PowerCo Sagunt exportarà bateries a fàbriques de Volkswagen a Europa.
PowerCo finalitza l'obra civil de la gigafactoria i inicia la instal·lació de sales blanques i seques per a crear un ambient amb menys d'un 1% d'humitat.
Vista de les obres de la gigafactoria de PowerCo a Sagunt.
La gigafactoria de PowerCo a Sagunt exportarà cèl·lules per a bateries de cotxes elèctrics a fàbriques de Volkswagen a Europa. Ho ha desvetllat Javier Rivera, CFO de PowerCo Sagunt, que no ha concretat els models exactes que muntaran les cèl·lules fabricades a la Comunitat Valenciana. Fins ara, els plans de la gigafactoria es limitaven a ser proveïdors de les plantes de Martorell (Barcelona) i Landaben (Navarra).
“Tenim comandes per a altres fàbriques del grup Volkswagen“, ha dit aquest matí a preguntes dels periodistes durant una visita a les obres de la gigafactoria que ja té una gran part de l’estructura aixecada i està preparada ja per a la creació de les sales blanques i seques on es fabricaran les cèl·lules.
Rivera ha explicat que té “comandes” de Volkswagen per a la capacitat de producció de les dues línies de producció de la primera fase. Això suposa 20 GW de potència i al voltant de 110.000 cèl·lules al dia. Tenint en compte un consum mitjà de 100 cèl·lules per vehicle, això suposaria una capacitat de producció que rondaria les cèl·lules que necessiten les bateries de 1.100 cotxes cada dia.
El ritme de producció inicial de Volkswagen serà de 330 dies a l’any de producció, la qual cosa permetria una producció de 363.000 cotxes/any. Quan es passe a treballar els 365 dies de l’any, assolirà una estimació de bateries equivalent al que necessiten poc més de 400.000 cotxes a l’any.
Aquest màxim és el que, segons les dades oferides per PowerCo Sagunt, no serà consumit per les fàbriques de Volkswagen a Espanya (Martorell i Landaben) ja que part de la producció es exportarà a altres fàbriques del grup a Europa. Això implica una major diversificació i garantia de treball per a PowerCo Sagunt alhora que una reducció de les expectatives de producció de Volkswagen a Espanya que, en els plans inicials, anava a consumir íntegrament la producció de bateries que es realitzara a la Comunitat Valenciana.
Avanç de les obres
Les obres de la gigafactoria avancen de manera que abans de Nadal conclourà l’obra civil del primer bloc de producció de cèl·lules, així com dels edificis logístics d’entrada i eixida de mercaderies, segons ha confirmat el CFO de PowerCo Spain, Javier Rivera, durant una visita a les obres de la gigafactoria a Sagunt.
El responsable de la companyia ha fet balanç de l’evolució del projecte. D’entre tots els avanços, Rivera ha destacat l’inici de la instal·lació de les sales blanques i seques, en les quals es desenvolupa el procés productiu i que garanteixen les condicions de temperatura, humitat inferior a l’1% i absència de partícules necessàries per a la fabricació de cèl·lules amb totes les garanties. “És un fita clau en el nostre projecte, que inicia la recta final per a l’arrencada de la producció a finals de setembre de l’any que ve”, ha afirmat el CFO de PowerCo Spain.
Actualment, hi ha al voltant de 1.400 persones treballant en la construcció de la gigafactoria entre l’equip de PowerCo, l’equip de projectistes, la direcció d’obra i les diferents empreses constructores. “En poc més d’un any hem aixecat 11 edificis industrials —incloent-hi blocs de producció, àrees logístiques i edificis auxiliars—, instal·lat 1.235 pilars i completat l’estructura, cobertes i tancaments dels principals edificis del bloc 1, utilitzant més de 11.000 tones d’acer estructural i 12.000 m² de panell sandvitx”.
“Avui, el nostre focus està en la instal·lació de les sales blanques, una instal·lació clau per a la fabricació de bateries. Tot això reflecteix l’enorme esforç dels nostres equips i el ferm compromís del Grup Volkswagen amb l’electrificació i la posada en marxa d’aquest projecte, en el qual ja hem compromès més del 50% de la inversió en obra civil i equipament”, han destacat des de la companyia. Empreses valencianes executen prop del 35% de l’obra civil.
Rivera ha ressaltat que el projecte “és la punta de llança per a la transformació del sector de l’automòbil espanyol i contribueix a l’establiment de l’ecosistema del vehicle elèctric a Europa. Les bateries són una tecnologia clau en la transició energètica i localitzar la seua fabricació i cadena de valor és un element estratègic de competitivitat, resiliència i independència industrial”.
Durant la visita a les obres de PowerCo, l’equip tècnic de la planta ha detallat el funcionament de les conegudes com a “sales blanques i seques” la funció principal de les quals és la de “evitar que qualsevol contaminant extern, com pols, partícules o pol·len, entre al producte i afecten a la seua qualitat o rendiment”. “Es tracta d’unes instal·lacions dins dels propis edificis que ens permeten crear un entorn segur on no pot produir-se cap contaminació externa”, han apuntat des de PowerCo.
Pràcticament tot el procés productiu es desenvoluparà en el seu interior per a garantir les condicions de temperatura, humitat i absència de partícules necessàries per a la fabricació de cèl·lules. “En total, instal·larem 57.000 m2, l’equivalent a 8 camps de futbol, repartits en 17 sales blanques dins dels propis edificis, algunes de les quals seran, a més, seques, donat que el material actiu del càtode i els electrolits reaccionen de forma agressiva amb l’aigua”.
A més dels sistemes de purificació de l’aire, en les fases inicials del procés productiu també s’instal·laran unitats de deshumidificació (DHU) de grans dimensions per a eliminar completament la humitat de l’aire i mantenir-la de forma constant per sota de l’1% (menys de 100 ppm).
En tot cas, la prioritat de PowerCo passa per concloure els treballs d’obra civil del primer bloc, avançar amb la instal·lació de les sales blanques i seques i la construcció del segon bloc productiu. A partir del primer trimestre de 2026, es començaran a instal·lar tot l’equipament perquè la gigafactoria estiga preparada per a produir les primeres cèl·lules a finals de setembre. “La nostra gigafactoria és flexible i permet fabricar cèl·lules amb diferents químiques, com LFP i NMC. Més endavant podrem integrar cèl·lules de sodi i estat sòlid. Començarem amb cèl·lules LFP per a cobrir la demanda actual de models del Grup Volkswagen” ha assenyalat Rivera.