Núria Montes: «Les taxes turístiques són un instrument de turismofòbia»

Núria Montes insisteix que el benestar com a ciutadans depén de l'activitat turística.

Núria Montes és una de les 25 influents del turisme a la Comunitat Valenciana. Secretària general de Hosbec des de 1995, on ha sigut peça clau en la professionalització i consolidació de la patronal hotelera de la Comunitat Valenciana, una de les més influents d’Espanya. En 2023 va fer el salt a la política com a consellera d’Innovació, Indústria, Comerç i Turisme del Govern valencià, aportant la seua visió estratègica al sector públic, per a reincorporar-se en 2025 a la direcció de Hosbec des d’on impulsa la unió del sector i la transició cap a models energètics i mediambientals sostenibles.

Economia Digital realitza entrevistes a els 25 influents del turisme a la Comunitat Valenciana per a conéixer la seua visió del sector, els riscos i oportunitats i prendre nota de les aportacions que els empresaris i directius més rellevants realitzen sobre el turisme.

Quines són les principals fortaleses del turisme a la Comunitat Valenciana?

Molts dels que treballem en turisme estem d’acord que la Comunitat Valenciana té una de les ofertes turístiques més completes d’Espanya. Comptem amb un clima privilegiat, el que ens permet la desestacionalització, una costa de gran qualitat, infraestructures hoteleres modernes i professionals altament qualificats. Per això, la nostra major fortalesa és la diversitat: des de destinacions urbanes com València o Alacant fins a petites localitats de l’interior amb un enorme atractiu cultural i gastronòmic.

Per a mi sens dubte una de les fortaleses és precisament el seu teixit empresarial. Una indústria que no es pot deslocalitzar, que inverteix en el propi territori i que està completament vinculada a la sostenibilitat del mateix. Per això és la que tira del carro. L’empresa familiar valenciana és el pilar d’aquesta fortalesa.

Quines debilitats ha de corregir i quins reptes té per davant?

Hi ha dos grans reptes, diferents entre si, però clarament connectats. D’una banda, està la percepció social del turisme que, usat mediàticament com a arma política, és capaç de demonitzar una activitat de la qual depèn gran part del nostre benestar com a ciutadans i residents. Si estem en un gran món d’oportunitats, és gràcies al turisme i a la mobilitat.

I d’altra banda està el repte del capital humà. Un repte compartit per la resta dels sectors productius, perquè té una base sociològica, però que cal abordar amb estratègies de formació especialitzada, de captació del talent jove i de retenció del talent consolidat amb plans de carrera professional

Hi ha aspectes que no podem perdre de vista: millorar la mobilitat, la connectivitat i la desestacionalització. Tot això servirà per a abordar amb més èxit els dos grans reptes. També necessitem avançar en la simplificació administrativa i en la seguretat jurídica per a les empreses del sector.

Com veu a la Comunitat Valenciana dins de 25 anys?

La Comunitat Valenciana té condicions per a ser eixe lloc triat per al futur econòmic i social. Però necessita d’una millor finançament, i no de més recursos, sinó dels que, en justícia, li corresponen per a atendre adequadament als seus ciutadans i al seu ecosistema econòmic i empresarial.

Té una sòlida base i trajectòria per a continuar liderant el sector turístic. Hi ha molt de talent treballant alhora en el turisme valencià i això es nota en l’avanç i la planificació. Amb una millor i més eficaç col·laboració públic-privada (que s’escolte més al sector privat a l’hora de prendre decisions estratègiques).

Com defineix la fiscalitat que suporta el sector turístic?

Encara que en línies generals és necessari recordar que la fiscalitat de les empreses a Espanya és asfixiant, en el sector turístic cal destacar dos aspectes diferenciadors: D’una banda, acabar amb el mantra de les ‘taxes turístiques’ que no són més que instruments de turismofòbia sense cap objectiu que només perjudiquen precisament als turistes que més aporten, aquells que utilitzen allotjaments legals i regulats, mentre que potencia l’economia submergida.

I d’altra banda, no caure en la trampa de modificar l’IVA reduït per a tot l’allotjament turístic. El Govern d’Espanya està intentant implantar el tipus normal del 21% a tot el sector el que afectaria greument a la nostra competitivitat.

Quin paper té HOSBEC en el turisme de la Comunitat Valenciana?

Si haguérem de donar-li un nom al motor empresarial del turisme valencià aquest seria sens dubte HOSBEC. Una trajectòria de quasi 50 anys, temps en el que ha representat, defensat i coordinat a un sector clau per a l’economia de la regió. Però a més del seu paper reivindicatiu, és una organització proactiva i tècnica, que genera dades, informes i propostes per a millorar la competitivitat turística.

També actua com a interlocutor imprescindible davant les administracions, i com a punt de trobada entre empreses, destinacions i professionals. En definitiva, HOSBEC és una peça essencial perquè el turisme valencià continue sent un exemple de modernitat, innovació, organització, compromís i excel·lència.

Comenta el artículo

Historias como esta, en su bandeja de entrada cada mañana.

O apúntese a nuestro  canal de Whatsapp

Leave a Reply

Ahora en portada