar clients tant de l’àmbit de la defensa com del sector privat comercial, Sánchez ha explicat que dels 30 llançaments anuals previstos per a 2030 la gran majoria tindran caràcter comercial.
En aquest context, i davant la necessitat de finançament d’iniciatives com aquesta, el president de PLD Space també ha ressaltat la necessitat que a Europa es creen “grans fons” per a poder invertir en projectes al Vell Continent i evitar així que els rèdits dels mateixos se’n vagen a altres latituds com Estats Units, per exemple, a través de grans firmes d’inversió.
“Estem perdent allí una part de valor (…) Si hagués de demanar alguna cosa al regulador seria crear instruments financers de veritat per a escalar tecnologies. Hem invertit poc en molts. Necessitem invertir molt en pocs”, ha recalcat.
De fet, Sánchez ha lamentat la “poca receptivitat” que ha tingut a Europa la ronda de finançament que ultima la companyia i que, no obstant això, sí ha trobat per part d’inversors d'”altres geografies”.
Fabricació en sèrie i una nova fàbrica
D’altra banda, PLD Space espera poder començar la fabricació en sèrie dels seus coets en gener de 2028 i per a això està explorant establir una nova fàbrica, molt més gran que l’actual, que també se ubicarà a Elx o a la comarca.
Miura 5 es troba actualment en fase de validació i qualificació de tots els seus subsistemes -motors, estructures, aviónica, sistemes de separació i cofia- després d’haver superat l’etapa d’enginyeria i els primers assajos amb models de desenvolupament.
En paral·lel, la companyia ha iniciat la fabricació semi-sèrie dels seus motors Teprel-C i Teprel-C Vac, assolint un nivell de maduresa industrial que permetrà, a finals de 2025, produir un motor cada 14 dies. Quant a la fase d’assajos, a més de dur a terme els test de validació del hardware crític de Teprel-C, com les turbobombes o els generadors de gas. PLD Space està actualment duent a terme amb èxit els assajos de foc dels seus motors totalment integrats, com a part de la seua campanya de qualificació.
PLD Space compta ja amb més de 180.000 m² d’infraestructures pròpies, incloent el major centre privat d’assajos de llançadors d’Europa a Terol, que ha ampliat les seues capacitats de testing, i el futur Complex de Llançament a Kourou (Guaiana Francesa), des d’on operarà els primers llançaments de MIURA 5 en 2026.