Ford considera reviure el Fiesta amb bateries de Volkswagen Sagunt.
La baixa producció d'Explorer i Capri junt amb la escassa previsió del nou vehicle multienergia permeten que tot el portfoli actual de Ford es puga introduir en una única fàbrica: Els tres vehicles caben tant en Almussafes com en Colònia.

Ford Fiesta presentado en 2021
Una vegada respaldats els acomiadaments pels sindicats (UGT i IG Metal) tant a Almussafes com a Colònia, el següent pas que ha de donar Ford és assegurar càrrega de treball a les dues fàbriques pròpies que li queden a Europa. El Kuga juntament amb el nou vehicle multienergia amb un volum de 209.000 unitats a l’any a partir de 2027 són insuficients per a mantenir l’estructura a Almussafes igual que ho és per a Colònia els escassos comandes que ha d’atendre de l’Explorer i el Capri.
Davant aquesta situació, l’opció que es valora és que Ford recupere els vehicles del segment B, és a dir, la mida que va tenir el Fiesta, els últims models del qual es van fabricar a Colònia. Versions anteriors del Fiesta van tindre tant d’èxit que la seua producció es repartia entre Almussafes i la planta alemanya.
L’opció d’ampliar la col·laboració entre Volkswagen i Ford per al desenvolupament de vehicles elèctrics consistiria, bàsicament, a compartir plataforma, és a dir, esquelet del vehicle de cotxe elèctric. La plataforma de l’ID.4 és la que utilitza l’Explorer mentre que la plataforma de l’ID.3 és la que usa el Capri. Amb aquest nou pas, també es compartira la nova de l’ID.2.
Aquesta tecnologia alemanya té a Sagunt un puntal necessari. Els vehicles que utilitzaran aquesta plataforma a partir de l’any que ve muntaran les cel·les que es fabricaran a la gigafàbrica de Volkswagen de la Comunitat Valenciana. El nou ID.2 i el Cupra Raval estan basats en la mateixa plataforma que podria utilitzar el Fiesta.
El gir estratègic, que es produeix una vegada s’executen els 2.900 acomiadaments a Colònia, pareix un cas pràctic d’un màster d’estratègia. És millor desenvolupar tecnologia pròpia o aliar-se amb un competidor per a fer front als nous actors en el mercat?
La resposta que es va donar després de la pandèmia és que la plataforma GE-2 era la millor opció per al futur de Ford Europa. Ja no està sobre la taula la tecnologia amb la qual es volia muntar el Mustang Mach-e i ara la forma de competir amb la realitat xinesa (que ja no és un futurible) en les carreteres europees s’encamina cap a una ampliació de l’acord de col·laboració entre Ford i Volkswagen.
¿Jocs del Calamar 2.0?
L’arribada de nous models és bona per al parc de proveïdors. “La peça es fa per a Almussafes o per a Colònia, és igual”, pensen els proveïdors encara que l’impacte en la fàbrica sí que pot ser molt diferent.
En l’últim gran viratge estratègic de Ford, la companyia americana va invertir prop de 2.000 milions a Colònia per a l’electrificació i va muntar una espècie de “Jocs de Calamar” perquè entre la planta de Saarlouis i la d’Almussafes només poguera quedar un. D’ací a unes setmanes, la planta alemanya de Saarlouis veurà com ix l’últim Focus de la seua cadena de muntatge. I tancarà (amb el maquillatge de mantindre alguns centenars d’ocupació durant període indefinit).
La “batalla” ara no hauria de ser tan cruenta si el premi d’obtenir l’adjudicació del Fiesta basat en la plataforma de l’ID.2 fóra prou golosa com per a donar suficient càrrega de treball a una fàbrica en la seua totalitat.
L’opció d’una fàbrica muntant el Fiesta i una altra la resta (el multienergia, l’Explorer i el Capri) suposaria que el perdedor dels Jocs del Calamar 2.0 tindria, almenys, premi de consolació encara que en termes d’ocupació la diferència a nivell país seria enorme.
En el cas que Colònia guanyara l’adjudicació de l’ID.2, per qüestions logístiques, seria lògic que el subministrament de cel·les de bateries li arribara des de Salzgitter, del mateix mode que si el nou Fiesta renasqués a Almussafes hauria de ser amb cel·les de la gigafàbrica de Sagunt.
Paral·lelament a la presa d’aquesta decisió, Volkswagen va anunciar ahir que produiran bateries d’estat sòlid. Així ho va anunciar el conglomerat alemany en el Saló de l’Automòbil de Munic, on les noves bateries de cel·la unificada serviran de propulsió als Volkswagen ID. Cross i Skoda Epiq produïts a Navarra i també en els Cupra Raval i Volkswagen ID. Polo que es configuraran a Barcelona.
La bateria de cel·la unificada (‘Unified Cell’) suposa un enorme desenvolupament per a la marca, ja que la seua densitat energètica d’aproximadament 660 Wh/l la converteix en una de les cel·les de bateria més potents del segment de gran volum. Això suposa un augment d’aproximadament el 10% en comparació amb les cel·les anteriors.
Aquesta nova gamma de bateries permetran als nous models de la ‘Electric Urban Car Family’ tindre una autonomia de fins a 450 quilòmetres i un temps de càrrega inferiors als 25 minuts (valors previstos segons la marca).