Volkswagen redueix un 20% la producció malgrat el Perte que finança la gigafactoria de Sagunt.

La producció prevista en el grup Volkswagen a Espanya en 2026 ha passat de 865.000 unitats a 690.000 després de l'efecte de quatre anys del Perte de Pedro Sánchez.

(Foto de ARCHIVO) Uno de los nuevos vehículos de PowerCo durante el acto inaugural del inicio de la construcción de la gigafactoría de PowerCo del Grupo Volkswagen, en el Área Logística de Sagunto, a 17 de marzo de 2023, en Sagunto, Valencia, Comunidad Valenciana (España). La empresa de baterías PowerCo SE, propiedad del Grupo Volkswagen, fue fundada en julio de 2022. Está ubicada en un terreno de 130 hectáreas en Sagunto, donde será construida la segunda fábrica de celdas del Grupo en Europa. La gigafactoría de Valencia tiene una capacidad de producción anual de 40 GWh al año y suministrará celdas de baterías a las plantas de automóviles del Grupo Volkswagen en Martorell y Pamplona. El inicio de la producción está previsto para 2026. Jorge Gil / Europa Press 17 MARZO 2023;VOLKSWAGEN;GIGAFACTORIA;BATERIAS;POWERCO 17/3/2023

El grup Volkswagen va ser al principi del procés de reconversió del sector de l’automoció amb el Perte la punta de llança. L’arribada a Sagunt d’una gigafactoria de bateries va suposar el primer pas seriós a Espanya per a adaptar-se a la disrupció del cotxe elèctric. Malgrat això, passats quatre anys des que es va anunciar el Perte del vehicle elèctric i connectat, el Grup Volkswagen ha empitjorat un 20% les seues expectatives de producció per als propers anys.

La pandèmia en 2020 va marcar el punt d’inflexió en el sector de l’automoció. Mentre la escassetat de microxips assotava totes les fàbriques del món, els principals països industrials a Europa, excepte Espanya, anunciaven gigafactories per a preparar-se per al cotxe elèctric. L’anunci del Perte en 2021 va arribar quan la resta de rivals industrials ja havien anunciat acords per a muntar bateries.

En 2022, els fons Next Generation vehiculats a través del Perte van acompanyar la decisió del grup Volkswagen de aixecar la primera gigafactory de bateries a Espanya. La decisió era tan rellevant que permetria subministrar bateries a 500.000 vehicles fabricats a Martorell i a uns altres 300.000 muntats en la cadena de muntatge de Pamplona.

La rellevància s’enten millor si s’analitzen les previsions que tenia el Grup Volkswagen abans que el Perte impulsat per Pedro Sánchez fos anunciada. Segons les estimacions d’IHS, a les quals va tenir accés Economia Digital, el grup Volkswagen pretenia fabricar 657.000 vehicles en 2025, disparar la producció en 2026 fins als 865.000 unitats i mantenir-se en aquests nivells (849.000) en 2027.

El salt s’experimentava en 2026 perquè és precisament eixe any quan estava planificada la producció en massa de la gigafactoria de PowerCo a Sagunt. Malgrat els missatges creuats continus entre administració nacional i autonòmica i Grup Volkswagen de que els plans per a executar les inversions van rodats, les previsions de producció han patit notable retrocés.

Ja en les previsions de 2023, segons les dades a les quals va tenir accés aquest periòdic, la producció en 2025 es va estimar en 603.000 vehicles, la de 2026 en 702.000 i la de 2027 en 714.000. Les expectatives actuals (juliol 2025) encara han empitjorat baixant l’estimació de producció fins a situar-se en 690.000 unitats, és a dir, un 20% per sota del que estava planificat abans que el govern d’Espanya iniciara el Perte.

En paral·lel, la previsió de producció d’enguany millora fins a les 669.000 unitats i la de 2027 es recupera parcialment fins a les 776.000 unitats.

Per factoríes, la situació és similar encara que amb pitjor comportament per a la planta de Landaben enfront de la de Martorell. La caiguda de la producció en 2026 entre la previsió de 2021 i la de 2025 és de 101.000 unitats, la qual cosa suposa una baixada del 30% (passa de 338.000 a 237.000).

Mentrestant, Seat Martorell pateix un descens nominal de 74.000 unitats, la qual cosa suposa un tall del 14%. En 2021 es preveia una producció de 527.000 en 2026 mentre que en les últimes previsions s’ha reduït les expectatives fins a les 453.000 unitats.

Per contra, Seat Martorell millora les seues previsions per a 2027, en avançar les previsions des de les 456.000 unitats fins a les 467.000 mentre Volkswagen Navarra pateix un dur correctiu, al passar de 393.000 a 309.000.

Aquesta evolució del grup Volkswagen s’emmarca dins d’un context nacional de fracàs del pla de Pedro Sánchez per revitalitzar a la indústria de l’automoció. En el conjunt del país, la indústria de l’automoció retalla un 13% les seues previsions de producció, des dels 2.459.000 vehicles que en 2021 es preveia que se’n produirien en 2026 als 2.132.000 als quals ha baixat l’última previsió d’IHS (datada en juliol d’aquest any) també per a l’exercici 2026. La pèrdua de 327.000 vehicles es produeix després de quatre anys de Pertes de l’automoció per part del govern de Pedro Sánchez.

En paral·lel a l’arribada de la gigafactoria de Volkswagen, el Perte va impulsar la reobertura de la fàbrica que Nissan va tindre en la zona franca de Barcelona. Del projecte del HUB arriben productes com l’Omoda 3 i l’Omoda 5 juntament amb la recuperació de la marca Ebro amb el S400, S700 i S800 a més del Jaecoo 5. Les seues estimacions de producció gairebé igualen les que assolirà Ford Almussafes, que després de rebutjar una ajuda de 106 milions d’euros del Perte en agost de 2022, està immersa en una enorme incertitud sobre el seu futur.

Historias como esta, en su bandeja de entrada cada mañana.

O apúntese a nuestro  canal de Whatsapp

Leave a Reply

Ahora en portada
Stellantis Vigo, caso de éxito
Stellantis Vigo, cas d’èxit: L’única fàbrica d’Espanya que millora previsions