La incapacitat de Mar Chao de fer equip en el Port de València la deixa en mans de MSC i Boluda.
Aconsellen a Mar Chao, que actua com a tècnic i no com a presidenta, que "deixe el pic i la pala, agafe el rasclet i el cubell" i comence a empatitzar amb el seu equip.
Mar Chao, presidenta de l’Autoritat Portuària de València (APV)
Mar Chao, presidenta de l’Autoritat Portuària de València que gestiona els ports de València, Sagunt i Gandia, està sola. La seua vessant comercial i operativa que s’allunya tant dels models presidencials ha convertit a l’APV en una institució amb un clima laboral molt negatiu on accions menudes i grans projectes es compliquen per l’absència d’un lideratge que una.
La dimissió d’Enrique Belda com a director general, produïda a més amb el reconeixement per part de Mar Chao que li va agafar per sorpresa, va impulsar des del seu anunci al matí del dimecres un torrent d’especulacions sobre la seua sortida de la presidència del Port de València. En el fons d’aquest desig, segons expliquen fonts portuàries, està la incapacitat de Mar Chao per fer equip i crear una cultura i direcció en el treball que siga secundada per tot l’organigrama (que, de fet, mai ha aconseguit completar).
Fonts amb pes en la direcció que pot prendre l’Autoritat Portuària de València argumenten que hi ha dos grans dades que avalen la gestió de Mar Chao. L’evolució del tràfic a València és millor que a Barcelona, la qual cosa s’interpreta com una bona senyal de gestió que respalda la marxa de l’Autoritat Portuària Valenciana.
L’arribada d’inversions suposa el veritable i major espaldarot a la gestió de Mar Chao. Carlos Mazón la va elegir com a presidenta del Port de València amb l’objectiu que es desencallara l’ampliació nord. I ho va aconseguir. A més, la Zona d’Actuacions Logístiques (ZAL) és hui una realitat, la qual cosa la col·loca a Mar Chao com la presidenta que ha aconseguit activar inversions de gran transcendència en el Port de València.
Encara que el nomenament va correspondre a Carlos Mazón, tot el sector portuari sap que darrere de l’elecció va estar Vicente Boluda i, especialment, Francisco Lorente, president de MSC Espanya. Les dues grans inversions desencallades per Mar Chao en el Port de València, l’ampliació nord i la ZAL, tenen a MSC com a beneficiari.
Aquesta situació unida a que el fil amb Carlos Mazón es va tallar en el moment que el president de la Generalitat va anunciar la seua dimissió, l’ha deixat a Mar Chao en mans de les dues navilieres que la van impulsar, és a dir, la mantenen MSC i Boluda i no el seu propi equip ni el que la va nomenar.
Aquest suport va guanyar en l’últim consell d’administració de l’APV un altre argument amb l’anul·lació de la terminal concedida a Baleària ja que suposa un fre per a la naviliera d’Adolfo Utor en els tràfics de passatgers i ro-ro (camions i cotxes) a Balears. En aquest sentit, cal recordar que Baleària té com a rivals en aquests tràfics a filials dels gegants MSC i Grimaldi.
Amb aquest context, i en un intent de canviar la deriva que està allunyant a la presidenta de l’Autoritat Portuària de València de la seua plantilla, fonts coneixedores i patidores de la situació li envien un missatge a Mar Chao: “Deixa el pic i pala i agafa el rasclet i el cubell i comença a estar al costat del teu equip”. Es tracta, fonamentalment, de “empatitzar” i d’assumir que el seu càrrec de presidenta és diferent del de tècnica o directora comercial.
Recorden els que van estar en el dinar d’inici de curs de la Cambra de Comerç a l’Albufera al setembre (el que Salvador Navarro va anar i així li ha anat) que totes les dones presents en aquella reunió es van ajuntar per fer una foto de família. Totes no van ser finalment perquè Mar Chao es va quedar parlant amb Francisco Lorente i Vicente Boluda. “És el contrari de fer equips”, va ser el comentari al setembre.
Al costat de l’expressió tantes vegades repetida de Mar Chao de “pic i pala”, que ara ja s’interpreta com una mostra de desafecció al seu voltant mentre s’enfatitza que només es preocupa de la seua part del treball, l’altra expressió en la qual patina la presidenta del Port de València és quan fa referència que “fora de la tanca” fa fred.
La separació entre el que ocorre dins de l’edifici de les oficines de l’Autoritat Portuària de València i l’exterior s’ha difuminat encara que no siga conscient. Chao és incapaç de localitzar d’on ixen les filtracions que busquen dinamitar la seua gestió (tampoc s’assabenta quan el director general dimiteix). Manté la equivocada creença que el que passa “dins de la tanca” no transcendeix fora, quan ara els que no estan dins del Port estan inquiets per què està passant i preguntant per saber quina és la situació. Aquest tipus de relacions són les que cuiden els que tenen dots presidencials i es mantenen llargs períodes en el seu càrrec.
La carpeta sobre l’assumpte del Port de València, amb l’apartat que Mar Chao és la presidenta que vol MSC, principal inversor del port, està en fase de redacció en el Palau de la Generalitat. Quan arribe el moment, Juanfran Pérez Llorca l’obrirà.