La fabricació de bateries de PowerCo serà 24/7 amb 11 dies amb les cel·les «en barrica»

La gigafactoria té un magatzem per a quatre dies de producció, per la qual cosa no treballa 'just in time' com les fàbriques d'automoció ni afig torns perquè els seus processos l'obliguen a treballar sense dies de descans.

Gigafactoría de PowerCo en Sagunto en obras

Gigafactoria de PowerCo en Sagunt en obres

La construcció de la gigafactoria de bateries de PowerCo a Sagunt ha avançat fins al punt en què es comencen a preparar els edificis aixecats per a la instal·lació de les sales blanques. El disseny de la instal·lació desvetla que, malgrat tractar-se d’un proveïdor de l’automoció, té un sistema de producció molt diferent al de les fàbriques com, per exemple, Ford Almussafes. No hi ha ‘just in time’, el producte triga a fer-se 13 dies i, es produïsca molt o poc, es treballa 24/7 per obligació.

El procés de producció d’una cel·la passa per quatre edificis. Estan connectats amb trens aeris per al transport però el procés de producció és completament diferent al d’un vehicle. Per a començar, la primera estació de la gigafactoria ni existeix en fàbriques com Ford Almussafes. No obstant això, per a PowerCo és el primer edifici que han construït. Es tracta de l’magatzem d’entrada, on treballaran per a donar servei a les línies 1 i 2 de producció amb tres torns de dilluns a divendres amb 50 operaris cadascun.

Això significa 150 llocs de treball dels 1.500 en total que tindrà la gigafactoria quan acabe la primera fase de la seua construcció, és a dir, quan aconseguisca els 20 GW de capacitat, la qual cosa equival a unes 110.000 cel·les al dia. Amb això es poden muntar, aproximadament, 1.100 cotxes elèctrics de mida utilitària.

La capacitat de emmagatzematge de matèries primeres i peces que s’espera manejar és l’equivalent a quatre dies de producció. Aquesta logística és totalment diferent a la de les fàbriques que no té estoc d’algunes peces que li arriben a l’operari directament en el lloc de la cadena de muntatge on toca posar cada peça.

Aquest cost d’espai i d’immobilitzat permet a la gigafactoria que un problema puntual de fins a quatre dies d’un proveïdor es poguera subsanar sense afectar a la producció. És a dir, un problema o una vaga d’un proveïdor hauria de prolongar-se durant cinc dies per a que realment tinguera efecte en les cel·les que es produeixen diàriament.

Després del magatzem, la següent zona és en la qual es fan els processos químics i mecànics per a la creació de les cel·les. Aquest procés és lent i es prolongarà durant dos dies des que es comença a utilitzar materials del magatzem fins que passen a la següent fase.

El següent bloc és en el qual es produeix el procés d'”envelliment”, que és com tindre 11 dies en barrica a les cel·les en procés de maduració. Igual que el vi passa pel repòs de la fusta per a agafar cos i assentar les seues qualitats, la cel·la rep processos de càrrega i descàrrega a diferents temperatures i intensitat de manera que es garanteix la seua fiabilitat i durabilitat.

Després d’aquest procés de 11 dies, en els quals és necessari que els operaris estiguen 24 hores pendents de cada cel·la, el producte finalitzat es trasllada al magatzem de sortida, des d’on es distribueix a les fàbriques d’automoció. En un principi, el producte de Sagunt anava a anar a la fàbrica de Martorell (Barcelona) i a la de Landaben (Navarra) però ahir va desvetlar Javier Rivera, CFO de PowerCo Espanya, que també s’exportaran a altres fàbriques de Volkswagen a Europa.

El procés de producció de la cel·la, per tant, es prolonga durant 13 dies dels quals 11 d’ells estan en un procés que necessita operaris 24 hores al dia. Això significa que si es produeixen 110.000 cel·les al dia està previst que estiguen en maduració 1.210.000 cel·les en les seues diferents fases i estats més altres 220.000 en fase de desenvolupament químic i mecànic. Dit d’una altra forma, la gigafactoria tindrà cada dia (si està en plena producció) cel·les en diferents estats per a equipar a més de 14.000 cotxes 100% elèctrics.

L’entrada diària de cel·les en les instal·lacions de la fase 1 és de 110.000 cel·les i, si es decidira, es podria baixar la producció per a no utilitzar el 100% de la capacitat de producció però això no faria baixar l’exigència 24/7 que té la fase d’envelliment. Existeixin fins a 1,2 milions de cel·les “en barrica” o menys, els processos de control que es fan en cada fase de la posada a punt de la cel·la seran els mateixos.

Això suposa una diferència molt substancial amb el sistema de producció que té Ford Almussafes (i qualsevol fàbrica de l’automoció), ja que en les factoríes es convoquen dissabtes i diumenges de producció quan es vol fabricar més i s’elimina el tercer torn (nit) o fins i tot el segon (cas de Ford) quan la petició del que es fabrica flaueix.

També dificulta l’aplicació d’ERTE com a mesures d’ajustar-se a les baixades de producció mentre que el magatzem al principi del procés li atorga una major resiliència a les adversitats sobrevingudes, com poden ser les meteorològiques, ja que no depén d’un subministrament constant de tercers.

Comenta el artículo

Historias como esta, en su bandeja de entrada cada mañana.

O apúntese a nuestro  canal de Whatsapp

Leave a Reply

Ahora en portada