Renault redueix les seues previsions un 25% per la pèrdua del Kadjar a Palència

Renault Palència ha passat de tindre una producció prevista de 204.000 unitats a 117.000.

Foto: Economía Digital

El Grup Renault ha reduït dràsticament les previsions de producció del que era el model estrella de la fàbrica de Palència mentre les ajudes proposades pel Govern d’Espanya perquè el constructor francés aposte per l’electrificació a Espanya no han inclòs les condicions que reclamava la companyia. El resultat és que pèrdues de models com la del Kadjar produït a Palència han reduït fins a un 25% les previsions de producció de Renault a Espanya.

L’interés de la companyia amb fàbriques a Valladolid i Palència en l’electrificació s’ha demostrat ja que Renault s’ha presentat en les tres edicions del Perte VEC encara que en dues ocasions ha anunciat que renunciava al cobrament de les mateixes. En la primera edició va obtindre la qualificació més alta per part del Ministeri d’Indústria, llavors dirigit per Reyes Maroto, que li va assignar a Renault 40 milions d’euros per a una inversió de 74 milions d’euros.

En la segona edició, Renault va avisar que les condicions que tenia el Perte eren massa restrictives ja que no suportava projectes relacionats amb la tecnologia híbrida. Tot i això es va presentar amb dos projectes: un de 62 milions per a la planta de Palència i un altre per a la factoria de Valladolid, on va renunciar a 31,4 milions d’euros, dels quals 20,2 milions eren de subvenció i la resta en forma de préstec.

En la tercera edició, també hi va haver polèmica amb l’adjudicació de les ajudes del Perte a Renault. Jordi Hereu va anunciar 27,7 milions d’euros d’ajudes per a la fàbrica de Valladolid, mesos després va renunciar a eixa subvenció i, finalment, va rebre 58,4 milions per als seus models elèctrics a Palència i Valladolid.

Aquest abrupte procés d’electrificació en Renault, que cal recordar que és la marca que va llançar en 2011 el primer cotxe elèctric a Espanya (Twizy) amb Miguel Sebastián com a ministre d’Indústria, ha penalitzat la projecció de producció de la companyia en les seues fàbriques a Valladolid i Palència.

La previsió de producció de les dues fàbriques a l’inici del procés, és a dir, en juliol de 2021 quan es va anunciar la primera edició del Perte, era de 552.000 vehicles per al 2025. No obstant això, dos anys després i amb els desencontres amb el Govern de Pedro Sánchez, l’estimació de producció es va reduir a 409.000 unitats.

L’última projecció d’IHS preveu que les fàbriques de Valladolid i Palència limiten la producció enguany a 362.000 unitats, és a dir, 190.000 menys que les que va estimar fa quatre anys. Això suposa un descens del 34%.

Si analitzem les previsions per a 2026, es partia en 2021 d’una estimació de 506.000 vehicles, en 2023 es va enfonsar fins a les 363.000 unitats i en 2025 es corregeix tímidament fins als 379.000 vehicles. Això suposa un descens durant els quatre anys del Perte del 25% en la projecció de producció realitzada per la consultora que és referent en el sector de l’automoció.

La caiguda per al 2027 és menys abrupta en partir en 2021 de 461.000 unitats i estimar en 2025 que la producció en dos anys es quedarà en 372.000 unitats.

Per fàbriques, la retallada més sorprenent es dóna en les previsions de producció de 2026 per a Palència. En 2021 s’estimava una producció en 2026 de 204.000 unitats mentre que en el 2025 ja només s’espera que l’any que ve se munte 117.000.

Baixant al detall per models, en 2021 s’estimava una producció del Kadjar en 2026 de més de 150.000 unitats mentre que en l’última projecció per a l’any que ve el model amb major producció és l’Austral, que no arriba a les 70.000 unitats previstes de producció. En el cas de Valladolid, el descens és molt més tènue, ja que passa de 302.000 unitats a 262.000.

Aquesta evolució de Renault es produeix en un context espanyol on el conjunt de fabricants preveuen per a 206 un 13% menys de cotxes fabricats que els que tenien en els seus plans abans que s’anunciara el Perte del vehicle elèctric i connectat per part del govern de Pedro Sánchez.

Entre les fàbriques que han guanyat protagonisme està la zona franca de Barcelona, on va tancar Nissan i que ara el grup Chery està desenvolupant vehicles amb les marques Omoda i Ebro amb unes expectatives tan altes que gairebé arriben a assolir les previsions de Ford Almussafes en 2027.

L’altre fabricant que semblava guanyador era Volkswagen, ja que la seua aposta per aixecar una gigafactoria a Sagunt es va erigir com a símbol de l’electrificació a Espanya. Malgrat això, el balanç del Perte en la producció del grup alemany està en roig, amb un descens del 20% enfront del que es va pronosticar abans de començar els plans d’electrificació per part del govern de Pedro Sánchez.

Historias como esta, en su bandeja de entrada cada mañana.

O apúntese a nuestro  canal de Whatsapp

Leave a Reply

Ahora en portada
Stellantis Vigo, caso de éxito
Stellantis Vigo, cas d’èxit: L’única fàbrica d’Espanya que millora previsions