El Govern valencià inverteix més de 14 milions en 53 projectes innovadors.
El grau d'execució de les línies IVF que es nodreixen de recursos del Programa FEDER Comunitat Valenciana 2021-2027 arriba pràcticament al 50 %.

Director general del IVF, Enrique Montes
El Govern valencià, a través de l’Institut Valencià de Finances (IVF), ha aprovat 53 operacions de finançament per un import total superior a 14 milions d’euros destinats a empreses innovadores de la Comunitat Valenciana. Aquests préstecs provenen de dues línies cofinançades amb recursos del Programa Feder 2021-2027, dotades conjuntament amb 30 milions, i el seu grau dexecució ja s’aproxima al 50%, segons ha confirmat l’organisme depenent de la Conselleria d’Hisenda i Economia.
“L’objectiu és clar: per a aconseguir un teixit empresarial sòlid i equilibrat és essencial apostar pel talent emprenedor i la innovació com a motors de creixement econòmic”, ha assenyalat el director general de l’IVF, Enrique Montes.
“Per això, posem a disposició d’aquests sectors línies de préstecs participatius i préstecs subordinats dissenyades específicament per a startups innovadores, amb focus en la sostenibilitat i la transferència de coneixement”, ha afegit Montes.
Montes ha dit que “la bona acceptació d’aquests productes confirma que la Comunitat Valenciana és referent en innovació i emprenedoria tecnològica”.
L’IVF impulsa l’emprenedoria i la innovació
L’Institut Valencià de Finances articula aquests recursos a través de dos instruments financers dissenyats per atendre les necessitats de perfils empresarials diferents, però amb un element comú: un marcat caràcter innovador en els seus projectes.
D’una banda, es troba la línia de préstecs participatius del IVF FEDER, concebuda per a donar suport a microempreses i petites empreses de recent creació, especialment aquelles amb un alt component innovador i potencial de creixement.
Aquest producte ofereix importos compresos entre els 50.000 i els 300.000 euros, amb terminis d’amortització que poden arribar fins als set anys i períodes de carència de fins a tres anys, la qual cosa permet a les companyies disposar d’un marge suficient per desenvolupar les seues iniciatives abans de començar a retornar el capital.
Els tipus d’interès aplicats oscil·len entre el 3% i el 9%, en funció de les característiques de l’operació. Des de la seua posada en marxa, aquesta línia ha facilitat la finançació de 43 operacions per un import total de 7,2 milions d’euros.
Dotada inicialment amb un pressupost de 9 milions d’euros, es troba actualment gairebé esgotada a causa de l’elevat nombre de sol·licituds rebudes, pel que l’IVF preveu realitzar una reassignació de recursos durant l’últim trimestre de l’any amb l’objectiu d’ampliar la seua dotació i garantir la continuïtat d’aquest instrument, la demanda del qual no deixa de créixer.
D’altra banda, l’IVF disposa de la línia de préstecs subordinats, orientada a empreses que ja estan en una fase de creixement o consolidació i que requereixen finançament per ampliar la seua capacitat, abordar nous projectes o reforçar la seua estructura financera.
Aquesta modalitat compta amb una dotació de 21 milions d’euros i permet accedir a importos que van des dels 300.000 euros fins a un milió d’euros, amb terminis de devolució de fins a deu anys i fins a tres anys de carència.
Els fons poden destinar-se tant a finançar noves inversions com a cobrir necessitats de capital circulant. El tipus d’interès es calcula sobre la base de l’Euríbor més un diferencial del 6,50%, encara que s’apliquen bonificacions que oscil·len entre 2 i 6 punts percentuals, la qual cosa redueix substancialment el cost efectiu de la finançació i facilita que més empreses puguen accedir a ella en condicions avantatjoses.
Entre els projectes respaldats a través d’ambdues línies figuren iniciatives d alimentació, tèxtil, cosmètica i àmbit sanitari, reflex de la capil·laritat del teixit innovador valencià. Amb 30 milions posats a disposició del mercat i un grau d’execució proper al 50%, l’IVF constata la tracció d’aquests instruments i el seu encaix en les necessitats reals de finançació de l’ecosistema emprenedor i de les companyies en expansió.
“Els instruments que oferim no només responen a la necessitat de finançament en l’ecosistema emprenedor, sinó que busquen impulsar la innovació i la competitivitat de les empreses valencianes en un entorn cada vegada més globalitzat, on és essencial que sorgeixen noves idees i que aquestes es transformen en projectes que reforcen i impulsen la nostra economia”, ha conclòs Enrique Montes.